1,351

Jag ser de två nedersta. Split på bockar och pickis med släp.

Bubbla -62

1,352

Bild 1 visar en trasig länk
Bild 2 visar en "enkelriktat skylt" (Lika som dom tidigare bilderna jag inte ser)
Bild 3 den funkar!  ICQ/ay

1,353

Ser ut så här för mej då  ICQ/bw  ICQ/be

Post's attachments

6079D464-DF6C-4AF5-9BB0-D6912BEB5D62.jpeg, 99.07 kb, 505 x 900
6079D464-DF6C-4AF5-9BB0-D6912BEB5D62.jpeg 99.07 kb, 17 downloads since 2019-05-30 

VW typ1 -61 soltak...såld
VW typ3 -73 fastback

1,354

Ser tredje.  ICQ/ay

Tomato Potato
Dyslexiker..

1,355

Jag ser länk texten till den första men kan inte göra nåt med den.

Andra funkar inte.

Tredje funkar.  ICQ/bq

Mats Karlsson, Vänersborg.
914 under r̶e̶n̶o̶v̶e̶r̶i̶n̶g̶, utveckling...
http://www.matsgarage.com

1,356

Trean funkar  ICQ/bi

1,357

Ettan funkar om jag högerklickar och öppnar i ny flik

Tvåan syns inte

Trean ser man direkt och bra

Så jag röstar på Linje tre den här gången.

1,358

Den nederst syns...
Själv skickar jag bilder till imgur.com och länkar sedan hit, men som allt på internet vet man inte hur länge en gratistjänst blir kvar?
Har iallafall funkat i många år nu ;-)

1,359

jag använder. forumbilder.com registrerad... lätt att ladda upp en hög bilder på en gång...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,360 Senaste redigerad av Michos Miche (2019-06-06 23:36:44)

Då ska vi prova imgur! ICQ/ab

https://i.imgur.com/2i5HIYN.jpg

I april 2013, köpte jag denna något muggiga enkelhytt, -66, för en billig slant här på BV. Under våren 2014, lagade jag upp den främre kickupen i ramen på grusgången utanför det garaget jag hyrde förut.
Grannarna där började gnälla på oljud, och dessutom hade jag fullt upp med bygget av min verkstad. Så bilen blev helt enkelt parkerad som skogsvrak på baksidan, i väntan på bättre tider.

https://i.imgur.com/mb5PzDx.jpg


https://i.imgur.com/hFcr6UG.jpg

Under sommaren 2016 dök denna 56:a upp till salu på Boxervilles facebookdivision. Jag drog snabbt slutsatsen att denna skulle bespara en massa jobb mot 66:an, och dessutom var det en pilpickis.
Bara att slå till! ICQ/ab Sensommaren 2017 fick den faktiskt komma in i verkstaden, och tanken var att den skulle fixas under vintern. En lackerarsnubbe lovade mig att blästra den undertill, varvid jag rensade den på allt löst, och svetsade i förstärkningar här och var så den skulle kunna ligga på sida vid blästring. September gick, han hade inte tid, oktober gick, november gick, och så till slut i december fick jag besked att han hade sålt firman.
Då var man ju inte direkt sugen att köra iväg en tom kaross och greja, så den rullades åt sidan och jag grejade med min gamla typ 1 -58, som skulle köras på Cold Balls.

https://i.imgur.com/iozFt0J.jpg

https://i.imgur.com/iHlagWV.jpg

Hur som helst spolar vi framåt i tiden till hösten 2018. Under den gångna vintern hade Cold Balls provats på, dock inte med den tilltänkta bilen. 58:an hade begåvats med en 34 hp industrirova med dubbla Porscheförgasare. Bestyckning pysslades det med bara i dagarna innan CB, och då blev det katastrof. Godset i röret till luftskruven i mitten sprack, varvid bilen blev okörbar. Men skam den som ger sig, jag tog min gamla splitfolka och körde istället. Men eftersom den var sänkt, var det inte en jätterolig bil att köra. Och heller inte jättelämplig att tukta slut på runt en isbana. För att tukta och köra maxladd är min stil när det går på bana, så inspirationen till att bygga något mer användarvänligt till nästa år fanns starkt rotat.

