1

Efter att sambon och jag blev sugna på en äventyrsbuss, eller kanske mer bestämde oss för att vi skulle ha en, under hösten -17 så började jakten.

Namnet Neverland kommer ganska uppenbart från Peter Pan och bussen blir väl en vägran mot att växa upp. Det var länge sedan jag log så mycket bakom ratten som när jag körde bussen.

Det letades länge och vi missade buss efter buss.
Så till slut köpte vi en buss som stod allt för långt norrut på chans.

Fick mycket bilder och transport beställdes.

Sen var det bara att vänta på att bussen kom hem för att se hur mycket kärlek den behövde.

Vad som var definitivt var att det skulle bli en camper/äventyrsbuss.

Det har hänt en hel del så jag kommer lägga upp det som hänt efterhand som tid finnes.

Post's attachments

20180111_183019.jpg, 148.46 kb, 640 x 480
20180111_183019.jpg 148.46 kb, 195 downloads since 2018-07-21 

2

Bussen kom hem och provkördes. Lite småfix var där men jag kunde inte se något som säljaren inte berättat om vid första anblick.

När bilen provkördes en längre sträcka så upptäckte jag att tankmätaren alltid visar fullt den hårda vägen.Som tur var så skedde det på vägen till garaget och där var en bil med som skulle ta mig hem så bogsering till macken så var det löst sen.

Bilderna är från hur den såg ut när den kom hem.

Stolarna och inredningen kommer plockas ut och fräschas upp.

Då var bakgrunden klar så nästa inlägg visas vad som hänt.

Post's attachments

received_10155681765513566.jpeg, 193.54 kb, 1920 x 1440
received_10155681765513566.jpeg 193.54 kb, 201 downloads since 2018-07-29 

received_10156206256841894.jpeg, 60.47 kb, 960 x 720
received_10156206256841894.jpeg 60.47 kb, 169 downloads since 2018-07-29 

3

Bussen känna jag igen från en tråd här på Boxerville ICQ/ay

T2b taigagrön ´77

4

Hur gick det sedan? Gjort något mer  med den

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Tack för påminnelsen.

Inredningen revs ut ur bussen och vid första anblick så såg det fint ut. Tills jag började peta lite i det.

Lägg en plåt ovanpå och spackla fast den...

http://forumbilder.se/I4G99/rost1.jpg

Mer skit under det.
http://forumbilder.se/I4G99/rost2.jpg

Lite skruv fån baksidan som höll fast en plåtbit som var täckt med spackel och sen överlackat.

http://forumbilder.se/I4G99/rost3.jpg

Över här satt det en fastspacklad plåtbit.

http://forumbilder.se/I4G99/rost4.jpg

Så det blev som vanligt inte att bara...

Nåväl. Under sommaren så gick först svetsen varm.

Balkar byttes ut.
Ny tröskel, inre och yttre och lite ny plåt på vänster sidan.

http://forumbilder.se/I4G99/20180627-211459.jpg

Sedan skickade jag på ett nytt golv.

Dock så kraschade mitt minneskort efter sommaren och där var massa bilder från bygget som jag inte lyckats rädda.

6

Efter att detta var gjort så beställde jag hem ett kit från RJES i england.

Bestående av:
Ny sprängkåpa till växellådan som passar till Subarumotorn.
Motorfäste
Gaswire
Hastighestsensor
Krök för att vända luftfilter och spjällhus 90 grader.

Jag hade redan innan jag fick hem bussen plockat ner en subaru och gjort klart den motorn samt rensat härvan. Så den stogdklar i garaget.
Kylare installerades i motorutrymmet tillsammans med fläktar och kabelhärvan installerades.

Sjukt smidigt att lyfta in och ur motorn. Två höga plankor under däcken och sen var det bara att hissa upp eller ner och rulla fram eller tillbaka med bilen.  ICQ/bs

Det är några skruvhål och två fästen som skiljer så den går med relativt enkla medel att återställa till original.

Tyvärr så saknas alla bilder från motorbytet.

7

Hej och hå.

Nu kommer allt på en gång.

Sambon var trogen eldvakt under svetsningen, snickrade inredning och klädde om dörrsidor.
Men om finliret senare.

