1 Senaste redigerad av m02cjoho (2019-06-09 21:02:19)

Original röret till oljestickan vill gärna läcka olja vid full accelaration.
Kollar runt efter en bra lösning på detta.
Någon som har tips eller erfarenhet av detta för en bra lösning?

2

Sådär nu verkar problemet vara löst.

Har testat min "MacGyver" lösning baserad på en Ficklampa och till synes har jag motat bort läckaget.  ICQ/bq

Post's attachments

20190610_161430.jpg, 213.56 kb, 1280 x 800
20190610_161430.jpg 213.56 kb, 6 downloads since 2019-06-10 

20190610_161518.jpg, 206.68 kb, 1280 x 800
20190610_161518.jpg 206.68 kb, 8 downloads since 2019-06-10 

20190610_161610.jpg, 169.68 kb, 1280 x 800
20190610_161610.jpg 169.68 kb, 8 downloads since 2019-06-10 

20190610_161633.jpg, 251.13 kb, 1280 x 800
20190610_161633.jpg 251.13 kb, 6 downloads since 2019-06-10 

3

m02cjoho skrev:

Sådär nu verkar problemet vara löst.

Har testat min "MacGyver" lösning baserad på en Ficklampa och till synes har jag motat bort läckaget.  ICQ/bq

Ofta är det vevhustrycket som gör att  det trycker olja ur oljestickan
Allt går att lösa med lite tänk
Du har inte problem med varmgång med en så liten remskiva
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

4 Senaste redigerad av m02cjoho (2019-06-11 15:00:30)

Hej Micke!

Håller med om vevhustryck, läckaget hittills har inte varit några mängder men eftersom att även denna lilla mängd naturligtvis letar upp avgassystemet så har det blivit några repor med vit oljerök från ca. 130 km/h och upp.

I övrigt så håller motorn helt tätt, inga oljeläckage vid packbox etc.

Jag kan tycka att motorn håller sig hyfsat sval oljetemp upp till 95 gr, förutom om jag kör längre sträckor på varvtal över 4000 rpm då tempen ökar någon grad ytterligare.

Mitt resonemang när jag valde storlek på remskivan var att trim motorn varvar mer och att original fläkt utväxlingen är anpassad efter original maxvarv, men detta är ju bara ett antagande.

Har du erfarenhet av hur stor remskiva som ger maximal kylning när man varvar lite mer och utan att den "Stallar"?

Effekt vinsten man får av att gå ner i storlek på skivan kanske bara är dumheter jämfört med att behålla original om den förbättrar kylning?

//Janne H

5

m02cjoho skrev:

Hej Micke!

Håller med om vevhustryck, läckaget hittills har inte varit några mängder men eftersom att även denna lilla mängd naturligtvis letar upp avgassystemet så har det blivit några repor med vit oljerök från ca. 130 km/h och upp.

I övrigt så håller motorn helt tätt, inga oljeläckage vid packbox etc.

Jag kan tycka att motorn håller sig hyfsat sval oljetemp upp till 95 gr, förutom om jag kör längre sträckor på varvtal över 4000 rpm då tempen ökar någon grad ytterligare.

Mitt resonemang när jag valde storlek på remskivan var att trim motorn varvar mer och att original fläkt utväxlingen är anpassad efter original maxvarv, men detta är ju bara ett antagande.

Har du erfarenhet av hur stor remskiva som ger maximal kylning när man varvar lite mer och utan att den "Stallar"?

Effekt vinsten man får av att gå ner i storlek på skivan kanske bara är dumheter jämfört med att behålla original om den förbättrar kylning?

//Janne H

Hej Janne
stallar gör den vid cirka 7500 ( 7") (Då behöver den vara svetsad över 7000)
Det är inte därför man kör med mindre remskiva  Det är att få några små till ( om man skall vara noga skall remhjulet ha stålcentrum också För dom brukar gå i bitar när man varvar hårt )
Där i mot tappar man massa kylning på lägre varv ( där man ofta behöver ha den ) ( sen laddar det sämre också som bonus På strippen vill man gärna ha 14.2 v  )
Skulle tro att 90% av dom som har satt dit ett lite hjul inte behöver ha ett sådant
Att man sätter dit ett sådant är när man varvar mycket och länge och vill ha ut dom sista hkna man kan får ut ( typ strip körning )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

6

-Visst sitter det en liten packning i kragen till oljestickan (som nu är 50 år gammal...)
Även korkpackningen i oljelocket har jag ibland settt att man borde byta...
Men i ditt fall kanske det är bättre vevhusventilation som behövs?

7

Jo men jag använder den där stickan med givare för oljetemp och den har en filtring som packning.
Funkar alldeles säkert bra med original bitar.
Men så klart att saker samverkar vevhustryck, G-krafter, undermålig tätning i rörmynningen.
På min andra typ-4 motor som sitter i buggyn använder jag en modifierad Volvo 740 oljesticka som har O-ringstätning inuti röret istället, funkar kanon.

8

m02cjoho skrev:

Jo men jag använder den där stickan med givare för oljetemp och den har en filtring som packning.
Funkar alldeles säkert bra med original bitar.
Men så klart att saker samverkar vevhustryck, G-krafter, undermålig tätning i rörmynningen.
På min andra typ-4 motor som sitter i buggyn använder jag en modifierad Volvo 740 oljesticka som har O-ringstätning inuti röret istället, funkar kanon.

Mc Gyver hade många bra lösningar, som att täta läckande syratankar med chokladkakor...
Jag har samma läckage, trots rensad vevhusventilation, likadan tempgivare, jag offrade ingen dyr ficklampa, jag löste det med en bit bränsleslang, det var billigare...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Vilken typ av vevhusventilation har du på snurran, den verkar varva en hel del?

Lattjo lajban med luftkylt.

10

CSP box med AN8 anslutningar till ventilkåpor, bensinpumpslock och sug från höger luftfilterlock.

Post's attachments

image.jpeg, 34.5 kb, 650 x 488
image.jpeg 34.5 kb, 3 downloads since 2019-06-17 

11

m02cjoho skrev:

CSP box med AN8 anslutningar till ventilkåpor, bensinpumpslock och sug från höger luftfilterlock.

Så du har kopplat in alla slangar till den ?? ( man brukar ha en burk som alla slangar går till för att slippa vevhustrycket 300x100x150 mm med ett filter)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

12

Jo jag har testat lite olika lösningar och som jag förstår så borde anslutningen till en förgasare skapa ett undertryck i boxen så att vevhustrycken kan utjämnas den vägen.
Nu kan det förståss vara så att detta inte är fullt tillräckligt vid fullgas.
Men jag testar denna lösning ett tag till då min erfarenhet av öppen ventilation är att man kan få oljedimmekladd runt filtret.

13

m02cjoho skrev:

Jo jag har testat lite olika lösningar och som jag förstår så borde anslutningen till en förgasare skapa ett undertryck i boxen så att vevhustrycken kan utjämnas den vägen.
Nu kan det förståss vara så att detta inte är fullt tillräckligt vid fullgas.
Men jag testar denna lösning ett tag till då min erfarenhet av öppen ventilation är att man kan få oljedimmekladd runt filtret.

I en STD  1600 har man 20mm slang till luftfiltret 
När man har en trimmad motor så trycker den mer luft i vevhuset 
Om man är smart så har man en box vid sidan som samlar upp vevhus trycket Från den kan man ha en slang till förgasare eller ett filter
Som du har gjort får man ut trycket i bakkant av remskivan och i oljestickan
På sådana saker som varvas hårt kör man ofta med AN10 eller An12 för det skall ventileras bra o en box Sen kan kan man leda övertrycket i avgas systemet  från boxen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

14

Det finns nog anledning att förbättra andningsvägarna från vevhuset.
Får klura ut något med större flöde.