https://i.imgur.com/Ad4tJhT.jpg

https://i.imgur.com/DLK8jsa.jpg


Bilar att bygga på fanns massor att välja på, då jag under sommaren sprungit på alldeles för många billiga bubblor. Men det fanns ju ändå en pickis som stod på hjulen, som nu dumpats efter 56:an kommit in i bilden. Eftersom den ändå bara skulle vara donator, kom jag på att man kanske skulle göra något kul med den istället. Dunka ihop det nödvändigaste, åka och ha roligt. Sagt och gjort, i början av december började jag på. CB skulle äga rum i början av februari 2019, så det var bara att köra hårt och utan finish. För det var ju ändå bara en utdömd skrotbil. ICQ/ab

https://i.imgur.com/HzgwZsV.jpg

Motorn togs från en 1303, som var en av bubblorna som jag köpt under sommaren, som jag gav bort till lag Mattias och Masen som skulle köra CB med den. Tyvärr hann de inte färdigt, men de siktar på CB 2020. Hur som helst gick Masen igenom motorn, och den kom som en komplett enhet att dunka i. Eftersom motorutrymmet var helt bortrostat i bilen, petade jag i ett från en bubbla jag skrotade för flera år sedan. Passade perfekt med farmarskruv och vinkeljärn ICQ/ad

https://i.imgur.com/OJfxvVs.jpg

Spindlarna och svärden lämnades till Franke för flippning, renovering och SA-konvertering. Svärden blev en specialversion av hans justerbara. Eftersom bilen skulle gå hårt med OT-dubb på isen, kände jag att ett par fasta nog är bättre än ett par justerbara. Därav är de inte urtagna för justering.

https://i.imgur.com/EVHPTFp.jpg

https://i.imgur.com/ofJoxdo.jpg

Jag fixade den rost som behövdes fixas för att få den körbar, vilket var en hel del. Målet var en hel hytt, med så billiga plåtar som möjligt. Jag har faktiskt inte mätt någonting, utan bara dunkat ihop det hela med ögonmått.
Målet var ju inte en fin originalrenovering, utan bara en hytt som fungerar. För jag brydde mig verkligen inte ett piss, för det var ju ändå bara en utdömd skrotbil. ICQ/ab

https://i.imgur.com/LF1mmKl.jpg

https://i.imgur.com/cuUeobB.jpg

27 januari, vilket inte ens var två månader efter byggstart, gjordes den första provturen på en lokal isbana. Mina förväntningar innan ankomst, var att den skulle vara tråkig att köra och att däcken skulle ta i överallt. Döm om min förvåning, bilen var hur snäll och trevlig som helst! Det var bara att ladda max attack ICQ/ag Eftersom detta var en vecka innan CB, kändes det som en sjuk lättnad. Dock återstod en del mek, men det klarade jag av under veckan.

https://i.imgur.com/6GkFAVX.jpg

Min arbetsgivare tyckte att det var helfränt, och ville gärna sponsra. Tyvärr ramlade dekalerna av på vägen upp, men de satt i alla fall en liten stund. ICQ/ab


https://i.imgur.com/c7ep5YK.jpg

Vältuktad efter en dag på isen ICQ/ab

https://i.imgur.com/X1Z3Vrw.jpg

Reportage i Hayburner.

https://i.imgur.com/HxHp4Ft.jpg

Vann pris för "Coolest ride" ICQ/ab Var också otroligt nära att vinna pris för jämnaste två varv i följd. Min varvtid låg runt tre minuter, och de bästa två varven diffade det 0,8 sekunder. Men Kalle Swing och Helsing körde på 0,6 sekunder, så de vann. Grattis ICQ/ag De vann även snabbaste varvtid, och vi delade rum. Så tre av fem möjliga pokaler hamnade i vårt rum.

Engelsmannen som åkte med mig som co:driver, och vill givetvis vara med nästa år. Tills dess ska bilen förbättras på många punkter, och framför allt ska jag ha med fler hjul. Fick faktiskt punka på ett däck med helt ny slang efter bara åtta varv i början. Men tur nog hade han som äger rallyhotellet en verkstad med gummimaskiner och slangar, så det löste sig. Men det hade varit trist som fan att bryta innan lunch med punktering.

https://i.imgur.com/X5TLst3.jpg

https://i.imgur.com/CPuyJWa.jpg

Det sämsta med en isbil, är att skiten blir stående i vägen halva året när den inte används. Men eftersom detta är en speciellt användarväntlig isbil, får den tjäna som gårdsbil under sommarhalvåret. Det är mycket bra att ha en bil nu när jag byter panel och tilläggsisolerar huset, som man samlar alla verktyg på, och bara kan rulla ut när man ska snickra. Dessutom är den ju en mobil arbetsbänk. Så man får inte vara dum när man väljer räserbil, utan att kunna nyttja den som multibil. ICQ/ag

Nåväl, här var en liten sammanfattning av en av alla grejer som hänt sedan jag varit borta. Bara bildskiten fungerar nu, kommer jag att visa mer.

Adios så länge ICQ/ab

1,361 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-07 00:47:28)

bilderna fungerar.... hade gärna haft en sådan skrotbil....  ICQ/bs
och gärna fler bilder ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,362

Äntligen ICQ/bp
Bra skrivet och med trevliga bilder ICQ/bs

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

1,363

Du är min nya idol Miche! Jag och polarn har pratat om hur ballt det vore att köra CB i en EH och du bara runkar ihop en lite halvdant och gör det! ICQ/bi

Vem vet, kanske att CB 2020 vore ett rimligt mål för mig, men jag har tänkt köra dit isf.

