1

Vad säger expertisen om vilken typ av stötdämpare man skall ha på en sänkt framvagn gas eller oljefyllda? Börjar misstänka att problemet med att fjädringen fram är stenhård beror på mina oljefyllda dämpare.

Vw 1966

2

Testa ta bort dina dämpare som du har nu och se ifall det gungar i framvagnen, är det stumt då med så kan du stryka dämparna, hade samma problem med min 50a, helt stum i framvagnen och då hade jag inga dämpare heller. Gjorde aldrig någonting åt det

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

3

Hur är bilen sänkt, bara med sänksatser eller har du sänkta spindlar också? Framvagnen är den kortad eller är det orginallängd, framvagnen är det kulbult eller länkpinne? Som du ser massor med faktorer som spelar roll när man vill åka komfortabelt. Grundregeln är väl att om du sänker med både spindlar och sänksats och inte klappsänker så bör du kunna använda originallängd på dämparna, gas eller olja tror jag har mindre betydelse. Kör du bara med sänksats så bottnar dämparna rätt fort, då kan du prova med kortare dämpare eller att flytta upp övre fästet så dämparna får rätt arbetsläge.

/Foppa

4

Har provat utan dämpare då finns det gung i framvagnen därför misstänker jag att mina gasdämpare är alldeles för hårda, rätt eller fel?

En oljefylld dämpare har ju ingen inbyggd ”fjädring” som en gas har.

Vw 1966

5

Hur långt har du mellan övre och nedre stötdämparfästet när du plockat bort dämparna? Bör ju ge en indikation på hur lång dämpare ska vara för att få rätt arbetsområde...

/Foppa

6

Foppa13 skrev:

Hur långt har du mellan övre och nedre stötdämparfästet när du plockat bort dämparna? Bör ju ge en indikation på hur lång dämpare ska vara för att få rätt arbetsområde...

/Foppa

Skall mäta lite i helgen

Vw 1966

7 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-07-05 07:37:01)

Originaldämpare är för långa och bottnar.
Classic VW har korta som är 245mm i kortaste läget.

8

Mr 56 skrev:

Originaldämpare är för långa och bottnar.
Classic VW har korta som är 245mm i kortaste läget.

Jag köpte såna och satt på min kulbult med sänkspindlar och sänksatser, det blev inte alls bra så jag satte tillbaka original igen så har jag kört nu i 6 år utan problem. Men har man inte sänkspindlar så borde dom korta dämparna passa bättre.

Kan väl tillägga att jag kör med 2 tum kortad framvagn, sänkt så det är ungefär 5-6cm kvar till backen från lägsta punkten.

/Foppa

9

Kortad Puma framvagn bottnade originaldämparna vid max sänkning (finns det nått annat?).

Min 60mm kortade original med dubbla sänksater bottnade originaldämpare också. så jag kör med korta från VW up North.
och tycker de funkar helt OK.

Men det är ju värt att kolla om dämparna bottar oavsett.

10

Mr 56 skrev:

Kortad Puma framvagn bottnade originaldämparna vid max sänkning (finns det nått annat?).

Min 60mm kortade original med dubbla sänksater bottnade originaldämpare också. så jag kör med korta från VW up North.
och tycker de funkar helt OK.

Men det är ju värt att kolla om dämparna bottar oavsett.

Du har säkert helt rätt i ditt antagande och eftersom trådskrivaren upplever att han inte har nån fjädring så är det säkert så. Men kör man med sänkspindlar så tjänar man ju 6-7cm , sen beror det ju på hur mycket man sänker också.

/Foppa

11

Foppa13 skrev:

/Foppa

Det är 30cm mellan nedre fäste och undersida övre fäste se bilden så frågan är om jag skall ha orginallängd eller korta dämpare.
Utan dämparna finns det gott om fjädring dock blir ju körningen lite orolig utan dämparna.

Hur lång är en orginaldämpare helt ihoptryckt?

Post's attachments

Attachment icon 822E3C6C-F406-4B1F-A50B-3CD45CE93AC6.jpeg 841.97 kb, file has never been downloaded. 

Vw 1966

12

Det låter som att du behöver kortare dämpare, dom är ju 245mm långa i kortaste läget. Kollade på classic dom har några varianter att välja mellan, tyvärr såg det ut som dom var slut i lager. Kanske finns på andra ställen...

/Foppa