1

Hej
Jag har problem med att batteriet laddas ur under körning, har mätt upp en laddning på 13,5-14.5 volt på generatorn så ladda borde den väl göra? Laddlampan tänds vid tomgång vid "varm" motor.
Har även problem med att motorn blir väldigt varm, och upplevs då svårstartad. Har kollat värmefjädern och den funkar som den ska. Vad skulle dessa problem kunna bero på, något de kan ha gemensamt? Remmen är ny, och absolut inte slapp. Tacksam för svar ICQ/ay

2

Davidstjerna skrev:

Hej
Jag har problem med att batteriet laddas ur under körning, har mätt upp en laddning på 13,5-14.5 volt på generatorn så ladda borde den väl göra? Laddlampan tänds vid tomgång vid "varm" motor.
Har även problem med att motorn blir väldigt varm, och upplevs då svårstartad. Har kollat värmefjädern och den funkar som den ska. Vad skulle dessa problem kunna bero på, något de kan ha gemensamt? Remmen är ny, och absolut inte slapp. Tacksam för svar ICQ/ay

Du tar inte fel på lamporna  olja kontra laddning

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ahh, tack för ditt svar. Vilket bevisar min okunnighet.
I min bubbla finns en röd lampa och den betyder isf laddning och en gul som betyder oljetryck? Sist jag körde så var bilen väldigt varm där bak, och när jag kom hem och bilen stod på tomgång lyste gul lampa och bilen ville typ "dö". Vad kan det bero på, bilen har ett visst olje osande också, har sett att det kommer lite droppar på höger värmekammare. Är fortsatt undrande över värmen och urladdningen. Den röda laddlampan lyser vid start, för att släckas vid start. Så den verkar ju funka!?

4

Davidstjerna skrev:

Ahh, tack för ditt svar. Vilket bevisar min okunnighet.
I min bubbla finns en röd lampa och den betyder isf laddning och en gul som betyder oljetryck? Sist jag körde så var bilen väldigt varm där bak, och när jag kom hem och bilen stod på tomgång lyste gul lampa och bilen ville typ "dö". Vad kan det bero på, bilen har ett visst olje osande också, har sett att det kommer lite droppar på höger värmekammare. Är fortsatt undrande över värmen och urladdningen. Den röda laddlampan lyser vid start, för att släckas vid start. Så den verkar ju funka!?

Olje lampan  var grön från början  men tidens tand har gjort den gulaktig
Det är inte så bra om olje lampan blinkar för den stackes motorn 
tryck givaren öppnar vid 0.4-0.8 bar och trycket skall vara cirka 2.5-3.0 bar
Om den blinkar så är motorn bra sliten  i ramlager ( ramlagerlägena) 
Då går maskin mycket varm  och till slut är den  rasad  på grund av dåligt oljetryck
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tack för ditt svar.
Att mäta tryckgivaren alltså, är det så svårt som det låter? Låter som att din bedömning är att motorn behöver renoveras!? Finns ingen annan anledning att motorn går såpass varm?  ICQ/bh

6

Lägg gärna upp en bild på ditt motorrum över och undersida.

Saknas det plåtar mellan över och underdelen går motorn varm.
Har man för lite förtändning går motorn varm.
Kolla så det inte är nått skräp för fläkt hålet.
Är motorn sliten går den varm.
Är det fullt med bös mellan kylflänsarna går motorn varm.
Går motorn magert går den varm.

Liet service oljebyte tänddelar kolla av förgsare osv är inte fel

"ljushuvud"

7

Davidstjerna skrev:

Tack för ditt svar.
Att mäta tryckgivaren alltså, är det så svårt som det låter? Låter som att din bedömning är att motorn behöver renoveras!? Finns ingen annan anledning att motorn går såpass varm?  ICQ/bh

Bara för info
En Vw motor brukar ha en livsländ mellan 7-10000 mil (finns fall som har gått längre )
Det finns många saker som gör att det går varmt  Men den vanligaste är dom  är hårt slitna
Efter som du säger den läcker olja  så brukar det vara vanligt när dom är slitna
Tyvärr är motorn mer än 40 år  troligvis då är risken mycket stor den är sliten
Det finns många goa lösningar på att försöka att göra reparatoner men samma resultat att dom går varma
Bara för att ta ett exp till  Om oljan som skall kyla och smörja  går ut på felställe  så blir dom varma som Fan
Om man tar samma motor och arborrar blocket sätter dit nya lager Vips går dom typ 25 grader kallare
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke