1

Har 2st fajs 40IDF  monterade på min motor, med trattar samt luftfilter...
Problemet är att det bli ett missljud/visslande ljud vid gaspådrag.
Funderar på om ljudet kan komma via trattarna.
Kan man köra utan trattar endast med luftfilter?

Hoppas nån förstår vad jag menar och kan hjälpa mig  ICQ/bc

2

luftläckage låter det som. testa med startgas så hittar du nog läckan.

3

Köra utan luftfilter går bra på  vatten där det inte finns grus och vägdamm. Körning utan luftfilter på land gör att livslängden på ventiler, styrningar, ventilsäten, cylindrar, kolvar och kolvringar blir bara en bråkdel av vad som är fallet om man kör med luftfilter. Några motorer har jag öppnat som körts utan luftfilter och slitaget har varit enormt på delarna.

4

Hans Landelius skrev:

luftläckage låter det som. testa med startgas så hittar du nog läckan.

Det ska jag prova  ICQ/ay
Om det skulle vara luftläckage, kan motorn gå som den ska för det... har nyligen bänkat den och allt verkade ok.
1641cc och gav 80hk.

5

Kjell T skrev:

Köra utan luftfilter går bra på  vatten där det inte finns grus och vägdamm. Körning utan luftfilter på land gör att livslängden på ventiler, styrningar, ventilsäten, cylindrar, kolvar och kolvringar blir bara en bråkdel av vad som är fallet om man kör med luftfilter. Några motorer har jag öppnat som körts utan luftfilter och slitaget har varit enormt på delarna.

Luftfiltret behåller jag nog på... det var trattarna jag undrade över. Men har provat utan och har samma ljud. Skall prova leta efter luftläckage nu.

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-06-17 09:01:47)

vwfredde skrev:
Kjell T skrev:

Luftfiltret behåller jag nog på... det var trattarna jag undrade över. Men har provat utan och har samma ljud. Skall prova leta efter luftläckage nu.

Ja det funkar utmärkt att köra utan trattat på den modellen av förgasare
Bara för info  Man har tratten för att stämma av längden  på vilken puls som man räknar på
Har du alla plastpluggar på  till vaccum signalen på sidan av gasaren Har du kollat så spjällen är raka ( samma vinken) på alla fyra spjällen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke