1

Hej.

Att jag ska ha ett svänghjul med 130 kuggar vet jag och att original splitbuss låda måste slipas ur för svänghjulets större diameter och det är redan gjort på lådan jag har, men hur är det med kopplingen, tryckplatta och lamellen.
Vad jag kan se så sitter det en 180 mm koppling på min 1500 motor ( kommer den då från en bubbla?)
Fungerar det mot en splitbusslåda från 67 eller måste jag ha en 200mm koppling och isåfall måste jag då byta svänghjul?

Känns som en djungel när man inte är insatt ordentligt i ämnet ICQ/bc

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

2 Senaste redigerad av Svwerker (2019-07-18 13:25:44)

Om du inte skaffat svänghjul så leta upp ett för 200mm koppling. Den är bättre på alla sätt utom att den är något tyngre. Till den äldre lådan ska det vara en tryckplatta med ring i centrum.
En låda från 67 borde inte behöva slipas, 12V kom väl 67 i buss?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Alla 1500 motorer jag sett har haft koppling med diameter 200 mm, oberoende av vilken bil motorn suttit i. Tom 1966 var alla svänhjul med 109 kuggar. Det var först i augusti 1966 som det blev 130 kuggar på svänghjul oberoende av kopplingsdiameter.

4 Senaste redigerad av Berg (2019-07-18 14:52:11)

Hmm....bara så jag tänker rätt....när vi snackat om en diameter på 200mm eller 180mm är det själva kamelen diameter vi snackat om eller tryckplattans yttre diameter.

Tryckplatta med ring i centrum?  Fanns det tryckplattor både i 180mm och 200mm med ring?
Någon som har en bild på hur tryckplattan skall se ut?

Så här ser min ut!
http://forumbilder.se/I60Q7/20190718-154316.jpg

Och vad ska man ha för lamell, med fjädrar eller utan?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

5

Det är lamellens ytterdia som är kopplingens storlek.
Alla kopplingar före årsmodell 71 ska ha ring. Då kom stödröret i lådan som gör att urtrampningslagret får en linjär rörelse. De kräver också en helt annan gaffel för lagret som har en flytande läge för lagret då det är röret och inte gaffeln som bestämmer läget för det.
Fjäder eller solfjäder är en smaksak.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Svwerker skrev:

Den är bättre på alla sätt utom att den är något tyngre.

Är tyngden verkligen något negativt? Jag vill bygga trimmotor i framtiden och har funderat över varför det verkar så ovanligt med åttastiftade svänghjul med originalvikt. Bygger man en "bilmotor" och inte en "racemotor" borde väl originalvikt på svänghjulet vara en bra egenskap som gör att man inte lika lätt får "kärringstopp" och inte behöver varva lika mycket vid dragläget? Eller tänker jag fel nu? ICQ/bw

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Kopplingar med ring för de äldre  med ring finns endast med diameter 180 och 200 mm vad jag vet. Utan ring finns de i diameter 180, 200, 210, 215 och 228 mm.
Helt riktigt att den senare versionen utan ring användes from årsmodell 1971. MEN en AVVIKELSE förekom på 1200 Standard kom den nya versionen utan ring i användning ett eller två år senare.

8

kee skrev:
Svwerker skrev:

Är tyngden verkligen något negativt? Jag vill bygga trimmotor i framtiden och har funderat över varför det verkar så ovanligt med åttastiftade svänghjul med originalvikt. Bygger man en "bilmotor" och inte en "racemotor" borde väl originalvikt på svänghjulet vara en bra egenskap som gör att man inte lika lätt får "kärringstopp" och inte behöver varva lika mycket vid dragläget? Eller tänker jag fel nu? ICQ/bw

Är du säker på det Kee
PÅ Ron L racing kopplinana är mer massa än std
Kina svänghjul är lätta ( dom har inte fattat än )
På en dragracing motor med lätt svänghjul sämre 60 foot ( alla har inte fattat det än varför det är så )( våran kära SOB rip sa alltid var för lätt svänghjul) 
Jag tycker du har en bra åsikt Kee om att inte ha lätt svänghjul
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

kee skrev:
Svwerker skrev:

Om det är bra eller dåligt beror på vad man vill uppnå så det var lite slarvigt uttryckt. Det skiljer nog inte så mycket totalt i vikt då det som läggs på i vikt på tryckplattan tas bort ur svänghjulet. Ska nog rätt mycket till om man ska få kärringstopp pga vikten på svänghjulet.

Ali G