Laddningslampan började fladdra lite grann över hela registret i dotterns-69 1500cc. Tog då och bytte generatorkolen men med det
resultatet att laddningslampan då lös så den blev bländande i princip från c:a 1500 varv och uppåt. Ok tänkte jag då och bytte generator
helt enkelt men när jag startar upp bilen så tjuter den som en kompressormatad V8 och den förbannade laddlampan bligar till från c:a
3.500 varv. Upptäcker då att fläktremmen lutar snett mellan remskivorna och konstaterar att den generator jag satt i är drygt 1 cm längre
än den som satt i innan?! Och då blir frågorna: Skiljer det på generatorernas storlek? Och kan det finnas nåt mer som tänder laddlampan
trots nya kol?? Någon som har erfarenhet av nåt liknande??
Kolla så det inte är remskivan som skiljer.
Jag vet att jag hade ett liknande problem för ett gäng år sedan och fick då höra att bussar tydligen ibland hade större generator av någon anledning.
Om du jämför ampere-talet på ursprungsgeneratorn och jämför med den nya så ser du om det är samma.
Vet inte vilka tål det var men det skiljde typ 5 ampere eller nåt och det gjorde ca 1cm skillnad i längd.
4 2019-05-26 18:58:00 Senaste redigerad av ztadsbudet (2019-05-26 19:03:12)
Ok det låter troligt med bussteorin MEN varför blir laddningen sämre enligt laddlampan när jag bytt generatorkolen
på originalet. Från att ha småfladdrat lite och dragit ur batteriet med dom slitna kolen så lyser laddlampseländet konstant när jag
bytt till nya?? Ingen som har den erfarenheten. Och så var det ju det här med remskivor förstås som Stickan nämner kan man få tag i
motsvarande för vev eller generator nånstans tro?? Använde remskivan till generatorn från originalet och det kan ju förklara skevheten.
Det finns olika generatorer, byttes ibland i årsmodellskiftningrana.
Sedan var det vissa bilar, bland annat dom som från början var utryckningsfordon, men fler elektriska förbrukare, som fick andra och kraftigare generatorer.
Så var det där som redan nämnts om remskivan, se även till att den är riktigt monterad med shimmsen på rätt ställe.
Det kan ju vara så att kommutatorn ör smutsig också, alltså den delen som "kolen" löper emot. Eller att de där fjädrarna som skall hålla kolen nedtryckta mot kommutatorn är för slappa, eller att kolen inte löper lätt i sina hållare.
Men om problemet kvarstår skall du ta dig en titt på laddningsrelät, ja det är väl likströmsgenerator vi talar om?
Dessa elektromekaniska enkla regulatorer har dessvärre en bäst föredatum, och nu femtio år efter leverans har den datumen med råge passerats...
Det finns elektroniska ersättningsrelän, eller regulatorer, Classic VW Up-North har dessa vanligtvis i lager.
Om inte annat kan du ju annars fundera på att byta till växelströmsgenerator med inbyggd regulator, troligtvis även mer ekonomiskt försvarbart, men då får du även byta "generatortornet" och om du har otur även till en bränslepump med lägre profil. 12 volts elsystem har du ju redan.