Vad har fästbygelns olika nr som är stansade på baksidan
Har också olika urtag för typ ändra vinkeln på växeln
Hur vänder man den? Har det någon funktion som påverkar styrningen. Hittar inget i rep boken 
dom äldre har inget styrstift om det var det du menade då skruvar man bara ihop allt till styrningen och sen drar man åt klämman. så bara vinkeln blir rätt så är det lugnt
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Nummerna som är stansade är väl 11 & 14? Dvs bubbla och Ghia. Dom har olika vinklar på styrväxlen, därav att det blir olika om du vänder 11 eller 14 upp.
Typ så iaf, jag minns inte riktigt.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Fick samma förklaring när jag höll på med min buggy framvagn..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Enligt Robert Bentleys OfficialService Manual Beetle and Karmann Ghia 1966-1969
står det på sidan 39 fig 77 följande:
Gearbox bracket has a cutout for the Beetle and another for
the Karmann Ghia. When bracket is on axle tube with arrow
at 13 pointing forward, installation is for Beetle.
When arrow at 14 points forward , the installation is for Karmann Ghia. Cutouts limit steering angle.
Hälsningar Tom
Ok tackar
Det är bara vinkeln mot rattstången som ändras då och inget som påverkar själva styrningen 
7 2019-08-07 10:23:47 Senaste redigerad av Janne71 (2019-08-07 10:27:33)
Är detta centreringen för pittman armen? Att den hamnar rätt i förhållande till växeln och minsta glapp vid framvagnsinställning
Enligt Robert Bentleys OfficialService Manual Beetle and Karmann Ghia 1966-1969
står det på sidan 39 fig 77 följande:
Gearbox bracket has a cutout for the Beetle and another for
the Karmann Ghia. When bracket is on axle tube with arrow
at 13 pointing forward, installation is for Beetle.
When arrow at 14 points forward , the installation is for Karmann Ghia. Cutouts limit steering angle.Hälsningar Tom
Japp det stämmer förutsatt att den ringen inte är ändrad, kontrollera så att det är lika många varv till stopp åt båda hållen.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Det gjorde inte han som ställde in framvagnen och nu jagar ja glapp med ställskruven på växeln och som vart inställt med fel pittarm läge 
Inge roligt åka med glapp tyckte jag så jag studerade lite och kom fram till detta jag oxå
Ja det är lika många varv sånär man kan komma
Tack för bekräftelsen
Japp det stämmer förutsatt att den ringen inte är ändrad, kontrollera så att det är lika många varv till stopp åt båda hållen.
10 2019-08-07 15:21:27 Senaste redigerad av Torpa (2019-08-07 15:25:14)
Jag tror det är många som missar den ringen (centreringen) och bara går på att ratten står rakt men på våra gamla bilar kan ju den ha varit flyttad ett otal gånger.
Gör en markering på rattnavet när du har snäckan centrerad som på bilden, åk tillbaka och visa markeringen och få en ny framvagnsinställning även fast ratten inte är rakt fram.
Sen när fått den gjord lossar du ratten och ställer den rak igen.
Den som har gjort din framvagnsinställning har gjort fel så du ska inte betala för en ny justering.
Jo just det ja ställskruven justerar du bara när snäckan är centrerad.
I ändlägena kommer du aldrig att få helt glappfritt även om du har en ny snäcka.
Och ställ inte skruven för hårt då går inte ratten tillbaka efter att du har svängt.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Ja absolut. Jag misstänkte att han gjort fel någonstans för ja fick inte bort styrglappet. Många har säkert råkat ut för detta. Man får vara observant. Hade dålig svängradie åt ett håll oxå
Vete tusan om jag går tillbaka. Har han gjort fel och inte utgick från nolläget kanske han gör fel igen
Ja har nog slitit ut den hehe ställskruven när ja inte fått bort glappet
Justerade den lite lugnare nu när jag hittade rätt. Och det gick mycket lättare att röra på ratten.
Jag tror det är många som missar den ringen (centreringen) och bara går på att ratten står rakt men på våra gamla bilar kan ju den ha varit flyttad ett otal gånger.
Gör en markering på rattnavet när du har snäckan centrerad som på bilden, åk tillbaka och visa markeringen och få en ny framvagnsinställning även fast ratten inte är rakt fram.
Sen när fått den gjord lossar du ratten och ställer den rak igen.
Den som har gjort din framvagnsinställning har gjort fel så du ska inte betala för en ny justering.Jo just det ja ställskruven justerar du bara när snäckan är centrerad.
I ändlägena kommer du aldrig att få helt glappfritt även om du har en ny snäcka.
Och ställ inte skruven för hårt då går inte ratten tillbaka efter att du har svängt.
Jag hade ett fall då minsta glapp var 1/4 - 1/2 rattvarv på ömse sidor om mittläget. Gissar att det beror på kraftigt slitage. Men så har jag ett vagt minne att jag läst något om justering just i dessa punkter...
Hur som helst, försöker man justera i mittläget när det är på detta sätt, blir det illa.
Mer än en gång har jag skrivit om justering av styrväxel. Det är ENDAST kuggspelet som kan justeras med skruven på locket.
14 2019-08-09 14:19:56 Senaste redigerad av Janne71 (2019-08-09 14:20:31)
Flyttade hela 8 cm mot andra sidan ohhhh wow vilken skillnad på bil
Inge spårkänslig bättre svängradie och framför allt stabil på vägen. Ratten rak,lättare att röra ratt eftersom jag släppte på skruven och hjulen där de ska va. Kanske ska ta hjälp av en bättre firma bara för att kontrollera/finjustera?

![]()
Inge spårkänslig bättre svängradie och framför allt stabil på vägen. Ratten rak,lättare att röra ratt eftersom jag släppte på skruven och hjulen där de ska va. Kanske ska ta hjälp av en bättre firma bara för att kontrollera/finjustera?
Anledningen till att han som gjort hjulinställningen gjort fel behöver inte tyda på att han är inkompetent, bara det faktum att han inte justerat bilar med snäcka..
Kan säga att så jär gamla bilar är inte ofta de rullar in till däckverkstäder längre... och han justerar flertalet nya bilar varje dag som ju är ett helt annat sett att arbeta på. Som att jämföra skrivmaskin med en ny dator... 
Ja så kanske det var i mitt fall. Men då borde han ha funderat och kollat upp hur man skulle göra. Oxå skulle han kanske reagerat på att styrutslaget va rätt olika höger/vänster. Det är av största betydelse att snäckan centreras innan iaf. Kanske fler ute i forumet som har en vingel kråka som oxå åker med samma fel. Kan bara säga att när den är korrekt justerad så blir det en helt annan körbarhet på bilen iaf
Janne71 skrev:
![]()
Anledningen till att han som gjort hjulinställningen gjort fel behöver inte tyda på att han är inkompetent, bara det faktum att han inte justerat bilar med snäcka..
![]()
Kan säga att så jär gamla bilar är inte ofta de rullar in till däckverkstäder längre... och han justerar flertalet nya bilar varje dag som ju är ett helt annat sett att arbeta på. Som att jämföra skrivmaskin med en ny dator...
Haha, ja och som med de flesta jobb så får de säkert också minimalt med tid. Så en sådan reaktion är lätt
visar datorn grönt så av med mätinstrumenten och ut med bilen.