1

OK man börjar gräva lite i skåpen efter det man tog bort för tio år sen,och då kom det fram en påse med "gångjärns kåpor"

Var de här  standard på 56 cabbarna?

Köpte ett par fina 58 dörrar och då satt det inga på,vad jag kommer ihåg

Det är nåt mjuk tråd som var böjd runt kanten också.
är det aluminium?

Vad säger expertisen?

Post's attachments

IMG_3173b (Large).jpeg, 243.47 kb, 1080 x 1798
IMG_3173b (Large).jpeg 243.47 kb, 21 downloads since 2019-07-27 

2

Detta är en cab grej, kom i april 1951 och tror de satt fram till 57. Inkl en fettnippel.
En 56 ska ha dessa.
Kåpan är i aluminium men tråden vet jag inte.

Typ 1 = Mars 1949, November 1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

3

Mina kåpor är i plåt,
Kan fixa lite bättre bilder.

Om jag fattat rätt så passar de inte på 58 cab dörrar då.

4 Senaste redigerad av Bengt H (2019-07-27 22:12:32)

Jo dom passar nog men en -58 cab ska inte ha dom, är ganska säker på att kåpan ska vara vanlig plåt

5

Tyvärr verkar det som dom inte passar på en 58 dörr,rakt av.
56 dörren har en springa vid gångjärnet som gångjärnskåpan kan smita in i.
Den springan saknar 58'an

Sen har ju 58 inte dörrsprintar som sticker upp som gångjärnskåpan kan haka fast i.

Nu har jag lärt mig nått nytt, tusen tack för hjälpen.

Post's attachments

001.jpg, 240.56 kb, 1329 x 768
001.jpg 240.56 kb, 24 downloads since 2019-07-28 

002.jpg, 103.7 kb, 768 x 896
002.jpg 103.7 kb, 17 downloads since 2019-07-28 

003.jpg, 120.79 kb, 768 x 1000
003.jpg 120.79 kb, 15 downloads since 2019-07-28 

004.jpeg, 151.16 kb, 768 x 1043
004.jpeg 151.16 kb, 15 downloads since 2019-07-28 

005.jpeg, 171.24 kb, 768 x 831
005.jpeg 171.24 kb, 20 downloads since 2019-07-28 

6

Aldrig tänkt på att springan skulle vara smalare på 58 och senare.
Men visst satt skyddet bara fram till -57 så är det ganska självklart att springan är anpassad efter skyddet.
En Dremel fixar springan.........
Såg att Ricardo säljer nytillverkade fettnipplar.

Typ 1 = Mars 1949, November 1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

7

Jo jag tänkte så också, men jag har bytt till överdimesionsprintar på ett par ställen, och jag tror inte nån gör Vert sprintar de sticker ju upp lite med en minde diameter och hål för fettnippeln, så kåpan knäpps fast.

Men nu har jag ju en anledning till att laga upp originaldörrarna ;-)
Eller så får nästa ägare fixa det, de följer bilen.

8

Ungefär -56 är sista året med kåporna, har inget datum... min maj -57 har inga kåpor och inga smörjnipplar och har inte haft heller.

9

Du kanske kan loppa dit en liten bricka på sprinten så den blir högre.
Fast du har väl lackat dörrarna så det är kanske inte genomförbart nu.  ICQ/ab

Bubbla -62

10

GB63VW62 skrev:

Du kanske kan loppa dit en liten bricka på sprinten så den blir högre.
Fast du har väl lackat dörrarna så det är kanske inte genomförbart nu.  ICQ/ab

Om dom ändå vore målade :-)
MEn tyvärr är några av kåporna rätt murkna i gavelarean.
Så det skulle inte bli bra.

Mennu får alla chansen att säga det är ju en 56'a med 58 Dörrar :-)

11

ICQ/ai u say wath?  ICQ/bu  ICQ/ag
Det e lungt ICQ/bs  ingen vet det.... ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

ICQ/bk

13

Förstår att kåporna är lite jobbiga... men dom är jäkligt snygga och det ser mer arbetat ut när dom och smörjnippeln sitter där.

