1

Jag har byggt om till skivor fram på min oval. När jag besiktigade den så tyckte besiktningsmannen att jag skulle registreringsbesiktiga bilen på grund av detta. Jag fick inget föreläggande utan skulle ringa besiktningsingenjören. Det gjorde jag och han tyckte samma sak.
Har ni som byggt om till skivor regbesiktigat?
Jag har även sänkspindlar. Kräver det också regbesiktning? Var går gränsen?
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

2

Ja hade bara kört som det är.... varför lägga pengar på det? är ju bara till det bättre.... mina 50 cent...

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

3

Vid en olycka kan den ombyggda bilen anses olaglig om den inte
regbessats med ändringarna. tänk också´på hur laglig ter sig en
hotrod på originalpapper.  nä besiktiga du så har du mjölet rent
i påsen

4

Ghia64 skrev:

Ja hade bara kört som det är.... varför lägga pengar på det? är ju bara till det bättre.... mina 50 cent...

Besiktar du bilen? Eller körs den avställd med ICQ/ad
Hur bli det ifall du krockar och dom säger du som kört olagligt och får betala kalaset?
Då är du nog glad du spenderade dom "dyrbara" 500 kr istället för ex antal tusen IFALL det händer något  ICQ/bw

Är väll ändå inte så du blir så fattig så du går i personlig konkurs. Isåfall bör man inte ha en bil  ICQ/bs

Nä jag hade farit besiktat så det är grönt på papperet och du kan känna dig lugn att din bil är laglig och du behöver inte oroa dig för något pga inte besiktat i ordning.

5

Uppenbarligen har ju bilen gått igenom besiktningen utan föreläggande!

Att sedan besiktningsmannen tycker, är något helt annat..
Så länge han inte skrivit något om skivorna så är det heller inget fel.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

6

Jag kör två av mina vw med original skivor fram och med nya skivbromskit bak.
Har inte fått några kommentarer på dessa vid besiktning.
Känns långsökt att denna modifiering skulle skapa rabalder eftersom att den avsevärt förbättrar säkerheten men man vet aldrig.
Samma sak med min tredje bubbla där det sitter sänkspindlar, ingen kommentar vid besiktningen.

7

Skit i det den är besiktad nu och det var sista gången eftersom den är så gammalt.

T2b taigagrön ´77

8

Default/smile skrev:
Ghia64 skrev:

Besiktar du bilen? Eller körs den avställd med ICQ/ad
Hur bli det ifall du krockar och dom säger du som kört olagligt och får betala kalaset?
Då är du nog glad du spenderade dom "dyrbara" 500 kr istället för ex antal tusen IFALL det händer något  ICQ/bw

Är väll ändå inte så du blir så fattig så du går i personlig konkurs. Isåfall bör man inte ha en bil  ICQ/bs

Nä jag hade farit besiktat så det är grönt på papperet och du kan känna dig lugn att din bil är laglig och du behöver inte oroa dig för något pga inte besiktat i ordning.

Vad jag vet så har väl aldrig ngn torskat på att man har skivor ist för trummor.. man gör som man vill som frågan gällde ICQ/br

9

Har heller inte sett inlägg här på Boxerville om att någon förlorat försäkringsstöd vid olycka, eller dyligt med "för stor motor" eller "för bra bromsar" vid olycka?
Visst är det många som kör trimmat utan regbesiktning, och kanske andra ändringar.
Gör en tråd om detta, ifall någon råkat ut för tråkigheter (försäkring/olycka/ersättning) ?
-bara mina tankar...

10

Nä bromsar tycker man ska inte spela någon roll men om vi säger du byter ut motorn och blir en olycka och du inte regbesiktat, åker man inte på det då?
Isåfall spela det ingen roll.
Låter konstigt för mig bara ICQ/ab
Var bara en tanke och syn från från annan vinkel.
Inge mer än så ICQ/ab

11

Default/smile skrev:

Nä bromsar tycker man ska inte spela någon roll men om vi säger du byter ut motorn och blir en olycka och du inte regbesiktat, åker man inte på det då?
Inge mer än så ICQ/ab

Sen går det knappt å regga med 130hk motor i heller och vad jag vet så kör ju mer en en med det  här.....(jag har 2st)

12

Tack för inputen.
Jag har kontaktat en annan bilprovning för att se om jag får samma svar där.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

13

Ghia64 skrev:
Default/smile skrev:

Inge mer än så ICQ/ab

Sen går det knappt å regga med 130hk motor i heller och vad jag vet så kör ju mer en en med det  här.....(jag har 2st)

Var absolut inte menat så tänkte bara OM det skulle hända något och dom ser motorn är tex utbytt.
Vad kan det bli för påföljd eller är det ytterst sällan dom bryr sig?
Beror väll lite på hur man är som person och var man bor i vårat avlånga land   ICQ/ab
Bara intressant höra olika ang detta område!

14

Default/smile skrev:
Ghia64 skrev:
Default/smile skrev:

Inge mer än så ICQ/ab

Var absolut inte menat så tänkte bara OM det skulle hända något och dom ser motorn är tex utbytt.
Beror väll lite på hur man är som person och var man bor i vårat avlånga land   ICQ/ab

Jag får väl sälja mina kärror nu då så det inte blir personlig konkurs ICQ/af

15

Ghia64 skrev:
Default/smile skrev:
Ghia64 skrev:

Jag får väl sälja mina kärror nu då så det inte blir personlig konkurs ICQ/af

Hah nä va bara ironi!
Nä men man ha ju aldrig hört någon som fått pga det ICQ/ab

16

Det finns ju lagar... sedan kan tillämpningen vara olik..
Betor säkert på resten av bilens skick vad man ser eller vill se.
Bromsar fattar nog få men sitter det en motor med stora dubbla förgasare och det står 30 hk i pappren och fordonet är slitet bedagat så kan förmodligen en trafikindpektör ha synpunkter.. men en fin bil med samma maskin får förmodligen bara possitiva kommentarer..
Lika inför lagen...nja.
En reg är ju bra då blir det aldrig frågor.
Man kann ju få inskrivet i pappren att maskinen är bytt.. då även om effekten kanske inte är helt samma är det oftast lugnt. Någon bromsbänk åker ju inte med ut på gatan.. det vet jag då jag byggt många trafik kontroll bilar till polismannen.
Sannolikheten att bli stoppad med en fin bil är liten... men skrapar det släpar och ser allmänt risigt ut ökar ju chansen.

Bromsarna... no big deal.. om inte krav bara kör.är min tanke..
Sämre som vissa gör, att ta bort skivbromsar och sätta på några gamla trummor... men visst i bra skick så funkar det ju oxå bra.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Regbesiktning ä väl tänkt att se till att ev skivor är rätt monterade och av tillräcklig kapacitet.

Därav  kravet, sedan så kan tillämpningen var en bedömninssport.
Vilket bevisas av att bilen besiktigades med skivor utan anmärkning (tjänstefel).

Vad det gäller försäkringsersättning så är det nog svårt med exempel, då vårt bidrag till försäkringsbolagens utgifter är marginella.

Vi har ju No fault försäkring som innebär att ditt bolag alltid betalar personskador oavsett vållande.

Materialskador är en annan grej, men är nog den lilla kostnaden.
Så jag tror mig veta att Bolagen inte lägger tid på att driva in pengar från en VW olycka med stor motor eller olagliga skivbromsar.

Tro det eller ej , men de flesta medborgare i Sverige har ingen aning vad vi håller på med, och låt det vara så ;-)

"ljushuvud"

18

Har aldrig reggat vid byte till skivor. De märkte inte ens att det var bytt från trummor. Har nog gjort det minst 4 ggr.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

Besiktigade notchen 3 gånger med skivor runt om utan att besiktningen sa någonting, men passade på att få det i pappren när jag typade för ökad motoreffekt. Polisen har ej sagt nått vid kontroller.

20

Du har klarat dej 10ggr då sa en besman då en kompis
fick påback på att han inte reggat från 60-50mm dragkula
så ...

21

Finns en poäng med att regga med skivor, du kan få inskrivet högre effekt (om du nu bytt eller trimmat motor) och du slipper bekymmer om du träffar på en ännu mer nitisk trafikpolis.
Vi har ett sätt att "åtgärda" problemet med att skriva "ändring, registrering alternativt återställande".
ICQ/af

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

22 Senaste redigerad av germanbug (2019-06-18 18:25:48)

Jag har reg.besiktat (även SFRO) min 1303 efter att jag bytt från trummor till skivor bak. Går som ombyggt fordon. Men då är det några flera punkter som ingick i detta än bara bakbromsarna.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

23

Upplever fler därute som jag en total avsaknad av trafikpoliser som kan se efter oss som kör med lite tveksamma fordon?

Verkar vara helt nerprioriterat i dessa tider, annat var det förr.....

Post's attachments

70 tals mc-snut.JPG, 101.23 kb, 960 x 480
70 tals mc-snut.JPG 101.23 kb, 151 downloads since 2019-06-26 

24

Japp finns inte många poliser särskild inte i Jämtland. Pga personalbrist har polishuset sommarstängt. ICQ/aq

T2b taigagrön ´77