Så fortsatte med värme motverkande åtgärder..
Började med att med svamp med vit ruggyta, vilken är lämplig för glas (lärt av killarna på jobbet som gör dylikt hela tiden) varmt vatten och lite yes och en rakblads skrapa putsa alla bakre rutor riktigt rena...insida och utsidor..

Sedan blöta utsidorna med en pump spruta,och lägga mot solfilmen med solfilmen mot glaset och skyddsfilmen mot mig.. därefter följa kanterna med en plastskrapa och styra knivbladet mot gummilistkanten.. obs ett rostfritt brytknivsblad.. ny brytet OBS !!!... om inte rostfritt så repar det glaset..

När hela konturen är utskuren.. sätt en bit maskerings tejp på insidan av filmen och utsidan.. när man drar isär, sprutar man på vatten med 2 droppar yes i.. lossa hela skyddsfilmen medan solfilmen fortfarande sticker mot glaset.. lägg tillbaka.. vät insidan där filmen skall vara.
lägg mot med skyddsfilmen mot glaset och dra bort under filmen .. rikta in filmen, tryck fast solfilmen i ett kors först ,sedan arbeta bort vattnet mellan solfilmen och glaset.. håll därvid finsidan av solfilmen blöt så den inte repas..
torka bort vattnet.. kläm ut ev kvarvarande vatten .. låt torka några dagar innan ev skjutrutor används..

Så nu är 95 % av ljuset/soltrålarna bortfiltrerade från bakre delen av bussen....
Check..

Bordet... för några år sedan flyttade en granne.. på skräphögen låg en trevlig bords skiva.. som jag efter fråga fick tillägna mig..
stått i källaren i bra att ha kanske nyttigt högen..
Jag hade handlat gångjärn och ett rostfritt ben med tanken att göra benet fällbart under bords skivan gångjärn i skivan.. och därefter bordet. infällbart..

Då jag innan handlat en rullvagn på Ikea,, och bara tyckte den var sååå rätt i bussen ..utan hjul som extra förvaring.. .. nu skulle jag bara testa var bordet skulle stå i bussen i förhållande till rocken roll soffan/sängen.. då jag insåg..
2 blir 1...
givetvis kommer det övre stuvfacket sänkas, och skivan fästas mot underredet... frun vill ha en rem, så det kan transport säkras.. så inte grytor bestick och porslin flyger all värdens väg vid hastiga manövrer...

Då skivan sett bättre och sämre livsöden med utomhus vistelse ,vax, öl,

Och annat
skrapade jag av lacken (resterna) och slipade slätt, varefter ett tjockt lager LSL lades på...

Lack som luktar är svårt att få tag i nuförtiden.. men bra skit luktar.... BASTA !!

Lite patina kvar...

Lacken som jag handlade för flera år sedan. lyckligtvis flera burkar då det är bra skit...

Nu ligger bordskivan i pannrummet och härdar... kanske blir en avslipning och ett andra lack lager i morgon.....
Belysning..min plan var 4 stycken

Det blir flera usb uttag i bussen, så tanken var "stick i där belysning behövs"..
Beställda och skulle levereras idag,, fick besked nu
att dom kommer först v 32...
Plan b.
På jobbet bygger vi bla. MB Vito ambulanser.. det kom till min kännedom att led lysramper blir bortplockade. en /bil. av en händelse fick jag 2 stycken någon dag innan semestern.. dom blir nu belysning över huvudkudde platsen,(motor rummet... hemska tanke..
) och över bordet..

tänt..

lite varje dag... 
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(