1

Köpte mig en motor som tyvärr hade en cylinder som var rostig inuti pga av vatten.

Jag vet vad jag kommer att få höra nu, riv hela motorn och totalenovera,  saken är den, ekonomin tillåter tyvärr inte detta för då hade jag köpt en dyr renoverad motor från början.

Motorn jag har, en 1500, är en utbytes motor, den är glappfri , fin olja inuti  så inget vatten har tagit sig in i blocket, och resten av cylindrarna är fina.
Nu till min fråga, är det ok att bara byta en cylinder? Kolven hade klarat sig och var fin.
Kanske någon som har en ok 1500 cylinder?
Hur är det med höjden på cylindrarna,  skiljer det mycket mellan olika satser/batcher?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

2

Dum fråga kanske, det räcker inte med honing?

3 Senaste redigerad av Berg (2019-07-17 17:45:03)

Tyckte det var lite för mycket grovrost men det kanske räcker, får prova och se.
Någon runt lidköping och skara som har ett honingsverktyg?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21