Jag har gått och köpt en dellorto 40a som jag har tänkt hänga på min 1641, är det någon som har några bestyckningstips?
En singelförgasare i mitten funkar ok om insuget har två separata rör till höger och vänster sida. Insug med ett stort plenum under förgasaren ger oftast en otrolig flatspot och ger en markant ökning av soppaförbrukningen. En början är att sätta i 50 i lågfart och 120i huvud och 180 i luft sen är det bara att börja läsa stift. Svart= fett Vitt =snålt Brunt= ok. Väldigt viktigt att motorn är fräsch och har bra vacumsignal när insuget blir långt.
En singelförgasare i mitten funkar ok om insuget har två separata rör till höger och vänster sida. Insug med ett stort plenum under förgasaren ger oftast en otrolig flatspot och ger en markant ökning av soppaförbrukningen. En början är att sätta i 50 i lågfart och 120i huvud och 180 i luft sen är det bara att börja läsa stift. Svart= fett Vitt =snålt Brunt= ok. Väldigt viktigt att motorn är fräsch och har bra vacumsignal när insuget blir långt.
Nåt fel på forumet?
5 2019-09-05 06:37:47 Senaste redigerad av Berg (2019-09-05 06:38:49)
Jag är helt novis på motorer så detta kanske är en dum fråga.
Gäller detta egentligen även en standard förgasare att de skulle må bäst av separata rör? 
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Hans Landelius skrev:En singelförgasare i mitten funkar ok om insuget har två separata rör till höger och vänster sida. Insug med ett stort plenum under förgasaren ger oftast en otrolig flatspot och ger en markant ökning av soppaförbrukningen. En början är att sätta i 50 i lågfart och 120i huvud och 180 i luft sen är det bara att börja läsa stift. Svart= fett Vitt =snålt Brunt= ok. Väldigt viktigt att motorn är fräsch och har bra vacumsignal när insuget blir långt.
Gäller detta egentligen även en standard förgasare att de skulle må bäst av separata rör?
Hej
Vill inte vara dum mot dig men det vara ett dåligt köp
Det som Hans menar är det bör vara en blandnings kammare under förgasaren skall funka bra
Den typen av insug som jag misstänker du har har alltid varit problem med Därför är ofta billiga i köp
En förgasare till varje sida är det bästa
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Berg skrev:Hans Landelius skrev:En singelförgasare i mitten funkar ok om insuget har två separata rör till höger och vänster sida. Insug med ett stort plenum under förgasaren ger oftast en otrolig flatspot och ger en markant ökning av soppaförbrukningen. En början är att sätta i 50 i lågfart och 120i huvud och 180 i luft sen är det bara att börja läsa stift. Svart= fett Vitt =snålt Brunt= ok. Väldigt viktigt att motorn är fräsch och har bra vacumsignal när insuget blir långt.
Gäller detta egentligen även en standard förgasare att de skulle må bäst av separata rör?Hej
Vill inte vara dum mot dig men det vara ett dåligt köp
Det som Hans menar är det bör vara en blandnings kammare under förgasaren skall funka bra
Den typen av insug som jag misstänker du har har alltid varit problem med Därför är ofta billiga i köp
En förgasare till varje sida är det bästa
/// M
Det är aldrig dumt med information, men jag testar, alltid roligt att skruva och skaffa sig praktiska erfarenheter!
Har du idé på vilken storlek på halsringar man borde utgå ifrån?
Insuget har separata rör men är sammanbundna med en smal kanal precis där rören börjar kräkas för att gå ut mot topparna
En standardförgasare har bara en hals och kan alltså inte ha separata rör höger vänster. Dellorto 40 har två halsar och under förgasaren delar man upp i två rör som går höger vänster och sen mynnar ut i originalinsuget som delar upp det i två cyllar. Halsring bör vara 28 eller 32 för att få bra gassvar.