Kul att du nappade på idén med att gnida fram originallacken, gul låter faktiskt som en ännu trevligare färg bland 70-talskulörerna än grön.
Mitt tips är att testa på ett någorlunda undanskymt ställe där det kanske verkar som att färgen inte fått det bästa fästet. På så vis kan du kanske leva med en avvikande fläck innan du kavlar upp ärmarna inför storverket.
Hammarlacken sitter sjukt hårt och kan vara mycket svår att få bort, men börja med att pröva lite olika metoder, det kanske inte är så illa. Tipset om färgborttagningsmedel är ett bra första steg.
Jag hade också ynnesten att kunna "tvätta bort" den yttersta färgen, men sen gick jag faktiskt på med slipmaskin. Originallacken tål mycket men man får vara lite finkänslig när den börjar titta fram. Rubbing och våtslipning är bra komplement när man kommit så långt.
Genomslipningar till grundfärgen är snarast en egen "genre" inom folkahobbyn, så gråt inte floder om du råkar gå igenom.
Lycka till och dela med dig av dina kommande äventyr här så ska vi göra det bästa för att försöka komma med goda råd och dela med oss av erfarenheter. Det bästa är alla frågor man får om man lackat om den! Jag brukar svara; "näe, tvärt om, jag har tagit bort lack". 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't