Hittade en bild på sprängkåpan i alla fall.

http://forumbilder.se/I4G9A/20180516-062133.jpg

Insidan lackades om i samma veva som rosten lagats och sedan blev det lite asfaltsmatta med extra klister och sedan lite häftig rymdisolering i taket.
http://forumbilder.se/I4G9A/20180721-115340.jpg

Sedan isolerades så mycket som jag kunde komma åt.

http://forumbilder.se/I4G9A/20180721-131218.jpg

Alldeles för dyr isolering men jag ville inte använda vanlig frigolit eller något annat som kunde suga ut sig vatten och ligga och vara elakt på insidan och få bussen att börja rosta.

Allt täcktes sedan med lite rymdisolering.

Jag har sedan jag började hänga här följt bland annat Mogges äventyrsbuss och lite andra trådar för inspiration om inredningen.
En enkel men funktionell inredning i byggd i moduler så att den kan lyftas in och ut om det skulle behövas blev tanken.

Det mesta måttades och förberedes innan bussen lackades på insidan.
Bland annat ett enkelt takskåp.

Led-spotlights längst fram och sedan en högtalare bakom det.
Längst in så står bakersta delen av övrig förvaringen bak.

http://forumbilder.se/I4G9A/taket.jpg

Får se om det blir en lugn kväll imorgon med så att jag hinner fortsätta uppdatera.

8

Snyggt! Du får gärna ta kort på lösningen med kylaren i motorrummet!

9

ICQ/ay

10

ICQ/ay
Hur gick besiktningen?det brukar ju krävas att hela drivlinan byts ut för att klassa in som ombyggt fordon=rätt att byta maskinen  till annan med mer effekt..
2 liter =125 hk?
Ser mycket trevligt ut..
Började planera Subaru motor byte i min buss för många år sedan ,men sedan kommer lite ombyggnad och garagebygge ,tömning av dödsbon osv imellan.. ICQ/bu
I mitt fall blir det med en Subaru låda Som jag konverterat 2.2 eller 2,5 och porsche bromsar runt om....
Så alla inspirerande bay bygg trådar är trevligt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11 Senaste redigerad av Dalkarl (2019-03-01 21:26:32)

Se där!

Kul att se bussen igen.

Så ingen får uppfattningen att jag mörkat något, men heller inte för att peka finger på någon annan:
dubbelplåtar, spackel och skumma skruvplåtslagningar berättade jag om när jag sålde den.

(Men nu ett gäng år gått och den har förmodligen bytt ägare mellan det att du köpte den så då kan sådant glömmas bort)

Tanken var att återkomma till dessa men först få ut den på vägen.

När den byggdes om ursprungligen var det nog inga svetsproffs som gick loss direkt.

Med din arbetsinsats kommer den nu att bli kanon!  ICQ/bp
Saknar de där däcken, de är kungliga.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

12

Tråden skapades och föll i glömska.

Jobbade för hårt med bussen och blev sen förälder.

Men bussen byggdes klart och har sedan dess levererat.
Åkt från västkusten till Öland och campat.
I år togs bussen ner genom Europa till D-day memorial 75th anniversary. Bodde i bussen med en 6-månaders bebis i runt två veckor.

Hela resan gick kanon och bussen levererade. Förutom att det var lite varmt därbak.

13

Dalkarl skrev:

Se där!

Kul att se bussen igen.

Så ingen får uppfattningen att jag mörkat något, men heller inte för att peka finger på någon annan:
dubbelplåtar, spackel och skumma skruvplåtslagningar berättade jag om när jag sålde den.

(Men nu ett gäng år gått och den har förmodligen bytt ägare mellan det att du köpte den så då kan sådant glömmas bort)

Tanken var att återkomma till dessa men först få ut den på vägen.

När den byggdes om ursprungligen var det nog inga svetsproffs som gick loss direkt.

Med din arbetsinsats kommer den nu att bli kanon!  ICQ/bp
Saknar de där däcken, de är kungliga.

Nej några svetsproffs är det inte som jobbat med den. Men det värsta är fixat nu i alla fall. Jag får ta en vända till innan lackering.
Däcken fick stryka på foten och byttes ut mot C-däck istället. Jag ville åka tyst och stabilt. Framförallt när/om den skulle lastas fullt någon dag. ICQ/ab