1

Nu när jag målat halva karossen, vandrar tankarna till Motorn.
Jag har en 34hk brandsprutemotor från 64 i bilen.

Kan jag flytta över all plåt från en 58'a 1200 inklusive värme kammare och avgassystem?
Eller vad gör man.?

2

Har aldrig gjort den manöver men spontant så tror jag inte mer än fläktkåpan är Bolt on..

3

Ok Misstänkte det.

Jag monterade brandsprutemotorn på chassit. och lyfte sen på karossen.
Men när jag skulle lacka så försökte jag ta ur motorn på det normala sättet.
Men då hakade brandsprutesido låtarna i karossen så jag fick inte ur den.

Kan man inte montera en brandsprute motor med originalplåtar?

Jag vet att det fattas lite plåt, men det var plåtet som stack ut på sidorna som hakade i.
Det som ev skiljer var att jag hade karossen monterat utan gummilisten, men det kan väl inte göra så många millimeters skillnad.

4

Inga 30Hkr (-60) plåtar passar egentligen på 34Hkr. Inte ens fläkthuset, är annat uttag mot blocket.
Jag, och några till i VW-maffian/Norrköping (eller Motalaklubben?) kan nog skramla ihop begagnade 34Hkr plåt till dig?

5

Barnbarnen kom förbi och mekade folkrace bil, så jag fick hjälp att lyfta av motorn till motorbocken.

Och jag grävde fram lite värmekammare, och det verkar som en modell  skulle passa rakt av.(se runda ringen)
Trodde jag skulle få byt aall plåt för att får värmekammarna att passa.

Jag har några avgassysten som ligger och skräpar också

Sen har jag svårt att tänka mig att att plåtarna över cylindrarna skulle sitta högre på en brandspruta (vw gjort specialplåtar!?).
Så om jag fixar en främre plåt och en bakreplåt, monterar värmekammare så borde jag vara hemma

Om jag fattat rätt kan man montera en 34 hästars i en 30 hästars bil utan större problem, eller hur?
Bara om man har rätt plåtar för motortypen.

Tackar för det galanta erbjudandet.
Men jag ska gräva lite till i förrådet, och se om jag saknar nån plåt  i sånna fall hojtar jag till. ICQ/ad

Säg  gärna till om ni ser nått konstigt eller inte håller med.

Post's attachments

001.jpg, 243.23 kb, 1044 x 768
001.jpg 243.23 kb, 1 downloads since 2019-07-11 

002.jpg, 188.24 kb, 768 x 849
002.jpg 188.24 kb, 2 downloads since 2019-07-11 

003.jpg, 366.38 kb, 1012 x 768
003.jpg 366.38 kb, file has never been downloaded. 

004.jpg, 188.06 kb, 768 x 796
004.jpg 188.06 kb, 1 downloads since 2019-07-11 

6

Letade bland mina bilder, och givetvis finns det inga bra fast man tar massor av dom

Men här är några som visar problemet, det var hörnet (röda Ringen) som hakade i när man försökte dra ur motorn  ur växellådan.

Men det kanske är handhavande fel (jagkanske inte vek ner motorn tillräckligt?
Det är ju 40 år sen jag gjorde det sist.

Post's attachments

10.jpeg, 174.65 kb, 768 x 959
10.jpeg 174.65 kb, 3 downloads since 2019-07-11 

11.jpeg, 136.68 kb, 1366 x 621
11.jpeg 136.68 kb, file has never been downloaded. 

12b.jpg, 207.76 kb, 1024 x 768
12b.jpg 207.76 kb, 2 downloads since 2019-07-11 

7

25- och 30-hästars motorer är kortare än de nyare. Motorrummet är därför kortare på din bil. Om inte mellanplåten bak (den med uttagen för slutrören) är bytt får man frisera ner den bakersta motorplåten så att den får plats.

8

P. skrev:

25- och 30-hästars motorer är kortare än de nyare. Motorrummet är därför kortare på din bil. Om inte mellanplåten bak (den med uttagen för slutrören) är bytt får man frisera ner den bakersta motorplåten så att den får plats.

Ok det förklarar en hel del.
Jag har mätt på en 34 håstars kaross (jo jag har en sån med ;-) )
Och motorrummet är mycket riktigt lite längre ca 2cm slarvigt mätt.

Men jag kollade också sidoplåtarna över cylindrarna, och de är ett par cm längre på 34'an än 30hästars.

Är det våld och svordomar som gäller eller finns det nått specialknep?Jag kan inty var aden förste i världen som monterar en 34 i en "gammal" kaross.

Post's attachments

004.jpg, 188.06 kb, 768 x 796
004.jpg 188.06 kb, 2 downloads since 2019-07-12 

9

120 hk 1915 i en 57:a. Den monterades in som longblock och kylplåtarna kläddes på när motorn satt i. Bakersta plåten är en inkortad eftermarknads som ursprungligen saknade hålen för pappslangar. Lätt att göra en pappmall och sedan modifiera plåten.

Post's attachments

Oval_motorrum.jpg, 149.03 kb, 1000 x 750
Oval_motorrum.jpg 149.03 kb, 2 downloads since 2019-07-12 

10

När jag köpte min 57 cab så satt det en 34 i den. Det var ett jäkla mek att få ur den, tog i överalt (satte inte tillbaka skiten..  ICQ/av )
Vissa bilar så känns det som att motorrummet är lite trängre än andra, på cabbar så kan bakdelen på karossen hänga ner lite också.
När du skruvar på karossen igen så försök att få den så långt bak som möjligt, är bara mm det gör men dom är goa å ha  ICQ/bs

11

Skönt att höra att jag inte var en dålig VW mek ;-)

Jag ska mäta lite och se om jag inte kan modda kylplåtarna lite så de liknar 30hk plåtarna.

Å andra sidan har jag en fungerande 30Hk motor, men den är sliten.
Men man kanske kan ta sig genom besikningen, gjorde så med 33'a Forde.
Satt i en Bes motor 800 mil senare bytte jag :-)

12

Jag stoppade ju i en 34hk i 54:an, kanske var lite trångt på sidorna men annars var det nog bara bakre kylplåten som fick kapas av  ICQ/bw