1

Jag skulle vilja koppla in en backlampa på min bubbla -67 men vet inte hur, - kan någon supporta?
//

Typ 1 1500 -67

2 Senaste redigerad av Björn J. (2019-05-19 19:41:25)

Hej!
Från plus på tändspolen, till en hängsäkring, sedan till back-kontakten i växellådan, sedan till backlyktan/lyktorna. Se till att lyktorna har ordentlig chassijord.
Ja detta då att du har en back-kontakt i växellådan som dessutom fungerar.
Möjligen har jag fel, men jag har för mig att de flesta bilarna som såldes på den svenska marknaden hade eller var förberedda för backljus.
Back-kontakten brukar finnsa som reservdel, sedan återstår det att se om din växellåda är föneredd för det, i så fall.

Om man kopplar till "minus" på tändspolen, alltså inte riktig minus utan anslutningen från brytarspetsarna, så stannar motorn så dort man lägger i backen. Ett bra Praktical Joke...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Toppen, tack för hjälpen. -Jag skall testa det där med practical jokes och se om jag går på det.
// Patrik

Typ 1 1500 -67

4 Senaste redigerad av Björn J. (2019-05-27 09:43:33)

Njordulv skrev:

Toppen, tack för hjälpen. -Jag skall testa det där med practical jokes och se om jag går på det.
// Patrik

Good luck!

Nu har jag ju nästan uteslutande mekat med sena typ 1, väldigt sällan tidigare än 1302 -71.
Och där sitter backljuskontakten på växellådans högra sida, men brukar kunna nå den underifrån i höger hjulhus, fast litet längre framåt.
Reserverar mig för hur det är på tidigare årsmodeller, det kan förekomma att kontakten sitter i noskonen också.
Det skall sitta en gummdamask över kontakten, ungefär samma som på bromskontakterna på huvudbromscylindern, men dessa damasker är oftast trasiga eller har fallit bort helt.
Här kan du se var kontakten sitter, på bild.
https://www.bing.com/images/search?view … mp;eim=1,6

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."