Och bra för att 56an är finare behver du ju inte döma ut 66an, om du inte orkar laga den, så orkar någon annan! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

1,364

ICQ/bp

1,365

Fränt ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

1,366

ICQ/bi fasen va grymt!

Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

1,367

Satan! Måste ha byggt en slammad splitt pickis innan jag trillar av pinnen här i livet ser jag nu

3 spline gangsta!

1,368 Senaste redigerad av Michos Miche (2019-06-23 23:25:31)

Vad snabb jag är på att svara ibland... eller not x) Inte lika social nu för tiden mot förr.

Tack alla ICQ/ab

kee: CB är faktiskt riktigt skönt att köra trailer queen till. När man är ute på isen vill man ju kunna ladda som en tok ICQ/ag Känns väl sådär att åka hem dagen efter när det är -27, och skiten inte funkar D:
Men klart du ska åka! Vi får köra ett pickisteam ICQ/ab

Fler bilder kommer på begäran. Men eftersom mina inlägg oftast tar en timme att komponera, blir det endast bilder utan särskilt mycket text. Och som sagt, jag har inte varit särskilt noga med denna vagn.

Maj 2014:

https://i.imgur.com/Iz1VMPS.jpg

https://i.imgur.com/LKfEZOE.jpg

https://i.imgur.com/dREqxr3.jpg

December 2018/ januari 2019

https://i.imgur.com/2zVc8X3.jpg

https://i.imgur.com/EeCOFiR.jpg

https://i.imgur.com/uxknfPf.jpg

https://i.imgur.com/mljMBmo.jpg

https://i.imgur.com/JDF7FlJ.jpg

https://i.imgur.com/NyI4Gh4.jpg

https://i.imgur.com/lqQJJSG.jpg

https://i.imgur.com/BVfyrZN.jpg

https://i.imgur.com/ok537wP.jpg

https://i.imgur.com/gMw184f.jpg

Mycket lätt att meka. VW missade faktiskt rätt hårt när de väntade ända till T3 med lucka i flaket.

https://i.imgur.com/HCRBZ4B.jpg

https://i.imgur.com/TKQYAdj.jpg

Passformen mellan IGP och gammal klåperholm var inte fantastisk. ICQ/ab

https://i.imgur.com/xvaFgLE.jpg

https://i.imgur.com/JUYJjOi.jpg

https://i.imgur.com/TNESpAM.jpg

Februari 2019:

https://i.imgur.com/vKU2DNf.jpg

https://i.imgur.com/OoxKdK0.jpg

Flaklås i äkta spontat 1"4

https://i.imgur.com/Q0UZXuz.jpg

Nästan som från fabrik ICQ/ab Hade lite flax och fick skrota en rullad men frisk typ 1 -69 på jobbet, som donerade många bra grejer till den här bilen. Bland annat växellådan. Men som här, perfekt att bara kunna
plocka kompletta enheter och flytta över. Originaltanken var inte räddningsbar. Farmarskruv ftw!

https://i.imgur.com/bjU00WK.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=PgQrflC … e=youtu.be

Sådär. ICQ/ab

Återkommer med fler inlägg, som kommer att handla om andra bilar, och såklart verkstaden.

Adios så länge ICQ/ab

1,369

ICQ/ay  ICQ/ag
Körglädje är viktig...
Och bilen fortsätter att leva till man fortsätter fixa.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,370

Som sagt bilen är räddad och användbar.
Bra jobbat....

1,371

En timme! Mina inlägg tar hela kvällen att skriva, brukar ta matpaus mitt i. Någon gång fortsatte jag dagen efter. ICQ/be

Men jag håller med, du har antagligen höjt värdet på vagnen bara i det att den är körbar, farmarskruv och trävirke till trots. Bra jobbat! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

1,372 Senaste redigerad av Michos Miche (2019-11-03 22:35:31)

Hoppla! Dags att återuppstå från de döda.

https://i.imgur.com/qOEAsT9.jpg

https://i.imgur.com/Gigs8rT.jpg

https://i.imgur.com/mRP6qbz.jpg

https://i.imgur.com/ez4SFZt.jpg

https://i.imgur.com/QFTeFC8.jpg

https://i.imgur.com/AVvTBr0.jpg

https://i.imgur.com/7mucUaJ.jpg

I somras var det äntligen dags att åka på den första långturen med gammelfolka. Jag och en kompis blev inbjudna av arrangören till Le Bug Show på Spa i Belgien, så vi tog spliten och åkte ner ICQ/ab

Förutom träffen på Spa, besökte vi bland annat CSP, VW´s faciliteter i Wolfsburg, Scooter Center (Vespa och Lambretta mfl) utanför Köln, Luxemburg, en bit av Frankrike, Bastogne War Museum i Belgien, Reeperbahn i Hamburg (där herr und frau Polizei tog sig en mindre munter titt på vagnen) och andra spännande platser.

