1

Hej har en 2165 cc motor som jag ev vill fixa insprutning till men jag vet inget om det.Vad ska man köpa för något,har idag Engle 130 kam rakskuret drev,renoverade o riktade originalstakar viktjusterade inom 2gram,Scat 1-1,25 vippor,CB 044 toppar 42x35,5 handportade,Demelo 78 motviktssvetsad originalvev balanserad med olättat svänghjul,weber 48,original lyftare,Chromemoly lyftare,alla roterande delar är viktjusterade inom 2gram.Har kört ungefär 4 säsonger har fungerat helt okej,men skulle vara intressant att ev prova insprutning.Så dela gärna med er av eran kunskap o erfarenhet tack. ICQ/ay

2

Vet inte var jag skall starta med
Men en bra in justerad weber är bättre än en dålig mapat sprut 
Att gå över från förgasare till sprut är ofta en kostnads fråga  för det behövs en del prylar och i vissa fall ombyggnad av bilens bränslesystem
Man behöver en returledning till tanken
Sen behövs spridare i rätt bränsle mängd till effekten( från 600kr st upp till 2000 kr st x 4 st )  en soppa pump för sprut ( finns från 600kr upp till 10000 )  en bränsletrycks regulator ( från 800 kr och uppåt)  så behöver man spjäll hus typ webrar  typ från 3000 kr St  och bränsle bryggan till spridana  ¨
Det var hård varan ( skulle tro man hamnar någon stans mellan 8000 -15000 kr  på hårdvaran )
Sen behöver man insprutnings boxen
Där behövs det ett gäng givare  som temp på olja temp  temp på luft      trottel vinkel och i vissa fall en map sensor  Så behöver man en vevaxel givare( som mäter hastigheten) om man är vill ha det bra så vill man ha en kamaxel givare (för att veta vad kolven är i cylindern )
Det finns en massa fabrikat  och massa olika prisklasser  typ från 8000 kr till så mycket som man blir rädd ( Mclaren Efi )
Om man är duktig att bygga elektronik kan man bygga boxen
Det som är viktigt är man har någon som är duktig att mapa sprutet och en rullande landsväg som man kan få hjälp att fin justera i sprutet med
Sprut  Maxxecu ( svenskt  jönköping)/  Fueltech  /  Cb performance ( har färdiga kit)/ Haltech  och många mera tillverkare
Bara för för info  så bryr inte sprutet om vad man har för delar i motorn 
Det som är viktigt är flöde i toppar  hur mycket vaccum man får i sin applikation på bränsle delen På tänddelen är det komp   
Jag skulle tro att du kommer ha samma effekt med förgasare som sprutet
Du behöver överväga noga innan du gör bytet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ps var finns du i vårat avlånga land
///Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

4

Hej PPR Micke!Tack för dit svar jag bor i Dalarna,så det är en bit uppåt.

5

TORE1963 skrev:

Hej PPR Micke!Tack för dit svar jag bor i Dalarna,så det är en bit uppåt.

Det var så lite
Har du justerat in motorn i rullande landsväg med förgasarna ? ( om inte skulle jag göra så )
Kommer finnas på BRC ( i depån) om du har mer frågor finns även pm
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke