1

Hejsan jag har problem med ett högt vinande ljud i bilen. Det låter ingenting på tomgång och ingenting på lägre hastigheter. Men när jag kör 70km/h och mer blire ett väldigt högt basakting dovt ljud i bilen som är svårt att leva med.. Känns som ljudet kommer ifrån växellådan, men det spelar ingen roll om jag kör i 3an eller 4an ljudet kvarstår faktiskt även fast jag frikopplar och rullar. Några teorier?

Bubbla -  61
Porsche- 66

2

Hjullager möjligtvis

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

3

Kolla att bromstrummorna är rätt åtdragna.
Svårt de där med ljud men jag hade ett svårbeskrivet ljud som kom vid 70-80 och det var en trumma som var för dåligt åtdragen.

VW typ 3 1600 TLE 1971

4

Hellberg skrev:

Hjullager möjligtvis

Hur kollar man om ett hjullager är dåligt?

Bubbla -  61
Porsche- 66

5

EW skrev:

Kolla att bromstrummorna är rätt åtdragna.
Svårt de där med ljud men jag hade ett svårbeskrivet ljud som kom vid 70-80 och det var en trumma som var för dåligt åtdragen.

Okej ja det låter ju intressant, är det bakre trummorna du tänker på då? Får kolla upp hur hårt dom ska dras. Kan tänka mig att det är ganska mycket..

Bubbla -  61
Porsche- 66

6

Ja trummorna bak.
Står bl.a. i den här tråden hur man ska dra
Om det nu är det som orsakar oljudet.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=53333

VW typ 3 1600 TLE 1971

7

Hissa upp hjulen i luften och snurra på däcken, kan vara svårt att höra men om hjullagret blivit sämre så kan man höra att det ”skorrar” lite.

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

8

Stick in handei i kylfläkten och känn så det inte sugits in någon trasa eller dyligt, har varit med om några ggr...
Blir ett vinande, durrande ljud på lite högre varv.

9

mettis skrev:

Stick in handei i kylfläkten och känn så det inte sugits in någon trasa eller dyligt, har varit med om några ggr...
Blir ett vinande, durrande ljud på lite högre varv.

Kolla även så att isoleringen på brandväggen sitter fast. Om den är delvis lös så sugs den mot fläkten. Inte bra för kylningen och lite lurigt fel.

Bubbla -62

10 Senaste redigerad av 912 (2019-08-19 20:36:49)

Ska absolut kolla om ljudisoleringen framför fläkten. Men det är nog inte mitt problem när det kommer till ljudet, för det låter ingenting då bilen står still och det spelar ingen roll hur mycket eller hur lite jag varvar motorn.

Ska börja med att kolla up hjullagren och även kolla trummorna bak om jag har kvar några splines. Bilen har faktiskt haft problem med uppförsbackar och att komma upp i fart. Jag har tänkt att det är kopplingen som är slut och slirar. Men efter att ha läst på kan man få lite samma symptom om trummorna bak är löst dragna.

Bubbla -  61
Porsche- 66

11

Kan vara däcken.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Pinjonglagret i växellådan ??

13

Kör upp hastigheten till normal landsvägsfart och lägg i friläge! Ändras ljudet då kan det vara ett lager i växellådan som är orsaken. Ändras inte ljudet då kan det vara ljullager.

14

912 skrev:
Hellberg skrev:

Hjullager möjligtvis

Hur kollar man om ett hjullager är dåligt?

Kör i cirkel ömsom höger ömsom vänster och lyssna noga om du hör missljud, mest markant när det gäller framhjulen, men även bak kan det låta illa.
Och detta då även i låga hastigheter.
Men kan ju lyfta upp det misstänkta hjulet och snurra resp. rucka på det för att känna efter glapp eller en "oren" rörelse. Om du vrider på bromstrumman/skivan och känner en "hackig" rörelse ungefär som på en volymknappen på en modern radio (även scrollerhjulet på datormusen) så förstår du vad jag menar, då har kulorna i kullagret blivit orunda.

Sedan kan det ju låta illa i dessa hastigheter om du har grovmönstrade däck...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."