1

Hur fungerar det?
Fungerar det även på en fiat 600 motor?
(kompisen hittar inga märken på remskivan)

2 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-07-23 19:07:19)

Man kopplar en glödlampa på brytaren och när den öppnar tänds lampan.
Och då tänder det.

Men det hjäper inte dig du måste ha nått märke att mäta mot.

Man kan göra en sån här av ett gammalt tändstift
https://static.summitracing.com/global/images/prod/mediumlarge/crn-99412-1_ml.jpg

Ta ett tändstift rensa bort porslinet, svetsa i en m8 eller M10 bult, kapa till lagom längd.
dra runt motorn, på en fyra så vippar avgas och insug vanligtvis på treans cylinder när ettan är på TDC

Sen skruvar man i stoppet i tändstiftshålet.
Drar runt motorn sakta och försiktigt tills det tar stopp,
Gör ett märke på skiva med tuschpenna.

Snurra åt andra hållet gör ett märke när det tar stopp.

Nu har du TDC mitt i mellan märkena.
Nu kan du fila ett TDC märke, mitt för nåt lämplig punkt på motorn.

Sen mäter du omkretsen på skivan, delar med 360, sen kan du göra märken var 5 grad tex.

"ljushuvud"

3

Tack Mr56 du verkar ha koll på de mesta så jag frågar?
Fått tips om en lös gradskiva...menhur  fungerar det?

4

umekille skrev:

Tack Mr56 du verkar ha koll på de mesta så jag frågar?
Fått tips om en lös gradskiva...menhur  fungerar det?

En lös remskiva har man när motorn sitter i motorstället
Förr fanns det lösa graderingar som man limmade fast på remskivan
Ps om man  vill vara noga så har man en mätklocka som visar hur många mm man har i förtändning ( så ställer man gammla moppar )
( så gör vi på gamla saab tvåtaktare än i dag )
Om man inte har en lampa kan man använda summer som finns i multimeter

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Hej nu går bilen ...
då den inte har vaccumförställnin skall  rotoraxeln
kunna åka lite fram o åter istället och det var största
felet innan sprayolja löste kärvheten...sen att brytare
rotor kablar och t-spole byts kanske inte behövts alls

6

umekille skrev:

Hej nu går bilen ...
då den inte har vaccumförställnin skall  rotoraxeln
kunna åka lite fram o åter istället och det var största
felet innan sprayolja löste kärvheten...sen att brytare
rotor kablar och t-spole byts kanske inte behövts alls

Så kallad mekanisk förställning, kul att det funkar.

"ljushuvud"