1 Senaste redigerad av hakanulriksen (2019-07-10 21:10:25)

Hej. Har en bubbla 55 som jag var ute på utflykt med igår. Efter ett tag började det skaka i bilen vid ca 70 km i timmen. Stannade och konstaterade att vänster hjullager fram glappade. Jag drog åt så att glappet försvann och åkte ca 5 mil till varpå ett vibrerande oljud började höras som gjorde att jag fick stanna. Kunde då konstatera att vänster hjul fram var väldigt varmt samt att fett från fettkapseln blivit så varmt att det runnit ut på fälgen. Det fick för säkerhets skull bli bärgare hem.

Frågan är nu- kan lagret blivit för hårt åtdraget och skurit? Kan något mer tagit skada?

Tacksam om någon har nån bra idé.

2

Lagret är säkert paj, köp nytt och det blir bra.
Köp två för andra sidan med då kan du köra i många år till.

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

3

Om det var för hårt åtdraget så kan det orsakat problemet.
Om lagret skurit så kan innerlagret snurrat med, och förstört spindeln.

Köp två lagersatser med packboxar, ta isär och titta vad som hänt.

Post's attachments

Bromsjustering.JPG, 103.07 kb, 770 x 826
Bromsjustering.JPG 103.07 kb, 18 downloads since 2019-07-11 

4 Senaste redigerad av hakanulriksen (2019-07-11 12:38:22)

Ok, stort tack för info och bilder!
Ska ta isär till helgen och kolla hur det ser ut.

Inser nu att det sannolikt blev fel redan förra sommaren. Tog då fram mammas gamla bubbla från 55 som stått stilla sedan slutet på 90-talet(den är riktigt speciell då hon är tredje ägare på den och all historik finns, och i stort allt är original och i jättefint skick).Blev då renovering av bromsarna (nya hjulcylindrar och slangar där det behövdes) och byte av packboxar i bakaxeln då det läckte där.....därefter godkänd besiktning och runt 15 mil totalt under sommaren.

Ser att bilderna här ovan troligen kommer från original instruktionsbok, vilken även jag har någonstans tillsammans med original servicepapper vilket är jättekul .......Tyvärr är den just nu förlagd därav feldragningen av lagren.......så j-vla klantigt  ICQ/bu . Men men .....bara att gilla läget och hoppas att inte spindeln gått åt h-vete   ICQ/bh

5

Nya ok på en 55a?  ICQ/bm

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

6

Hellberg skrev:

Nya ok på en 55a?  ICQ/bm

Självklart cylindrar ICQ/bi