1 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-16 23:37:15)

Då flera gör långprojekt tänkte jag tippsa om dessa ställbara pallbockar..
Denna modellen används vid renoveringen av "den svenska binzen"
dom är inte billiga men bra.. 600 kr styck med frakt..
drägglat efter dylika ett tag.. och nu fick jag mina egna... 4 styck ICQ/bp
https://forumbilder.com/images/2019/06/16/DSCF0508.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/16/DSCF0509.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/16/DSCF0510.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/16/DSCF0511.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/16/DSCF0513.md.jpg
den gamla pallbocken vid sidan om handlade jag 1986... för 75 kr styck.. tyckte dom var dyra då...
https://forumbilder.com/images/2019/06/16/DSCF0514.md.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2

Dom är inte dyra , bara mycket pengar ;-)

Är skruven smörjfri?

"ljushuvud"

3 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-17 08:15:20)

Ratten går lätt utan smörja.. men man belastar väl den ändå inte när man rattar. ..
Tänkte spruta på svets spray. . Så inga loppor fastnar... men ytan är inte rått järn ,dom känns verkligen seriösa! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-06-17 18:26:58)

Svets spary är en bra ide.

Jag tänker att man finjusterar med last  på för att få objektet i rätt plan.
För det är ju finessen med dessa, tycker jag.

I annat fall kunde man ju ha "vanliga" med rör och sprint.

Om man skulle använda dom frekvent blir man nog trött rätt fort på att skruva på muttern, kan jag tro.

"ljushuvud"

5

Fast dessa går väl inte att justera med last? Möjligtvis med väldigt starka nypor eller en rörtång. Jag tänker att man lyfter till den höjd man vill ha och justerar bocken i mot.
En stor fördel väl just steglösheten!?

Verkar bra i alla fall ICQ/ay

Bubbla -62

6

Jag kan ju bara säga såhär...
Till en början när jag skulle bygga chassiet så var det ju inga som helst problem med att vrida upp pallbockarna till rätt höjd när bitarna skulle passas in och vägas in.
När chassiet var klart för dockning med karossen så var det lika lätt att skruva upp dom till rätt nivå.
Men nu när hela karossen är färdigsvetsad så har det blivit lite för tungt att bara vrida upp dom med handkraft, det går om man tar i, men det är ju lättare att ta en domkraft och sedan justera upp pallbockarna till den höjd man vill ha.
Dessa har verkligen gjort nytta när garagegolvet inte varit i våg, då man kan fixa exakheten på millimetern.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

7

Vore smutt med en vinkelväxel istället för ratten och en axel för skruvdragaren. Allt i ett liksom ICQ/ae

Bubbla -62

8

Barndoor51 skrev:

Jag kan ju bara säga såhär...
Till en början när jag skulle bygga chassiet så var det ju inga som helst problem med att vrida upp pallbockarna till rätt höjd när bitarna skulle passas in och vägas in.
När chassiet var klart för dockning med karossen så var det lika lätt att skruva upp dom till rätt nivå.
Men nu när hela karossen är färdigsvetsad så har det blivit lite för tungt att bara vrida upp dom med handkraft, det går om man tar i, men det är ju lättare att ta en domkraft och sedan justera upp pallbockarna till den höjd man vill ha.
Dessa har verkligen gjort nytta när garagegolvet inte varit i våg, då man kan fixa exakheten på millimetern.

ICQ/ay

"ljushuvud"

9

Mr 56 skrev:
Barndoor51 skrev:

Jag kan ju bara säga såhär...
Till en början när jag skulle bygga chassiet så var det ju inga som helst problem med att vrida upp pallbockarna till rätt höjd när bitarna skulle passas in och vägas in.
När chassiet var klart för dockning med karossen så var det lika lätt att skruva upp dom till rätt nivå.
Men nu när hela karossen är färdigsvetsad så har det blivit lite för tungt att bara vrida upp dom med handkraft, det går om man tar i, men det är ju lättare att ta en domkraft och sedan justera upp pallbockarna till den höjd man vill ha.
Dessa har verkligen gjort nytta när garagegolvet inte varit i våg, då man kan fixa exakheten på millimetern.

ICQ/ay

Ja just för totalobjekt där det lätt kan bli skevt annars är dom nog kannon. . Därför inköpet... jag är nöjd så länge..
Men det går lika bra med selleri ICQ/ag
(gammalt skämt) för oss som var med...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Smart och bra tips med steglösheten, står nu på önskelistan  ICQ/ay

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss