1 Senaste redigerad av simme (2019-07-26 16:19:48)

Hejsan,

Har lite strul med min 71:as nyrenoverade 1600-motor. Var ute och campade i början av förra veckan. Här kommer en liten historia för att försöka bidra med all fakta som kan ha spelat in.

Innan vi gav oss iväg ut ställde jag tändningen, 32 grader till höger om TDC med vakuumslangen ur och högt varv.

Ventilerna ställdes (plus full service) efter 80 mil på den nya motorn. När vi började resan hade den väl gått typ 150 mil.

De första 30-40 milen av resan gick hur bra som helst. Svarade bra på gas och motorn gick bara allmänt bra. Körde som mest typ 2-3 timmar i sträck och upplevde aldrig som att det var ovanligt hett eller så vid motorn.

På kvällen efter att vi stannat till och skulle börja köra igen hörde vi typ ett ”knackande” ljud. Ganska svagt, men tänkte inte så mycket mer på det. Dagen efter däremot när vi lämnade campingen gick det inte att undgå. Knackade ganska rejält. Men bussen rullade fortfarande på bra och våra vänner skulle med tåg så vi körde de sju milen vi hade kvar hem.

Nu en vecka senare har jag:

* bytt tändstift och dubbelkollat tändkablar
* kollat ventilerna igen. En på cylinder tre - tror jag - satt lite tight men annars inget jättekonstigt. Förutom en del olja i ventilkåpan på passagerarsidan. Några matskedar kanske. Som jag hört inte är något att oroa sig för?
* ställt tändningen igen, var fortfarande bra
* justerat förgasaren enligt http://www.vw-resource.com/34pict3.html

Har köpt en kompressionstestare som jag ska prova snart. Väntar på att motorn ska svalna lite så jag inte bränner ihjäl mig när jag tar ut tändstiften bara...

Det är alltså en 1600, en förgasare, brytarlös med vacuum-advance. Renoverad av The VW Engine Company i England. Den har nu gått runt 190 mil.

Jag tycker att avgaserna luktar lite skumt. Kanske bensin? Men min näsa är inte den bästa..

Några förslag på vad annars kan vara fel? Återkommer med resultat från kompressionstestet.

Edit: tagit ut tändstiften. Är det konstigt att 1 och 3 är sotiga, men inte de andra, efter inte ens en timme tomgångskörning på hemmaplan?

Post's attachments

Attachment icon 1D8C9960-5B23-45ED-ACCC-A276F4C9C456.MOV 937.29 kb, 114 downloads since 2019-07-26 

2

Kompression i cylinder-ordning är (cirka typ gissning baserat på hur långt mellan tiotalen visaren stod)
133
144
142
140

Så lite lägre på ettan men typ inom gränsvärdena som jag förstått det.

3

Polaren hade ett ilsket knackande i sin 2-liters. Det var en ventilstyrning som hade lossnat och hoppade upp och ner......

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

4

Hade ilsket knäckande motor som visade sig vara blödande lyftare, har du mekaniska eller hydraliska?

I mitt fall var det fel olja som var orsaken...

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad