Har byggt om min gamla Duett till biogasdrift http://miljofordonsverige.se/2014/09/vi … #more-3950
Så nu känns steget till att konvertera en buss lite enklare. Duetten var ju en vanlig B20 med förgasare och den gick fint och snålt på gas.
Men en 2,0 Subaru med insprutning lär gå ännu bättre
(Har köpt en rostig/slut Legacy billigt med motor som gått runt 15.000mil och verkar riktigt frisk.)
Min plan är att först få i motor med adapterplatta till orginal vw låda som en start för att se att allt funkar med kylning osv. Sedan tar jag bussen till växjö så får de lösa själva konverteringen https://www.konvegas.se/ De byggde om Duetten och gjorde ett fint jobb.
Mitt största huvudbry är var jag skall ha tanken/tankarna. Det är liksom fullt i bussen med inredning. Men skulle kunna ha en tank (komposit) bakom passagerarsätet ungefär där ett Westfalia kök brukar vara coh bygga in den i ett skåp som passar in. Skulle få in en stående tank som rymmer ca 10-15kg gas= 15mil typ skulle jag gissa... Ett annat alternativ är att placera en mer avlång tank i utrymmet där bensintanken är idag och köra med en typ 5-10liters rostfri tank på någon sida av motorn (batterihylla) Fast båda är upptagna av batterier idag (ett start och ett för förbrukning inne, lampor, kyl osv...) Kylaren tänkte jag placera fram under bussen. Blir ju mindre värme med en vattenkyld motor och mindre brandrisk så den placeringen istället för original bensintank skulle kunna funka.
Så det är planen i korthet, återkommer när det drar igång 