Tjohoo!!
Nu när hösten börjar närma sig och mina önskemål/drömmar om att få bort "Binzen" från garageplatsen inför kommande vinter verkar gå om intet. Så det blir väl en vinter till med detta evighetsprojekt 
Men det är väl bara att gilla läget och fortsätta så sakterliga
Är ju trots allt ganska kul emellanåt
Och med "lite mindre att göra" så kan jag ju stilla mitt HotRod-behov en smula på Tomas 30a A-Ford och grotta ner mig i det träsket
Sen att jag får lite mer tid att slutföra vissa tidigare gjorda saker som blivit kvar att göra gör ju inget de heller. Ska väl målas å fejjas lite här å där, och för att inte tala om....ja jag vet inte riktigt än? Men det dyker nog upp nån mer grej att göra
Men nu åter till projektet, det har ju faktiskt gjorts några grejer mellan varven (Fika pauser, EPA-mek och Rodsnack).
Klippte till en lagom bit plåt för att kunna laga botten på dörrskinnet, vek till kanterna och botten för att få till rätt bredd. Och ni som hållit på med bussar vet, så svänger ju sidodörrarna ganska kraftigt inåt i nederkant.
Så för att få till rätt kurvatur så fick jag släpa fram Stefans krymp&sträck. Men när man håller på och krymper ute på kanterna så följer ju inte plåten med i samma kurvatur hela bredden på plåten. Så för att korrigera det så pallade jag upp plåtbiten i övankant några centimetrar för att sedan smeka, pressa, smida plåten till rätt rundning hela vägen, och samtidigt se till att plåten är helt rak där den ska vara så.
När jag var nöjd med formen så var det dags att kapa in biten mot dörrskinnet. Efter trettielva mätningar på både dörr och dörröppning så lade jag upp dörren på mitt plåtbord i en bra vinkel så att skarven hamnade i plant läge. Är lite synd att jag inte fotade någe då
Hur som helst, jag placerade en slät aluminiumplåt under svetsskarven för att sedan klämma alltihopa kant i kant med en millimeterspringa helt stumt mot arbetsbänken.
Sen var det bara att sätta igång å bränna några punkter med MIGen.
Blev riktigt nöjd med hur bra det blev, allt höll sig i form och ingenting slog sig heller. Nu är det ju inte färdigsvetsat så det finns ju tid att det slår sig fortfarande 
Men helt klart nöjd med hur dörrspringan blev i botten, samt att kurvaturen till och med överraskade Stefan en smula
Med det gjort så var det dags att ta itu med rostskadan i fönsteröppningens ena hörn, där det svänger åt alla håll samtidigt! Efter lite funderande så började jag klämma och banka på en plåtbit för att se hur mycke den går att böja och smida innan man ger upp och istället lappar med många småbitar...
På bilden längst ner så kan man väl säga att det har kommit halvvägs, men börjar ju i alla fall likna någe
Tyvärr så kom jag inte ihåg att fota mer på plåtbiten innan den kapades till för att slutligen svetsas fast i dörren. Men det kommer kanske nån bild på det färdiga resultatet. Om jag kommer ihåg förstås
Nä nu får det räcka för idag!
På återhörande mina VWänner!!
Post's attachments
2019-08-22 22.10.42.jpg 151.26 kb, 166 downloads since 2019-09-11

2019-08-22 22.14.26.jpg 201.77 kb, 163 downloads since 2019-09-11

2019-08-22 22.53.43.jpg 154.2 kb, 165 downloads since 2019-09-11
Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet