Jag har min buss från -72 som jag renoverar och undrar vad jag ska för sorts bromsolja?
Tacksam för hjälp. Michael
Jag använda ATE dot 4 i plåtburkar sedan mer än 20 år.
Undras vilken besserwisser som blir först att påminna om att det inte heter "bromsolja".... han har nog inte vaknat riktigt än. Han kan dra historian om 55 ws 56 års modell på bubbla med, fast ingen vill höra den. 
Det finns två huvudtyper och den vanligaste typen av bromsvätska är den som består till 99% av polyglykoler och glykoletrar. DOT Siffran är en kod för kokpunkten. Är det en bruksbil av äldre årgång duger det kanske med DOT 3, om det nu finns nåt sånt på marknaden idag.
Den andra typen av bromsvätska är silikonbromsvätska som är blålila till färgen. Den är INTE Blandbar med den "vanliga" bromsvätska. Fördelen anses vara att den inte drar åt sig fukt ur luften på samma sätt som den förstnämnda typen av vätska.
Amerikanska armen torde ha silikonbromsvätska i fordon som står lagrade långtid.
Sommaren 1992 plockade jag isär bromssystemet på min typ 27 och alla gummin och slangar, sköljde ur rören och tvättade hydralikdelarna med sprit och blåste därefter ur rören med tryckluft. Fylllde på systemet med silikonvätska och har använt bilen då och då sedan dess.
Det finns folk som inte gillar silikonbromsvätska. Jag är inte direkt någon vän av den "vanliga" bromsvätskan som löser upp färg och är mycket förorenande, samt giftig.
Det finns två huvudtyper och den vanligaste typen av bromsvätska är den som består till 99% av polyglykoler och glykoletrar. DOT Siffran är en kod för kokpunkten. Är det en bruksbil av äldre årgång duger det kanske med DOT 3, om det nu finns nåt sånt på marknaden idag.
Den andra typen av bromsvätska är silikonbromsvätska som är blålila till färgen. Den är INTE Blandbar med den "vanliga" bromsvätska. Fördelen anses vara att den inte drar åt sig fukt ur luften på samma sätt som den förstnämnda typen av vätska.
Amerikanska armen torde ha silikonbromsvätska i fordon som står lagrade långtid.
Sommaren 1992 plockade jag isär bromssystemet på min typ 27 och alla gummin och slangar, sköljde ur rören och tvättade hydralikdelarna med sprit och blåste därefter ur rören med tryckluft. Fylllde på systemet med silikonvätska och har använt bilen då och då sedan dess.
Det finns folk som inte gillar silikonbromsvätska. Jag är inte direkt någon vän av den "vanliga" bromsvätskan som löser upp färg och är mycket förorenande, samt giftig.
Fortsätter med lite till
Bromsvätskan har en livslängd på 4-6 tusen mil eller 5 år ( dagens vätskor)
Det vanligaste felet är man inte orkar byta vätskan
Byter man vätskan som man skall göra så slipper man få rost i broms systemet
Jag är ingen fan av silikon av någon sort ( skulle man köra in en bil till lackaren så är det garanterat skadestånd där)
Varför Det känns som långpedal när man har sådan vätska sen vill den koka om man kör hårt
Jag som kommer från racing svängen kör med vanlig vätska men varje vår så rensar jag systemet med två pump på varje hjul och åter fyller systemet med ny vätska För att slippa problem med bromssystemet
En sak som kan vara bra att veta det är STOR skillnad på kvalitets vätska o lågpris vätska (biltema) har vi märkt
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
6 2019-06-08 10:03:54 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-08 10:06:16)
fördelen med "vanlig " broms vätska är... den suger upp vatten vilket försvinner när man byter den.. vilket man bör göra med några års intervall
nackdelen är just vattnet som kan göra att man får ånglås i broms systemet.. en åkomma som kan hända om kan bromsar mycket länge tex vid nerfärd för höga berg eller tävlingskörning.. då vattnet frigörs och bildar ånga.. den kan inte komprimeras utan man är bromslös..
en god vän handlade dyr silikonvätska .. bilen stod... enligt honom fick har tömma systemet några år senare.. när han trycksatte rören kom det korvar av silikonvätska ut.. hyvudcylindern som han installerat ny var rostig liksom hjulcylindrar... och fick bytas/renoveras...
ja bilen stod länge oanvänd innomhus i torrt garage.. men han förbannar att han hällde i silikon"oljan"..
min slutsats är... använd bromsvätska av bra standard typ..
köp en ny förpackning häll i och överblivna rester lämnas till miljöstationen..
efter några år köp ny och byt ut..
en liten kostnad jämfört med silikon vätskan..
så vad är rätt??? silikon giftfri??
kompisens bil en chevelle ss med 454.. t56 låda... en bil han ägt i över 30 år.. hans första bil.köptes när han var 18 med 307 maskin och automat och massor av rost... som han sakta jobbat med under åren..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det var intressant att siffran är en kod för kokpunkten. Det som gör det hela lite kryptisk är att DOT 5 är silikonbaserad, medan DOT 5.1 är glykolbaserad.
Micke: Vad har lackeraren att göra med vilken sorts bromsvätska du fyllt på? Fyller du inte på bromsvätska efter att du lackerat bilen, den är ju rimligtvis inte ihopsatt om man skickar den till lackeraren? Vad menas med "långpedal", får man ett annat spel med en annan bromsvätska? Vad är det för "STOR" skillnad på olika bromsvätskor då?
Hur många moderna bilar har "byte av bromsvätska" inskrivet i sina servicar? Jag frågar eftersom jag aldrig ägt ngn bil som gått på ett serviceprogram och vad jag kan minnas så brukar det bara stå "kontroll av bromsvätska" och det är ju en annan sak. Varför skriver de inte in "byte"
8 2019-06-08 10:08:56 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-08 10:09:40)
Det var intressant att siffran är en kod för kokpunkten. Det som gör det hela lite kryptisk är att DOT 5 är silikonbaserad, medan DOT 5.1 är glykolbaserad.
Micke: Vad har lackeraren att göra med vilken sorts bromsvätska du fyllt på? Fyller du inte på bromsvätska efter att du lackerat bilen, den är ju rimligtvis inte ihopsatt om man skickar den till lackeraren? Vad menas med "långpedal", får man ett annat spel med en annan bromsvätska? Vad är det för "STOR" skillnad på olika bromsvätskor då?
Hur många moderna bilar har "byte av bromsvätska" inskrivet i sina servicar? Jag frågar eftersom jag aldrig ägt ngn bil som gått på ett serviceprogram och vad jag kan minnas så brukar det bara stå "kontroll av bromsvätska" och det är ju en annan sak. Varför skriver de inte in "byte"
Då vi äger ett par nyare bilar... som skall servas...
min Renaut zoe elbil.. som jag nästan aldrig bromsar med .. (regen) byttes bromsvätskan ut på efter 3 år.. den pumpades genom/ut.. men meken sa att på tex en volvo så tar dom ett prov med vilket dom avgör om vätskan är okey eller bör bytas...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
fördelen med "vanlig " broms vätska är... den suger upp vatten vilket försvinner när man byter den.. vilket man bör göra med några års intervall
nackdelen är just vattnet som kan göra att man får ånglås i broms systemet.. en åkomma som kan hända om kan bromsar mycket länge tex vid nerfärd för höga berg eller tävlingskörning.. då vattnet frigörs och bildar ånga.. den kan inte komprimeras utan man är bromslös..
.
Liten kommentar..
Tvärtom! Vattenångan komprimeras vid tryck, och kraften till pedalen uteblir.
Bromsvätskan kan däremot inte komprimeras, utan likt alla andra hydrauliska system överför den kraften från pedalcylinder till huvudcylinder.
Vätskor kan inte komprimeras helt enkelt, men de kan öka eller minska i volym beroende på temperatur.
