1

Hej

Ja hur lyfter ni era folkamotorer när ni hanterar dem från kärra eller motorstöd eller baklucka eller golv?
Var kopplar ni in lyftdonet på motorn och vad har ni för lyftdon?

Bilder gärna :-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

2

Mogge skrev:

Hej

Ja hur lyfter ni era folkamotorer när ni hanterar dem från kärra eller motorstöd eller baklucka eller golv?
Var kopplar ni in lyftdonet på motorn och vad har ni för lyftdon?

Bilder gärna :-)

Under topparna eller i grenröret. Under avgassystemet on sådant finns monterat.

3

Sätt in en bult i öglan på ovansidan av blocket och trä remmen runt bägge sidor och dra resten runt remskivan. Under topparna kan säkert funka om man är försiktig men det är lätt hänt att slingen glider in och mosar stötstångsrören. Sen är jag nog lite petig för jag vill inte ha olja och skit på mina stroppar.

4

Jag fattar om topplocken med höger respektive vänster hand och lyfter med rak rygg och böjda knän.
Bra att ha skyddskläder och handskar på sig för det kan bli smutsigt. ICQ/bj

När jag lyfter i eller ur bilen använder jag Julas motorcykellyft, den fungerar väldigt bra till det ändamålet.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ft-601036/

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Jag har också i min ungdom lyft motorer med muskelkraft. Efter två ljumskbrockoperationer har jag förstått att det hade varit bättre att använda lyftverktyg.

6

Hans Landelius skrev:

Jag har också i min ungdom lyft motorer med muskelkraft. Efter två ljumskbrockoperationer har jag förstått att det hade varit bättre att använda lyftverktyg.

Man blir ju inte direkt starkare med åren. Hoppas du observerade smilyn!
Men jag har en större kraftigare plywoodskiva med ledade hjul på, lyckas för det mesta tippa upp motorn på denna skiva. Men det är inget svar på trådskaparens fråga, då man vill ha in dem i en hylla eller liknande. En pallstaplare hade väl varit bra om man hade plats för en sådan.
Men hoppas fler provar nämnda motorcykellift från Jula, med en skiva av formplywood som är lika bred som motorn, är denna lyft suverän och lättarbetad även på ett ojämnt och sluttande garagegolv.
Den lyfter 430 mm så kanske litet för litet för att stapla motorer annat än på nedersta hyllan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Sedan ner på en pallyft och rulla ut, hade nog varit lindrigare med mc-lyften inte minst av förvaringsskäl

https://i.imgur.com/DxfTaZD.jpg?1

Transporter 1977/78, blå och vit
Bubbla 1303s 1973, orange

8

ICQ/ay

Feelit skrev:

Sedan ner på en pallyft och rulla ut, hade nog varit lindrigare med mc-lyften inte minst av förvaringsskäl

https://i.imgur.com/DxfTaZD.jpg?1

ICQ/ay
Trevlig lösning!
Dessvärre funkar den inte lika bra i typ 1.... ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Med risk att bli idiotförklarad...kamdrevet från volvo b20 passar fint runt oljelocket på motorn, 21mm hylsa sitter fint i både kamdrevet och hålet i domkraften..motorn sitter fint fast i domkraften och halkar inte av när man lyfter i den i bilen ICQ/ag

10

jonas n skrev:

Med risk att bli idiotförklarad...kamdrevet från volvo b20 passar fint runt oljelocket på motorn, 21mm hylsa sitter fint i både kamdrevet och hålet i domkraften..motorn sitter fint fast i domkraften och halkar inte av när man lyfter i den i bilen ICQ/ag

Bild? ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

En annan dag... ICQ/bs

12

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 85#p483885

Såhär lyfter jag mina motorer framöver.
Men hur ska slingen/kroken/oket fästas på ett säkert sätt i motorn och helst passa både typ1 och typ4 motorer?
Vad fäster man i så man får samma gränssnitt på alla motorer?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!