1

I helgen blev jag ägare till den här 1302. Rolig bil!

Det finns saker som jag tänker försöka pilla med, som:
Spårkänslig, bilen går rakt om vägen är jämn.
Lite svårväxlad, svårt att hitta lägena.
Bilen kommer att få uppleva lite bankörning så bättre stötdämpare & fjädrar skulle vara kul, även om den ligger bra på vägen nu också. Men bana är ju något annat. Men avvaktar tills jag testat.
Bromsar, hur långt kommer man med original skivbromsar? Finns det rejsigare belägg att köpa? Eller är det att konvertera till Porsche som är enda utvägen?
Bra tryck i motorn, skulle dock vilja se över den för att veta mer av vad som sitter monterat. Dåligt med dokumentation.

Som tur är, är inget av ovanstående speciellt akut. Bilen går bra & uppför sig bra, och är enligt mig riktigt snygg.

Post's attachments

Baggen.jpg, 226.79 kb, 539 x 348
Baggen.jpg 226.79 kb, 19 downloads since 2018-08-27 

2

Den ser fin och bra ut. Ha den som den är och njut av att köra den.

3

Tack!

Det som ligger närmast till hand är att få lådan mer lättkörd, men dom kanske är så här och då är det bara till att lära sig att köra den som den är haha.
Vet inte om det kan vara något länkage som är slitet?? Har inte tittat hur det ser ut.
Länge sedan jag hade luftkylt nu, en Buggy för snart 20år sedan, så jag minns inte hur konstruktionen är.

4

jag har bytt bussningen till växelstången och satt dit växlingsförkortningssats på min 65a och där är växlarna kanon

Volvo pv 1953 1000hp
Volvo V70R 98  250hp
VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  ????hp

5

växlingsförkortningssats, vad är det? Är det för att få kortare slag? Bussningen du nämner, är det den under växelspaken?

6

frän bil  ICQ/ay
en framvagnsinställning på någon verkstad?

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

7

Shaftish skrev:

växlingsförkortningssats, vad är det? Är det för att få kortare slag? Bussningen du nämner, är det den under växelspaken?

Jag ha en splitterny liggande pga hemmasvetsad växelspak... du ha pm

☆♤♡◇♧♤♡◇♧☆♡◇☆♤♡♧☆♡◇♧♤☆♤♧◇♤☆

8

De där fälgarna ser ut att bredda framvagnen utåt rätt mycket.

Och det ger större postiv "scrub Radius" vilket gör bilen orolig i styrning.

Om du har så prova med en uppsättning originalfälgar.

http://www.car-engineer.com/wp-content/uploads/2012/07/KingPinAngle.png

9

Det är den uppsättningen jag jag har dessvärre.
Den är inte så orolig att det är ett bekymmer egentligen. Men visst spårar den. Har inte kollat hur framvagnen står än heller.
Men en Short shiftfunktion, skulle inte det bara göra växlingarna ännu värre?

10

Körde länge med det vanliga växl-läget... Sen fick jag också höra talas om "short-shift" kittet. Vilket i sig såg skit enkelt ut och nästintill som bluff. Men tro mig vilken skillnad det vart på slitandet i spaken.  ICQ/ay Pröva... Kostar inte skjortan heller  ICQ/bf

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

11

Nu har jag rivit lite..
Short shift är monterat.
Jag har också hittat problemet, det är bussningen under spaken, den som växellänken hänger i. så det blir nog en utmaning att byta den.
Hittar inget hål för att få fram växellänken. blir till att leta vidare haha
Inser nu att tekniska frågor ska vara under en annan rubrik. Så jag fortsätter där om det behövs support ICQ/bk

12

Den har förmodligen en deformationsplåt monterad framför ramhuvudet, tar du bort den så hittar du öppningen in i tunneln. Det kan vara lite (läs: ganska) besvärligt att få ut stången, men det går. Bussningen går bara att montera när stången är borta och hålet för spaken är inte jättestort...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