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
10 2019-06-08 10:10:38 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-08 10:13:57)
michaelth skrev:fördelen med "vanlig " broms vätska är... den suger upp vatten vilket försvinner när man byter den.. vilket man bör göra med några års intervall
.Liten kommentar..
Tvärtom! Vattenångan komprimeras vid tryck, och kraften till pedalen uteblir.
Bromsvätskan kan däremot inte komprimeras, utan likt alla andra hydrauliska system överför den kraften från pedalcylinder till huvudcylinder.Vätskor kan inte komprimeras helt enkelt, men de kan öka eller minska i volym beroende på temperatur.
jo jag skrev fel...
men du förstod slutsatsen??
Här kom inga överraskningar gällande olika bromsvätskor.
Orsaken till att jag bytte till silikonbromsvätska var att bilen som jag köpte hösten 1984 och hade vid avhämtning 18671km på mätaren hade börjat bete sig otrevligt vid inbromsning. Beslöt därför göra något åt systemet 1992. Nu har bilen rullat ca 1000mil sedan dess utan att jag rört bromssystemet. Bromsbeläggen är de som blev monterade på fabriken 13 september 1956.
Priset jag betalade för silikonbromsvätskan då var inte högre än för vanlig bromsvätska. Men så köpte jag också ett gallon.
Att oinfettade järn och stål prylar rostar inomhus är ingen nyhet.
SISU lastbilar har länge använt silikonbromsvätska för manövreringen av kopplingsservon. Varför vet jag inte.
Det finns biltillverkare som har, åtminstone tidigare, rekommenderat byta av bromsvätska vartannat år.
När jag på 80- talet jobbade på märkesverkstad kommer jag ihåg en händelse med en 3 år gammal flitigt använd bil som var in på underhållsservice och dessutom som tilläggsarbete fick frambroms klossarna utbytta, möjligen också bromsvätskan. Detta gjorde att pedalen vid första nedtrampningen gick djupare och huvudcylindertätningarna gick över rostporer i huvudcylindern och tätningarna skadades. Kunden blev fördröjd och fick inte sin svarta 171 091 förrän huvudcylindern var utbytt.
Men vad underbart! Vilken samlad kunskap
. Tack för rättelse av min okunskap. Jag ska aldrig säga bromsolja mer.
Då ska jag ta mig till ett bra ställe och köpa bromsvätska, dot4. 
13 2019-06-08 11:36:25 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-06-08 11:48:46)
Kee
Silikon är lackarens stösta fiende Det räcker att man öppnar förpackningen så får man fiskögon i lacken
Om du tar volvo så får dom inte ha handkräm med silikoner i hela den delen av fabriken (skulle någon påträffats med det så kan den person räkna med påföljder typ sluta )
Långpedal är Att pedalen inte är hård eller inte är precis varje gång käns som den sjunker lite
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Ännu har jag inte träffat på någon som är fullärd. Det var någon, vem minns jag inte, som sade: "Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt".
Eftersom jag varit verksam inom branschen länge och inte riktigt kan skilja på jobb och fritid har jag lärt mig en sak: " ju mera man lär sig, ju mera kommer man underfund med hur lite man vet och kan".
15 2019-06-08 12:01:53 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-06-08 12:25:18)
Ännu har jag inte träffat på någon som är fullärd. Det var någon, vem minns jag inte, som sade: "Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt".
Eftersom jag varit verksam inom branschen länge och inte riktigt kan skilja på jobb och fritid har jag lärt mig en sak: " ju mera man lär sig, ju mera kommer man underfund med hur lite man vet och kan".
