1 Senaste redigerad av jladenfors (2011-08-18 13:03:56)

Halloj,

Jag har köpt nya dörrhandtag men vill behålla mina orginal nycklar. Är det någon som bytt låscylinder från orginal handtaget till i mitt fall ett repro handtag? På bilden är orginal cylindern till vänster och det är en sorts lite täck bricka som jag inte kan lista ut hur man får bort. Nån som gjort nåt liknande?

http://forumbilder.se/images/548201115659Pe588.jpg

2

Den brickan sköter ju själva låsningen. Den går väl bara att avlägsna om man drar ur låscylindern. Det finns väl en liten stoppskruv till denna?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Minns inte exakt hur det ser ut på rak arm men det brukar sitta ett litet stift vid änden av låscylindern. Knackar man ut detta får man ut cylindern och brickan.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

4

25hpman skrev:

Den brickan sköter ju själva låsningen. Den går väl bara att avlägsna om man drar ur låscylindern. Det finns väl en liten stoppskruv till denna?

Ja efter lite undersökning hittade jag en minimal jäkla skruv, måste fixa en vettig skruvmejsel innan jag ger mig på den bara..man får bara ett försök ser det ut som ICQ/ad  ICQ/ag

5

PeterJ skrev:

Minns inte exakt hur det ser ut på rak arm men det brukar sitta ett litet stift vid änden av låscylindern. Knackar man ut detta får man ut cylindern och brickan.

Hm, måste in garaget och titta, lyckades bara hitta något som ser ut som en stop skruv.

6

jladenfors skrev:

Ja efter lite undersökning hittade jag en minimal jäkla skruv, måste fixa en vettig skruvmejsel innan jag ger mig på den bara..man får bara ett försök ser det ut som ICQ/ad  ICQ/ag

När jag skulle byta låscylinder fick jag tipset att lägga handtaget en vecka i lacknafta för att skruven lättare skulle lossna. Lacknaftebadet fungerade och skruven lossnade. Precis som du skriver får man nog bara en chans på skruven.

7

HenrikL skrev:
jladenfors skrev:

När jag skulle byta låscylinder fick jag tipset att lägga handtaget en vecka i lacknafta för att skruven lättare skulle lossna. Lacknaftebadet fungerade och skruven lossnade. Precis som du skriver får man nog bara en chans på skruven.

bra tips! tackar

8

Fick loss lås skruven efter några dagar i lacknafta men orginal låskolven passar inte i repro handtaget ;( Såååå nu skiter jag i repro handtagen, Finns det någon som har ett okey orginal handtag (förarsidan) till en 62:a?

9

Jag har ett. Fast inte än. Ska hämta en resevbil om ca 3 veckor. Hör av dig om du inte hinner hitta nån innan så kan vi lösa saken.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

10

leguanen skrev:

Jag har ett. Fast inte än. Ska hämta en resevbil om ca 3 veckor. Hör av dig om du inte hinner hitta nån innan så kan vi lösa saken.

Tackar!  jag messar om det inte löser sig tills dess