1

Är inne i en rätt intensiv fas av mitt camperbygge behöver följande:
OBS för 5vxl 2wd bensin: växelspak,lådan under golvet till växelspaken och växellänkage hela vägen till lådan.
2st drivaxlar 537mm (till AAP låda) mina är för långa.
fästen till kylare ev slangar från kylaren till rören.

Kanske någon som har en wasserboxer reservdelsbil till ett vettigt pris?

Det dummaste jag gjort var att skrota min 112:a får skylla på att det trots allt var rätt länge sen.

Hela Världen är en sammansvärjning mot DIG!
När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....

2

hmm vad för låda nu.. så inte dom axlarna passar??? hur mycket skiljer...
frågar då jag kommer byta från segdiesel (1600) till AAP låda i rappet...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Skiljer väl i karossen på dessa bussar  83 och nyare sitter väl balken bak man sätter fast växellådan lite längre framåt i bussen   så en aap låda i en buss av tidigare modell  kan bli trångt  bakåt  för motor osv  men allt går ju om man har viljan
/Magnus

4

jag bytte låda i min vita dubbelhyttspickis när den 5-vxl rasade, och då till en 4-vxl
jag minns inte att jag gjorde några förändringar alls, o inte heller några vxl-nummer
pickisen: 95 hk 1987:a, "nya" lådan ???

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

5

Luftboxern har 548mm långa drivaxlar, tror alla senare 4 och 5 växlade manuella har samma drivaxlar dvs kortare.
Att byta ner sig funkar bra men upp då får man vara bra på att växla = ingen styrning av växelspaken.
Subaru motorn är kompaktare så ev. balkläge inget problem. (2,5l subba i luftkyld funkar bra) 3l boxersexa vore roligt men......aap lådan.

Kom igen någon som har delar över!! ----- Jag kommer att sälja mina!- inte hogga.

När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....

6

kollat under "projekt fyrkantsbussar . . ?

7 Senaste redigerad av Junte (2019-09-09 06:36:39)

-

8 Senaste redigerad av camperbonde (2019-09-09 11:21:16)

Ah nu förstår jag det skiljer ca 50mm i längd för lådorna har tagit en bild från min bildkatalog (89) där det syns tydligt.
Har varit ute och mätt upp kan vara någon mm hit eller dit men avståndet är justerbart ngn mm fästet har avlånga hål för skruvarna.
Drivaxlarna måste ju hamna på samma ställe dvs mer svetsjobb och mer för sfro killen att kolla.

Post's attachments

vaxellador.gif, 130.46 kb, 768 x 1024
vaxellador.gif 130.46 kb, 3 downloads since 2019-09-09