1

Jag håller på att byta bottenplattor på en 52:a och punktar fast plåtarna efter de gamla punktsvetsarna. Allt görs efter konstens alla regler med Volvos svetsprimer, epoxigrund och hela faderuttan. När plåtarna är på plats skall bottenplattan lämnas på slutlig lackering och jag undrar hur karosserikittet ska läggas. Ska det vara på både ovan- och undersidan i skarven på bottenplåtshalvorna? Min känsla säger att det ska vara på båda sidorna, men jag vill veta sanningen.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Har sett att många lägger bara på insidan.
Men jag skulle och kommer själv att lägga på båda sidorna.  När man ändå vet att det inte finns någon kryprost i skarven. Kanske överkurs men ändå.

3

Jag vet inte hur det har sett ut på en 52:a men jag håller på med en 68:a KG och original är det karosserikitt på alla skarvar ovanifrån. Alltså inget kitt på undersidan.
/Torbjörn

4

Jag lade alla yttre skarvar för det är väl där fukten tränger in eller har jag fel?

5

Min tanke med karosserikitt är att inte använda det alls. Kittet har en tendens att lossna sådär efter ca 10 år, då tränger fukt emellan och rostangreppen börjar.
Jag har alltid efter lackeringen penslat tunn rostskydds medel på fogarna som tränger in mellan plåtarna. Efter några dagar går det att sätta på tjockare massa. Så har jag alltid gjort och har aldrig haft en rostande fog igen.