1

Nu har ni skrämt upp mig lite angående att VW motorer skörare än glas ;-)

Gör det nån nytta om jag sätter på en sån här extra oljesump från VW up North?
https://www.classicvw.se/images/products/110726.181844.jpg
Eller blir det bara dyrare oljebyte?

"ljushuvud"

2

Alltid intressant att se vad "expertisen" kommer med för sanningar här. Men jag tycker mig ha fått flera implikationer från olika håll, på att det är en bra grej med djupsump. Den enda nackdelen är väl markfrigången och att motorn blir mer svårhanterlig på en domkraft (fast då skruvar man kanske loss sumpen först?).

Jag köpte till slut en djupsump i övertygelsen om att det måste vara bättre. Främsta argumentet är att få ner oljetempen då sumpen ligger mer i vindfånget för fartvinden.

Men jag ser verkligen fram emot denna diskussion då jag planerar att köpa en till den andra bussen också. ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Större risk för läckage.
Större risk för att tappa oljetryck om man inte gör rätt.
Längre uppvärmningstid av motorn.
Lägre markfrigång.
Hål i plånboken.

Frågan är, vilket problem vill du lösa med denna tvivelaktiga produkt?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Mogge skrev:

Större risk för läckage.
Lägre markfrigång.
Hål i plånboken.

Kanske för att utöka motorns livslängd?

"ljushuvud"

5

Mr 56 skrev:
Mogge skrev:

Större risk för läckage.
Lägre markfrigång.
Hål i plånboken.

Kanske för att utöka motorns livslängd?

Jag ser inte hur det skulle hjälpa, men man kan förlänga bytesintervallerna på oljan.
Själv byter jag efter 250 mil/varje vår samtidigt som jag kollar bränsleslangarna och ställer ventilerna.
Jag är ju lite bakåtsträvare och använder gärna orginaldelar istället för tveksamma eftermarknadsbitar.

Å andra sidan har jag aldrig haft extra oljesump, så det kanske är bra.

6

Mina egna erfarenheter av djupsump är att allt utom markfrigången blir bättre. Största skillnaden är att man inte tappar oljetrycket i kurvor. Man kan sänka nivån på stickan till det minnivån och ändå ha kvar olja till pickupen. Mindre risk att pumpen suger olja med skumbildning = stabilare oljetryck.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Svwerker skrev:

Mina egna erfarenheter av djupsump är att allt utom markfrigången blir bättre. Största skillnaden är att man inte tappar oljetrycket i kurvor. Man kan sänka nivån på stickan till det minnivån och ändå ha kvar olja till pickupen. Mindre risk att pumpen suger olja med skumbildning = stabilare oljetryck.

Det vill säga att på en tävlingsbil gör den nytta då det där fanns flera problem att lösa.
Men vilka fördelar finns till en vanlig åkis?

8

Mogge skrev:
Svwerker skrev:

Det vill säga att på en tävlingsbil gör den nytta då det där fanns flera problem att lösa.

Vi är nog fler som kör våra bubblor som tävlingsbilar ICQ/ag
Jag gillade den extra sumpen, speciellt som man slipper se oljetrycksmätaren ramla i botten i tvära kurvor.
Här på landet är vägarna krokiga som tusan, och varvet ligger på topp, så jag har inte sett några nackdelar.
Den låga frigången beror ju dels på vilken sump man väljer, och om man som jag bara är lite lägre i fram.
Toksänkta bilar inbjuder ju ändå inte till fortkörning på dåliga vägar ICQ/af

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

9

Mogge skrev:
Svwerker skrev:

Mina erfarenheter är från gatan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Piraten skrev:
Mogge skrev:
Svwerker skrev:

Vi är nog fler som kör våra bubblor som tävlingsbilar ICQ/ag
Jag gillade den extra sumpen, speciellt som man slipper se oljetrycksmätaren ramla i botten i tvära kurvor.
Här på landet är vägarna krokiga som tusan, och varvet ligger på topp, så jag har inte sett några nackdelar.
Den låga frigången beror ju dels på vilken sump man väljer, och om man som jag bara är lite lägre i fram.
Toksänkta bilar inbjuder ju ändå inte till fortkörning på dåliga vägar ICQ/af

Toksänkta bilar får så dålig väghållning så det inte går att köra speciellt fort i kurvor även om vägen är bra.

Ali G

11

Mr 56 skrev:

Nu har ni skrämt upp mig lite angående att VW motorer skörare än glas ;-)

Gör det nån nytta om jag sätter på en sån här extra oljesump från VW up North?
https://www.classicvw.se/images/products/110726.181844.jpg
Eller blir det bara dyrare oljebyte?

Alla dagar i veckan använder man en sådan på 1.5 l
Att man tappar olje trycket som någon skrev är felaktigt montage samma om det skulle läcka i mellan block o sump
( kan vara dålig kvalitet = kina skit och den var billig )
Bara för lite info  vatenboxern är det samma oljevolym som extra sumpen på
Lite mer info Om du skulle råka köra på strippen med en vråltrimmad så brukar maskin hålla ihop mycket bättre för sumpen funkar luft avskiljare
av oljan också  (Detta gäller dragracing) sen kanske man skall man tänka att åka var 10 min så oljan får vila lite om inte skär 3ans vevlager )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Visst kan man väl skippa original oljesilen då man använder 1,5l oljesumpen o kör HP1 o full flow?

13

zimba27 skrev:

Visst kan man väl skippa original oljesilen då man använder 1,5l oljesumpen o kör HP1 o full flow?

Japp, kasta tesilen om du kör med djupsump och externt filter  ICQ/bs
Så kör jag på båda mina bilar, funkar fint.

Jag vet inte ens om man kan ha org sil med rätt funktion när man har djupsump och förlängt oljesugrör?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

14

zimba27 skrev:

Ja om man vill att pumpen skall må illa
Det brukar funka jättebra med std oljesilen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke