1

En svår fråga kanske men vad är ett rimligt pris (mellan tummen och pekfingret) för en importerad split window från 68 som är i bra bruksskick?

2

Ligger allt ifrån 100k och uppåt

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

3

Köp ingen Brassebuss om du gör det för investeringen...

Du som gnäller om lång körväg o höga drivmedelspriser... Kom ihåg följande:
Du har allt att tjäna på att köra nu, imorron kan soppan vara ännu dyrare!

Westfalia for ever. Jag är en Westfalia Anhänger.

4

Tack för svar. Varför är brassebuss ingen bra investering?

5

Sigge1 skrev:

Tack för svar. Varför är brassebuss ingen bra investering?

Om marknaden vänder så dyker nog brasse bussar först och mest.
Det har ju dåligt rykte redan idag.

Tror jag......

6

Om vi nu gör som 25hp och antar att det är en 68 så är det en brassebuss, då det detta året började tillverkas bussar med hel framruta i Tyskland om det däremot är fel i ursprungsinlägget och att det är en tysk 67a (eller ännu äldre Tysk buss) som avses, ja då bör detta förtydligas.

Brassebussarna anses generellt inte ha lika god byggkvalitet som de Tyskbyggda vagnarna. Om detta är av vikt eller inte kan bara du som presumtiv köpare/brukare avgöra. Förmodligen påverkar det bruksvärdet endast marginellt, men om man är mer lagd åt det penningstinna hållet så kan skillnaden vara större.

Varför ställs frågan? Ska det "vändas pengar", eller söker du efter dina drömmars buss som du tänker spendera resten av livet med?

Dessa frågor hjälper dig bringa klarhet i dina egna funderingar kring hur pass bra bussen du suktar efter är för just dig! ICQ/bs

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Tack för tydliggörande kring byggkvalitet.  ICQ/ab

8

Dog tråden här? Är detta ett tecken i tiden eller varför fick inte jag svar på mina frågor?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

Jag funderade lite. Hur fungerar det med reservdelar till en brassebuss.
Efter vad jag förstår så är det ett virrvarr av delar som normalt på andra bussar inte hör ihop.
68 split window är väl ett bra exempel.

10

Ligger en brassebuss ute till salu i Växjö , enl den säljaren så skiljer det inget i plåt på brasse buss
Och tyska busssar eftersom pressverktygen skeppades ifrån tyska fabriken till Brasilien !
Själv är jag skeptisk då jag har hört annan information !

Porsche 914 1970.

11

kee, för att svara på din fråga gällde detta en 68 brassebuss. I helt ok skick in och utvändigt. Fin i plåten. Men begärt pris gör att det inte blir någon buss den här gången.  ICQ/ab

12

Min kompis 71 brasse buss med hörnruta var ganska bra i plåten men behövde några nya plåtar. Dom köptes i England och passade inte alls varenda en fick göras om .
Vi tyckte också att bussens plåt var ganska grann mycket tunnare än vad andra splitbussar har.
Sedan en annan sak är ju att dom använde karossdelar som fanns så man blandade vild under åren.

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

13

kisavw skrev:

Om nu denna tråden ska leva och vara sann så får vi kanske ifrågasätta detta svaret  ICQ/bs
Var kan man hitta en splitbuss i bruksskick för 100000kr, brasse eller inte?
Även brassebussar i bruksskick börjar väl på nästan det dubbla?
Sen är ju iof försäljningspriset viktigare än annonspris såklart, men så långt under är det nog inte?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

14

Om man nu har fastställt att det är en brassebuss och man tittar över kanalen så kan man hitta priser ifrån 100 k och uppåt ! Har själv planer att skaffa splitbuss och i mitt fall spelar det ingen större roll brasse eller inte !

lasslo skrev:
kisavw skrev:

Om nu denna tråden ska leva och vara sann så får vi kanske ifrågasätta detta svaret  ICQ/bs
Sen är ju iof försäljningspriset viktigare än annonspris såklart, men så långt under är det nog inte?

Porsche 914 1970.

15

Jo, det spelar roll. Kanske inte för dej nu, men den dag du ska sälja så gör det det. Jag har köpt en genuint tysk igår, o det ångrar jag inte.

Du som gnäller om lång körväg o höga drivmedelspriser... Kom ihåg följande:
Du har allt att tjäna på att köra nu, imorron kan soppan vara ännu dyrare!

Westfalia for ever. Jag är en Westfalia Anhänger.

16

25hpman skrev:

Jo, det spelar roll. Kanske inte för dej nu, men den dag du ska sälja så gör det det. Jag har köpt en genuint tysk igår, o det ångrar jag inte.

bild på den?? ICQ/bp berätta mer!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Jag kan ju såklart ha fel, det händer gaska ofta  ICQ/be
Men du får nog lägga upp några länkar för att jag ska tro på att det går att köpa splitbussar i bruksskick för hundratusen  ICQ/bs
Och jag utgår ifrån att du menar hundratusen ink frakt och sånt från andra sidan kanalen, annars är den prisuppgiften ganska ointressant, om man inte planerar att enbart använda sin nya splitbuss på andra sidan kanalen  ICQ/ag

Vilken kanal pratar vi om förresten?

kisavw skrev:

Om man nu har fastställt att det är en brassebuss och man tittar över kanalen så kan man hitta priser ifrån 100 k och uppåt ! Har själv planer att skaffa splitbuss och i mitt fall spelar det ingen större roll brasse eller inte !

lasslo skrev:
kisavw skrev:

Buss 65
Ghia 57

18

Har hittat ett par killar i UK som håller på med försäljning av bussar överlag . Dom plockar nog hem och köper andras avstannade objekt ! Nej priset har ej inkluderat frakt däremot är dom tullade etc. i mitt tycke om man handlar i Europa så inkluderar ej fraktkostnad oberoende om du köper i svedala . Då får man ändå betala bensin trailer etc .

lasslo skrev:

Jag kan ju såklart ha fel, det händer gaska ofta  ICQ/be
Men du får nog lägga upp några länkar för att jag ska tro på att det går att köpa splitbussar i bruksskick för hundratusen  ICQ/bs
Och jag utgår ifrån att du menar hundratusen ink frakt och sånt från andra sidan kanalen, annars är den prisuppgiften ganska ointressant, om man inte planerar att enbart använda sin nya splitbuss på andra sidan kanalen  ICQ/ag

Vilken kanal pratar vi om förresten?

kisavw skrev:

lasslo skrev:

Porsche 914 1970.

19

Var är länkarna då Stefan?  ICQ/bn
Man får räkna hur man vill, men i min värld skiljer det många tusen mellan att köpa en bil i Sverige och England  ICQ/bm

Buss 65
Ghia 57

20

Här är en sida som jag hittade annons under hundra tusen annonsen borta tyvärr ,hann jag inte med som i många fall IF you snooze you Lose!
https://www.vwcampercrazy.co.uk/author/simon-lane/

lasslo skrev:

Var är länkarna då Stefan?  ICQ/bn
Man får räkna hur man vill, men i min värld skiljer det många tusen mellan att köpa en bil i Sverige och England  ICQ/bm

Porsche 914 1970.

21

"Vilken kanal pratar vi om förresten?"

Antingen är det Panamakanalen eller Svartån,  ICQ/ag

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------