Förutom att laddningslampan började flämta när jag backade ur bilen ur garaget dag 1, så gick den felfritt hela resan. Jag fick inleda resan med att panikmeka ur en generator ur en donatorbil och ta med. Vi tog oss hela vägen ner till Helsingborg, genom att stanna och knacka med en hammare på generatorn för att den skulle vakna till liv. Kolen var fina och gled lätt i hållaren, så någon form av internal error var det.
Jag hade fixat så vi kunde byta generator på Bildemonteringen i Helsingborg, vilka är mina kollegor genom arbetet. På så vis hälsade vi även på där, och hade tillgång till att tvätta oss och fylla upp vattenflaskorna.
Vi anlände till färjan i Rödbyhavn med nästan två timmars marginal, så det var lugnt.

Själva träffen på Spa i sig var gigantisk. Den är nästan för stor, för man blir snabbt mätt på bilar. Men det är en otroligt fin anläggning, och en skön stämning. På lördagskvällen fick vi delta i arrangörens interna party.
Det bjöds på torkad spansk skinka, viner av olika sorter, och belgisk finsprit. Jag brukar hålla mig ifrån sprit för att man blir dålig av det, men det som bjöds var faktiskt riktigt gott. ICQ/ab

Jag kan definitivt rekommendera att åka dit! Men se till att komma dit någorlunda utvilad, för man blir riktigt trött av sådana där stora träffar. Om man som mig också har vallonskt ursprung, får man vara beredd att värja sig mot alla som vill prata francais med en.

---------------------

https://i.imgur.com/QVqmngJ.jpg

https://i.imgur.com/cQcdKbi.jpg

https://i.imgur.com/6jTNKsl.jpg

https://i.imgur.com/d0iWgsm.jpg

https://i.imgur.com/UWlx0y9.jpg

Hög på motivation från europaresan med bubbla, började planer smidas på en annan långfärdsbil. Jag har en notch som det inte hänt något med på flera år, och dessutom är jag trött på att snubbla över
alla skärmar och stötfångare som ligger lösa. Den skulle bli perfekt!
Sagt och gjort, bökade in den i verkstaden och upp på pallbockar. Tanken var att laga trösklarna, vilket som är det som är kvar i rostväg, och därefter skruva ihop den till en väl fungerande originalbil. Men jag kunde snabbt konstatera att ett karosslyft är absolut nödvändigt. Dessutom visade det sig att jag saknar vänster innertröskel med tillhörande luftutsläpp. Dessa två har jag letat med ljus och lykta efter, men ingen verkar ha. Dessutom kommer de yttre bitarna av plattan behöva bytas, fast dessa har jag fått tag i.
Problemet då är egentligen värre, och det är att man inte kommer kunna att låta bli att göra övriga bitar i chassit fint. Lite där kände jag att det blev för mycket arbete mot vad jag var inställd på just nu med den bilen. Därför valde jag att ställa undan den igen, i stället för att göra ett arbete som man inte blir nöjd över. Eller att man står med en riven bil och känner att man tagit sig vatten över huvudet.

Åtgärd? Man rullar såklart in en ännu sämre bil!

https://i.imgur.com/ALZ7hRc.jpg

https://i.imgur.com/zjjrzEM.jpg

Tur att man har många och bra vänner som hjälper till att rulla döda bilar. ICQ/ab Arbetet med isgrisen förra vintern gav mersmak, och behovet av flera fungerade pickuper med olika konfigurationer ökar. Därför fick 56:an komma in i värmen igen. Grejer är inga problem att få tag i heller.
Jag skulle skicka den här på underredsblästring redan för två år sedan, men eftersom han som skulle göra jobbet drog ut på tiden, och så småningom hoppade av, blev den stående. Men nu tog jag in den
och kastade på en släpvagnsaxel bak, så det ska finnas gott om utrymme för blästring. Eftersom axeln var bredare än bilen, fick jag även flippa framhjulen för att den ska träffa ramperna upp på trailern sen.
Nu ser den ju nästan ut som en swamp buggy!

Det händer som vanligt alldeles för mycket för att jag ska orka visa upp allt, men jag försöker ta mig i skinnet och lägga ut lite bilder här med jämna mellanrum i vinter. På återseende. ICQ/ab

1,373

kul att se ett inlägg från dig.. det är alltid trevligt!!!

pickuppen ser vi gärna mer av.. liksom andra vw.. ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,374

Ja det var väl på tiden ICQ/ab

1,375

Det här ska bli riktigt kul och spännande!  ICQ/bp

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00