Det brukar vara så
Inte för vara dum
Om vi tittar på dom som kan lägga ner så mycket pengar som det är löjligt som F1 som använder vanliga typen av bromsvätska Dom kan och har möjlighet att ta fram det värsta i broms väg typ ett ok för en mille för att hitta några hunddelar i tid samma med bromsförmåga Där kör man med vanlig (kokpunkt 315 gc silikon 250 gc)
Eller bensin för en 5 hundring L eller oljor för 6-7 tusen L
Vet att Ferrari har ett hjullager fett som kostar 35 k kilot
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Det är fritt att avgöra vad man väljer att använda i sina fordon. Av de jag har rullande är det enbbart den nämnda som har silikonbromsvätska i systemet.
När jag gör något åt mina fordon i allmänhet så tänker jag att det också ska fungera och gå bra att skruva efter åratal eller nåt decennie framåt i tiden.
Ända likheten med mina fordon och formel 1 bilarna är att de har runda hjul. Hur lång brukstid är det beräknat at en formel 1 bil skall ha?
Silikon är lackarens stösta fiende Det räcker att man öppnar förpackningen så får man fiskögon i lacken
Om du tar volvo så får dom inte ha handkräm med silikoner i hela den delen av fabriken (skulle någon påträffats med det så kan den person räkna med påföljder typ sluta )
Långpedal är Att pedalen inte är hård eller inte är precis varje gång käns som den sjunker lite
Ja jag vet att man ska hålla alla silikonbaseradeprodukter så långt ifrån ett lackjobb man bara kan. Jag bara tänkte att om man renoverar en bil borde bromsvätskan rimligtvis fyllas på EFTER det att man lackerat den, då borde detta vara ett icke-problem. Då borde däremot den aggressivare glykolbaserade vätskan vara värre om man nu skulle råka spilla/skvätta vätska i närheten av nylackade detaljer? Dessutom borde väl ett bromssystem vara helt tätt och hur ska det då kunna läcka ut silikon om man nu skulle vilja bättra på en skärm eller så? Kanske om lackeraren får för sig att öppna bromsvätskebehållaren då ?
Lackverkstäderna borde ha långt mycket mer problem med silikon i bilvårdsprodukter än i just bromsvätska och rimligtvis även taktiker för att kunna hantera det med tanke på hur mycket sånt kladd folk använder på sina bilar i tid och otid.
Det skulle även vara intressant att få redogjort för vad rent vetenskapligt som händer vid "långpedal" eller om det är just en "känsla" som du beskriver.
Avslutningsvis vill jag även stämma in i att ju mer man lär sig, desto mindre inser man att man faktiskt vet saker. Men ett forum är en plats för debatt och dryftande av åsikter och erfarenheter. Man måste kunna vara ifrågasättande utan att för den delen tolkas som illivllig eller upprörd. Jag har aldrig testat silikonbromsvätska, men skulle kanske tänka mig göra det om jag bygger en vagn från grunden, helt enligt Kjells resonemang. Tills vidare kör jag på vanlig DOT 4 och byter ut den med jämna mellanrum, ofta i samband med att slitagedelar måste bytas ut. 
Det är fritt att avgöra vad man väljer att använda i sina fordon. Av de jag har rullande är det enbbart den nämnda som har silikonbromsvätska i systemet.
När jag gör något åt mina fordon i allmänhet så tänker jag att det också ska fungera och gå bra att skruva efter åratal eller nåt decennie framåt i tiden.
Ända likheten med mina fordon och formel 1 bilarna är att de har runda hjul. Hur lång brukstid är det beräknat at en formel 1 bil skall ha?
På all racing byter man ett broms pump för varje hjul efter ett pass Därför kör man med dot 5+ På höstern byter man till dot 4 när bilen skall stå
Till 99% kör man med alu Ok som blir varma som F då blir vätskan förbrukad och vill koka (om ni kollar på bilder på racing så målar man ok o skivor med en färg punkt( 4st) för att se hur varmt det har blivit Detta för att ha koll på vätskan och matrial
Man vill ha en temp på cirka 70 gc för beläggen skall funka bra När det går i 24T så glöder skivorna Då brukar man byta skiva efter 12T för dom inte skall bli värmeskadad och spricker Då ställs det höga krav på bromsvätskan
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke