1

Hej, jag behöver låna/hyra en avdragare för drivaxeln för fördelaren, installerade den precis, men fick den inte att greppa i på rätt ingång på drevet på veven.... om nån har en liggande som kan skicka omgående så vore det toppen, eller såklart om nån har en lokalt till Varbergstrakten så kan jag hämta. Betalar såklart porto.

Detaljer kan tas på PM.

Med vänlig hälsning, Tobias

2

Annars om du har en smal tång. En sån där som öppnar sig när du klämmer åt
.Så gjorde jag på ett fördelardrev som skulle ur

3

Avdragare, för att lyfta drevet? Pröva att göra en träkil med rätt kilform som pressas fast i spåret, brukar gå att lyfta upp det sedan.

4

Skulle nog vilja påstå att den avdragaren är överflödig.Har haft en sådan. Den här jag kastat i återvinningen

5

Tack för förslag, en sådan tång hade nog fungerat bra, men det slutade med att jag delade blocket ändå, brickan under fördelardrevet hade lite för stor diameter och kilade fast sig mot drevet på veven, så jag får göra om och göra rätt, med rätt bricka(or).

Synd bara när man redan klistrat blockhalvor och packning till sumpen.... men inte hela världen

6

Brickan ska vara så stor så det är rätt.
Montera drivningen innan du lägger ihop halvorna så är det enkelt att justera om det inte blir rätt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Lite underligt att man valt en bricka med nån tiondels för stor diameter för att kunna monteras från ovan så att säga, finns det nån logisk förklaring till detta, hade det inte gått lika bra med en aningens mindre?

På tal om brickan, ska det bara vara en eller? värt att nämnas är att jag bara ska ha drivningen för att driva en cam-sync för sekventiell insprutning, så jag vet inte om det är så kinkigt med axialrörelsen då?

Och vid montering manglade jag brickan ganska ordentligt  ICQ/au är det nånting som du kanske råkar ha nån i hyllorna Sverker? Jag har sett att de finns att köpa, men min erfarenhet av Empi är inte god, och det verkar mest vara den som finns att tillgå, skulle föredra en VW original.

8 Senaste redigerad av stout (2019-08-21 20:45:08)

Tänk på att lyfta bensinpumpen och dra ut stången annars vill drivaxeln gärna triskas. "Been there, done that" och försökte en hel kväll att få upp drivaxeln med allt jag kunde hitta som verktyg (utom VW avdragare) men den satt fast. När jag fick tipset om att ta bort bensinpumpen kunde jag i princip sticka ner ett finger i urgröpningen och dra upp den.

9

Ingen bensinpump eller stång på plats, blir elektrisk pump till insprutningen, men tack för tipset, man vet aldrig när man kan ha nytta av det, eller nån annan!

10

Det skall vara två brickor. Jag släpper ner brickorna med en stötstång i hålet för fördelardrevet . Fetta in brickorna rejält och lys ner genom hålet för soppapumpen och centrera brickorna. Värm blocket runt hålet för fördelaren och köp verktyget som håller fördelaren och vrid fördelardrevet något vid isättning. Klart att man kan sätta i drevet innan man monterar ihop blocket men då måste man trycka i en fördelare  så att inte drevet hoppar up när man vrider veven. Själv sätter jag in drevet när blocket är ihop pga att jag har rätt verktyg som också funkar väldigt bra om man behöver vrida eller ta ut drevet.