1

Min tändning blir jag inte klok på. Har finjusterat förgasarna (dubbla Solex) och tändningen.
Och när jag kopplade in stroben först så står tändningen vid 30 grader. Och motorn går helt ok så. Inget konstigt med det. Men när jag istället ökar tändningen mot 35-40 grader, så blir motorn att gå både jämnare och "lugnare". Och den startar lättare än innan. Och vid en mindre provtur så går den faktiskt bättre än innan. Lite piggare...
Hur kan det hänga ihop...?
Fördelaren som jag har är en riktigt Bosch 009. Jag köpte den ny för säkert 15 år sedan... Så det är ingen Kina-kopia till fördelare. Vad jag vet...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2 Senaste redigerad av Sten vW (2019-06-25 14:41:40)

Som min trimmade 1600 med 009 (tysk från 80/90tal) betedde sig innan jag minskade squish från 1,8mm till 0,8mm.
Felsquishningen kom sig av att den gick varm och oklokt nog slängdes 1mm cylinderfots shims dit i ett missriktat försök till åtgärd.

Den behövde mer förtändning med 1,8mm squish!

Nu står tändningen på ca 32grader med 0,8mm och ca 10:1 komp, C35, dubbla 36IDF = nöjd motor.


Så, vad har herrn för squish?


PS/med för mycket förtändning blir motorn varmare, med för lite blir avgaskrökarna heta som tusan..

3 Senaste redigerad av germanbug (2019-06-25 18:24:31)

Vad jag kan hitta bland anteckningarna på motorn så ligger squishen på ca. 1 mm. 9,5:1 i komp. Och en W100-kamaxel.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

Jag vet inte vilket varvtal du ställde in den på 
Har du gradskiva på remskivan
Brukar ställa en sådan på 28 G  vid 3500- 4000 varv då på 98 oktan ( dom brukar ge mest HK vid 28-30 g sen blir det bara massa värme
Lambda värde cirka 0,86 (Afr 12,8 )

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Jag hade 3000-3500 varv.
Det är graderat varvet runt på remskivan.
Kör med 98 då den går mycket jämnare än med 95, då det kan kännas att motorn smårycker vid jämn gas.
Har en bedbandslamda liggandes. Men kruxet är hur jag ska få sonden på ett bra ställe som mäter någotsånär rätt. Det sitter en svetsmutter i varje gavel på dämparen. Men... pluggarna sitter mer än hårt, tyvär. Rostfritt både i svetsmutter och plugg.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983