14

Bengt H skrev:

Förstår att kåporna är lite jobbiga... men dom är jäkligt snygga och det ser mer arbetat ut när dom och smörjnippeln sitter där.

ICQ/ag
Förstår precis vad du säger Bengt, hade jag vetat det här innan jag köpte 58 dörrarna så hade jag lagat upp originaldörrarna.

Men jag lägger inte till sex månader på projektet för att tillfredställa de tio personer i Sverige som vet hur det skall se ut ;-)

Men jag har dörrar och kåpor kvar, kan ju bli ett trevligt vinterprojekt, nån gång.
Live and learn..

15

Kåpor fanns som tillbehör från Happich /Perohaus en gång i tiden.

En kompromiss kan ju vara dessa repro kåpor.
"Passar alla år" så de lär ju gå att montera utan att stickas in.
Går ju alltid att lackera om inte lite bling faller i smaken. ICQ/bk

https://www.ebay.co.uk/itm/150678467300

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

16 Senaste redigerad av Tristar (2019-07-31 00:11:36)

Bengt H skrev:

Ungefär -56 är sista året med kåporna, har inget datum... min maj -57 har inga kåpor och inga smörjnipplar och har inte haft heller.

Bengt hur ser din springa ut   ICQ/ae  ?
Hade det funnits plats för kåpor?

Typ 1 = Mars 1949, November 1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

17

Tristar skrev:
Bengt H skrev:

Ungefär -56 är sista året med kåporna, har inget datum... min maj -57 har inga kåpor och inga smörjnipplar och har inte haft heller.

Bengt hur ser din springa ut   ICQ/ae  ?
Hade det funnits plats för kåpor?

Min springa är tät och trång... finns ingen plats för kåpa  ICQ/bk
Enligt Progresive Refinements försvann smörjnippeln (och troligtvis kåpan också,nämns inte..) 23 okt -56

18

Bengt H skrev:
Tristar skrev:
Bengt H skrev:

Ungefär -56 är sista året med kåporna, har inget datum... min maj -57 har inga kåpor och inga smörjnipplar och har inte haft heller.

Bengt hur ser din springa ut   ICQ/ae  ?
Hade det funnits plats för kåpor?

Min springa är tät och trång... finns ingen plats för kåpa  ICQ/bk
Enligt Progresive Refinements försvann smörjnippeln (och troligtvis kåpan också,nämns inte..) 23 okt -56

Min såldes av Scania 7/5 1956 , därav kåporna, och stora springor ;-).

19

Bengt H skrev:
Tristar skrev:
Bengt H skrev:

Ungefär -56 är sista året med kåporna, har inget datum... min maj -57 har inga kåpor och inga smörjnipplar och har inte haft heller.

Bengt hur ser din springa ut   ICQ/ae  ?
Hade det funnits plats för kåpor?

Min springa är tät och trång... finns ingen plats för kåpa  ICQ/bk
Enligt Progresive Refinements försvann smörjnippeln (och troligtvis kåpan också,nämns inte..) 23 okt -56

Haha tänk vad vi kan lära oss av en springa...

Typ 1 = Mars 1949, November 1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

20

Tristar skrev:

Aldrig tänkt på att springan skulle vara smalare på 58 och senare.
Men visst satt skyddet bara fram till -57 så är det ganska självklart att springan är anpassad efter skyddet.
En Dremel fixar springan.........
Såg att Ricardo säljer nytillverkade fettnipplar.

Man ska nog vara försiktig med att beställa från Ricardo just nu...han verkar vara inblandad i ngt dåligt och ha stora problem, tyvärr
https://www.infobae.com/sociedad/polici … argentina/

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … ;start=300

21

Ja det lär nog inte komma fler delar från Ricardo /SplitpartsUnlimited.
Bl a missiler i källaren/bunkern ... ICQ/ai  ICQ/bm

https://translate.google.com/translate? … 6,15700259

https://translate.google.com/translate? … 6,15700259

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

22

Att Ricardo hade "lite" tvivelaktigt förflutet var "känt" men denna gången kommer han troligen inte ur det lika lätt.

Typ 1 = Mars 1949, November 1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.