1 Senaste redigerad av 912 (2019-07-31 09:13:22)

Hejsan! Provade besikta min bubbla som stått i 9år och fick ju självklart diverse punkter som jag måste klura ut.

1. Heljusen fungerade tydligen inte trycker jag på omkopplaren byter den tydligen bara mellan parkeringsljus och halvljus enligt besiktningsmannen så tändes aldrig helljustråden.

2. Co Halt för hög på hela 9.2. Gränsvärde (4.5) Vet ej om det kan bero på att motorn är kall och den automatiska choken hoppar in?

3. Oljeläckage ifrån motor. Tydligen hade det droppat ner en droppe i hans ärm då han stod under...

4. Stopplykta bägge sidor ur funktion. (Har kommit fram till att dom funkar men lyser väldigt dåligt)

Tips och trixx på att fixa dessa punkter mottages gärna. Motorn antar jag bara är att torka rent med avfettning och co-halten kanske går att få ner med etanol. Är väl Bromsljus och helljus som kändes klurigast.

Har 1månad på mig att fixa dessa så väldigt tacksam över svar!  ICQ/ay

Bubbla - 61
Porsche - 66 912 2.8L Typ 4

2

gör en service på motorn oljebyte stift kolla brytare.
jag har aldrig fått anmärkning på co halt i mina motorer när ovan gjorts.
Kolla säkringarna samt jordpunkter på lyktorna fram samt bak ,
kolla även lamporna med bara för att vara på den säkra sidan att dom är hela.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

3

Men alltså... kollar  man åtminstone inte ens att lysen fungerar som de ska innan man åker in till besiktningen numera?

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

4 Senaste redigerad av 912 (2019-07-31 00:15:08)

Kurtivan skrev:

Men alltså... kollar  man åtminstone inte ens att lysen fungerar som de ska innan man åker in till besiktningen numera?

HAHA! Jag trodde att heljuset fungerade eftersom att den switshade lyse mellan 2 olika lägen när jag tryckte på omkopplaren vid golvet. Har även testat bromsljusen vid tidigare tillfälle och dom funkade faktiskt men dom lyser väldigt svagt, antar att besiktningsmannen inte såg det. (troligen ett jordfel med tanke på att dom lyser så svagt.

Bubbla - 61
Porsche - 66 912 2.8L Typ 4

5

Du skrev under punkt 4 att dom är ur funktion nu skriver du att dom lysa svagt. Då har du ju inget fel allt fungera som det ska kanske bara fel glödlampa eller lite smuts .
Orkar du inte ens kolla själv ska vi lösa dina problem?

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

6 Senaste redigerad av 912 (2019-07-31 09:09:49)

Grubban skrev:

Du skrev under punkt 4 att dom är ur funktion nu skriver du att dom lysa svagt. Då har du ju inget fel allt fungera som det ska kanske bara fel glödlampa eller lite smuts .
Orkar du inte ens kolla själv ska vi lösa dina problem?

Som du kanske vet kan bromsljus vara en sån grej som är lite svårt att prova själv. Jag hade provat dom för någon månad sen eller så och då tyckte jag att det inte var något problem. Jag gick inte med besiktningsmannen hela tiden då han besiktade och skrev punkten. Gjorde tråden direkt efter besiktningen. Senare på kvällen var farsan förbi och vi provade bromsljusen igen. Då vi kommer fram till att dom funkar men lyser väldigt svagt.

Så när jag skrev tråden trodde jag att dom var helt ur funktion eftersom det var det som stod på pappret.

Bubbla - 61
Porsche - 66 912 2.8L Typ 4

7

912 skrev:
Grubban skrev:

Du skrev under punkt 4 att dom är ur funktion nu skriver du att dom lysa svagt. Då har du ju inget fel allt fungera som det ska kanske bara fel glödlampa eller lite smuts .
Orkar du inte ens kolla själv ska vi lösa dina problem?

Som du kanske vet kan bromsljus vara en sån grej som är lite svårt att prova själv. Jag hade provat dom för någon månad sen eller så och då tyckte jag att det inte var något problem. Jag gick inte med besiktningsmannen hela tiden då han besiktade och skrev punkten. Gjorde tråden direkt efter besiktningen. Senare på kvällen var farsan förbi och vi provade bromsljusen igen. Då vi kommer fram till att dom funkar men lyser väldigt svagt.

Så när jag skrev tråden trodde jag att dom var helt ur funktion eftersom det var det som stod på pappret.

Lyser dom svagt kan det vara bromsljuskontakten, koppla loss kablarna där och sätt ihop dom med varann, lyser det bra då vet du...

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

8

1: byt alla glödlampor på bilen
2.rengör lamphållarna innan bytet
3.efter bytet kolla om allt lyser
4.tanka bensinbooster eller några liter etanol
5.byt tädstiften
6.kör så mycket du kan med bilen innan ny bes.
7.Lycka till!!

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

9

Gjorde ombesiktningen idag och den blev godkänd! Så stort tack till er som hjälpt till  ICQ/ax

Bubbla - 61
Porsche - 66 912 2.8L Typ 4

10

912 skrev:

Gjorde ombesiktningen idag och den blev godkänd! Så stort tack till er som hjälpt till  ICQ/ax

Kul.
Vad gjorde du för att fixa CO halten?

11

Mr 56 skrev:
912 skrev:

Gjorde ombesiktningen idag och den blev godkänd! Så stort tack till er som hjälpt till  ICQ/ax

Kul.
Vad gjorde du för att fixa CO halten?

Bytte tändstift rotor och fördelarlock, ställde ner blandningskruven typ 2varv ifrån bottenläget. Samt att jag tankade i 1/4 del etanol bara för säkerhets skull. Jag tog även till mig tipset att bruka bilen mer. Så har använt bilen dagligen senaste tiden. Gick från ett co-värde ifrån 9.2 till 4.2  ICQ/bf

Bubbla - 61
Porsche - 66 912 2.8L Typ 4

12

ICQ/ay