13

Haha, jag har förstått att det är pilligt.
Jag tror att jag lokaliserat var stången kan plockas ur.
Däremot styrlådan, för att justera styrningen hittar jag inte haha

14

Så här ser hållaren ut när den är losstagen. Jag har en helt annan typ av spak, så därför var jag tvungen att ta bort originalhållaren.

https://lh3.googleusercontent.com/HEXyRwE54yO41utVObsrUUpc7KC3jbMSQN2loMnDRnWfdgtPL8nYa8se5DUa8lTEYNrBzSaVpactIM_nDis-kqtuz28MIAA-L3LwrOp4Hp_02q4sBzgX7QCrz5_RVNFadHc81Hi-bSjDJIeJkzzgNmpipWgp0gsb5oHRDGc8VhPOyROjJyqguYmLIgVWyUfmNeYzk4FGFN_eYByK0RzyvTf65k-2yKg_GRYHx5acerr3elvTmvIKznG05yDnny3kQYbsiySO_0so6_qrfVYt2rUHHB-EK520FmJqA8JCk_6q-1EzZ6-N-LW4OvUKUtfdXZGxsraN6x8attR9BMm0cYRCo3xuDWQ_wfdiozHiniZyxsMDIVPLvtHDDeCFAECXyjcmbJAjiFoHyZMkNJu8sbgPzxvPmo57pY-tDQ0lgGQKwJBGDUuu0VmQYuDPMmoPQMb0u13qROwMWSK-OXdBgV-PBW_Qd3ZV7DD2gEmOHQzTJu6WZ83UJfVvvv8IeBQJqcUKB9PdxMMorHsqq5fwpJa1hsGPncBVn6oP1RlLKN171_CcZdfXRvIJJlRzOXZB2J58VmWMQLKNKOS8t6IjIXvH56rxVl_UfBYDjM8nEMCnGFRvvlgsCNzxZ_71nWFy=w1339-h1004-no

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

15

Justerskruven till styrväxeln finns under ett av locken i golvet på bagageutrymmet.

16 Senaste redigerad av stout (2018-09-01 07:01:54)

Shaftish skrev:

Haha, jag har förstått att det är pilligt.
Jag tror att jag lokaliserat var stången kan plockas ur.
Däremot styrlådan, för att justera styrningen hittar jag inte haha

Det här är ett av många sätt att göra det på. Själv använder jag en lång spetstång och för ut stången med den. Jag tycker att det är bökigt med snören.

17

Det ser tufft ut att klara av jobbet ensam..
Det blir nog inte lättare med karossen på heller hahaha.
Det där blir bra, bussing är beställd borde komma i veckan.

18

Shaftish skrev:

Det ser tufft ut att klara av jobbet ensam..
Det blir nog inte lättare med karossen på heller hahaha.
Det där blir bra, bussing är beställd borde komma i veckan.

Det är ett enmansjobb och gör ingen skillnad med eller utan kaross.

19

Jag tror att Ove Carlsson i Barkarby har byggt den. Han fick lite hjälp av gubbarna på gamla Statoil i Tulerondellen i Sumpan.

VW 1200 -53
VW 1300 -68
VW Golf cab -95

20 Senaste redigerad av Kjell T (2019-06-20 10:08:00)

Justering av styrväxel på en gammal använd bil är oftast mera omfattande än att justera kuggspelet med hjälp av skruven som sitter på locket. Ofta är lagren till axeln som kommer från ratten glappa och dessa bör ha en viss förspänning. När förspänningen försvinner med åren blir det wobbel och spårkänslighet. För att motverka wobbel har VW löst det med styrdämpare, som inte behövs när det är förspänning på lagren. Denna justering görs med styrväxelns sektoraxel urmonterad på en lös styrväxel. När detta är justerat monteras sektoraxeln in och kuggspelet justeras med skruven på locket.