1

Hej,
ska regbesiktiga en -65 Karmann Ghia från USA och undrar:
- måste backljus monteras?
- är röda blinkers bak ok?
- måste hastighetsmätare bytas till kmh?
Något annat som jag inte tänkt på?

Tacksam för svar,
Björn

Post's attachments

c.jpg, 186.99 kb, 1200 x 900
c.jpg 186.99 kb, 9 downloads since 2019-08-20 

2 Senaste redigerad av umekille (2019-08-20 09:13:30)

Röda blinkers är okey
skriv ut 30 50 70 90 110
på en märkskrivare o klistra
där på mätarglaset,hastigheten
kan du märka ut när du kör med en
navgator i bilen.
Bilar före 1972 behöver inte ha fungerande
vindrutespolning även om den finns där monterad

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

3

Snygg Ghia du importerat ICQ/ay
Jag importerade en bubbla cab -65 för 2 år sedan och jag registrerade den med röda blinkers och monterade inte backlampa, dock bytte jag till km mätare och sedan köpte jag 2 billiga röda reflexer och satte bak på stötfångaren, mest för säkerhets skull, pratade med besiktningen innan och han tyckte jag skulle montera det..
Hoppas detta hjälper dig lite iaf..
Och sen en liten bild på min cab som Eklund här på forumet tagit från hamnträff i Oskarshamn som jag tyckte blev mkt bra ICQ/bi  ICQ/bf

https://www.forumbilder.com/images/2019/08/20/57596ED3-5CA6-49CC-B654-C4F128865214.png

4

Tack för svar! Och snygg cab Fredde_f!! Amerikabågar gör mycket. ICQ/ay

5

Varifrån kommer idén om att backlampa behövs? Min svensksålda buss från 69 har inte backlyse och såvitt jag vet så var det extrautrustning innan de stora bakljusen kom 1972. Kanske har den varit LB-reggad ända sen födseln och att andra regler gäller då, men jag tror det finns andra PB-fordon som inte har backlyse en bit in på 70-talet iaf.

Reflexer är såvitt jag vet däremot krav, men inte från vilket år förstås. ICQ/bn

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Bara sett på bilder av Ghias att en del har backlysen eftermonterade på bakre kofångaren varpå jag undrade om det var nåt krav i Sverige. Tack för upplysningen.
Gäller det bara reflexer bakåt eller också åt sidorna, måntro?

7

Reflex bakåt räcker på en sån bil. Glöm inte varningstriangel heller.

8

Tack, hade helt glömt varningstriangeln ICQ/ad

9

Snygg bil!  ICQ/ay

10

KGBjorn skrev:

Tack, hade helt glömt varningstriangeln ICQ/ad

Om du lägger den på passagerarsätet, så ligger du på plus redan när du kör in i hallen ;-)