1

Har haft ett par solex 32:or på dotterns 1600 motor med moderat portade toppar och en W-100 kam nu börjar dom
med ålderns rätt att glappa och bete sig därefter funderar därför på att byta insug och montera en mittförgasare i stället.
Har blivit erbjuden ett Weber 32/36 set med tillhörande insug till vad som verkar vara ett bra pris har själv en tanke på
en Weber 40 med insug nån har väl förhoppningsvis erfarenhet av dessas funktioner och vilken som skulle fungera bäst
för bästa gång och minsta besvär ryggen börjar göra sig påmind så jag vill stå hukad och böjd över hennes motor så lite
som möjligt framöver och hur är det med bestyckning på dessa förgasarmodeller är det bara bolt on?? tacksam för svar
från er med mer erfarenhet.

2

ztadsbudet skrev:

Har haft ett par solex 32:or på dotterns 1600 motor med moderat portade toppar och en W-100 kam nu börjar dom
med ålderns rätt att glappa och bete sig därefter funderar därför på att byta insug och montera en mittförgasare i stället.
Har blivit erbjuden ett Weber 32/36 set med tillhörande insug till vad som verkar vara ett bra pris har själv en tanke på
en Weber 40 med insug nån har väl förhoppningsvis erfarenhet av dessas funktioner och vilken som skulle fungera bäst
för bästa gång och minsta besvär ryggen börjar göra sig påmind så jag vill stå hukad och böjd över hennes motor så lite
som möjligt framöver och hur är det med bestyckning på dessa förgasarmodeller är det bara bolt on?? tacksam för svar
från er med mer erfarenhet.

Du får förklara lite närmare vilken modell  som du tänker på
För att säga weber 40 säger inget
Om det är modellen IDF  dom är mitt monterad är ingen hit
Dom är jäkliga att få att funka bra med olika länd på insugsrören ( det är som två förgasare i en )
Weber DFEV 32/36  är en bra förgasare Insuget har en blandningskammare så båda sidorna får rätt blandning 
Efter som det sitter redan två förgasare  skulle jag satsa på två st  IDF 36 or eller IDF 40 ( en jäklig bra kombi )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

3 Senaste redigerad av ztadsbudet (2019-08-24 14:09:01)

Tackar för det svaret. Kommer nog att följa ditt råd angående 36:orna den modellen  hade fallit ur radarn totalt för mig. Tack.