1

Någon som har koll på yttre diametern på nållagret för utgående axel från växellådan.
Är tydligen samma till typ 1.
Beställt nytt och det är 21mm. Hålet i svänghjulet är 19mm. Tacksam för svar.......vill ju åka nu!!

2

Typ4 motorn har lagret i veven pga en längre ingående axel på busslådan
Om man har Typ1 låda så använder jag en nålkrans som är 16/19/10 i svänghjulet

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

3

Nu blir jag ännu mer förvirrad. Nållagret (som ska sitta i svänghjulet) är utv 21mm.
Hålet i svhjulet är 19mm. Lådan är en P901, men har väl ingen betydelse då axelns diameter är samma på ”alla”.

4

Du borde använda ett 914 svänghjul istället. Det är försett med nållager. För övrigt samma lager som sitter i svänghjulsbulten på Typ 1 eller i vevaxeln på Typ 4. Fördelen med att byta svänghjul är att du då också får startkransen i rätt läge så att startmotorn får fullt ingrepp.
För att montera lagret i ditt bussvänghjul får du ta upp hålet till 21 mm.

En annan lösning är att sätta en bussning i svänghjulet: https://vwcustomspeed.com/produkt/Bussn … t-1-vaxell

5

Ok! Tack för den infon! ”Alla” säger att typ 2 och typ 4 är lika här. Tom Tomas på folkabiten (som är oerhört kunnig har tydligen missat detta. Man kan fundera på varför det skiljer! För info så står det på påsen att lagret ( 21mm) ska pass på vbx.
Köper gärna ett svänghjul till 914 (som för övrigt är den motorn jag har). Nån mer än jag som tycker att denna ”soppan” inte liknar Tyskarna?!

6

typ 1 54-, typ 2 54-75:s, 76-92:v, typ 3, typ 4
Ska detta lager passa till........,:-)

7 Senaste redigerad av MH (2019-06-28 20:35:27)

..och vad säger den "oerhört kunnige" leverantören av lagret, som du uppenbarligen har i din hand (påsen), och inte får att passa?
Om hålet, där nållagret skall sitta är 19, och som du själv har konstaterat (och som deklareras av Patte och P. ovan), blir det väl lite svårt att att få in ett lager som som du har fått av Tom Tomas på Folkabiten, som är 21?
"Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå", för att citera en känd (kunnig) profil på forumet...

8

Hårda ord. Jag respekterar Tomas kunskap. Han är åf till Paruzzi och det är deras modellbeteckningar som är kopierade i inlägget ovan ditt. Är jag tappad bakom en vagn? Om det finns ett nållager som skulle hjälpa mig, så borde väll någon åf sälja den??

9

Det är skillnad på nållager och nålkrans
Det finns inga nållager som är 19mm utvändigt och 16mm invändigt, en nålkrans har ingen yttre lagerbana utan svänghjulet får agera som den yttre lagerbanan
Jag köper mina på Momentum för ett par tior styck och det har funkat bra för mig dom senaste 25 åren
https://www.kullagret.com/product/k-15x19x10-nalkrans

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

10

Tog ur motorn igår. Precis som ni skrivet så fick jag ta upp hålet till 21mm. Har även mätt ang startmotorns ingrepp. "Kuggarna" är häften så breda på 228 svänghjulet. Då jag kör med Porsche start verkar det kunna funka ändå. Ska montera tillbaka motorn nu..........
Tack alla!
Mvh J

11

Allt funkar kanon! Glad idag ICQ/bq