1

Hej.

T3 1900cc DG 15.000 mil -84
Pierburg-2e fugge

Bussen tvärdog under färd. Startade och gick bara när man pumpade på gasen. Vid kallstart gick den upp till 1500 jämna varv, gasade man så steg den normalt och sedan sjönk vidare nedåt för att slutligen dö. Lyckades vid en kallstart att få den i rullning men gick som en potta skit, ojämnt med 0 drag. Sen den turen på gårdsplan har den ej startat.

I motorväg nyligen bytt, just före driftstoppet:

Kopplingssats
Motorolja
Oljefilter
Luftfilter
Bränslefilter
Tändkablar
Tändstift
Rotor
Fördelarlock
Tändspole
Tändmodul
Fläktrem
Batterier
---------------

Kontrollerat/rengjort efter driftstopp:

Förgasare
Insugsrör
Stift
Luftbox
Vevhusventilation
Rotor
Fördelarlock
Motorolja
Bränslepump
Elektromagnetisk ventil
---------------

Bytt efter driftstopp:

Packningar för insugsrör och förgasare
Bränslefilter accpump
Samtliga vakuumslangar
Batteriet laddat
---------------

Har inte upptäckt något uppenbart fel, det jag dock reagerat på är att det fanns en skvätt olja i röret mellan luftboxen och förgasaren, troligen upphostat via vevhusventilationen(?), som förövrigt var mer eller mindre helt ren. Det fanns lite oförbränt bränsle i en cylinder, samma cylinder som har ett vitt stift, tecken på för mager blandning? skuren cylinder?

Blir ej klok på detta. Läst att det är flera som står med samma problem utan någon lösning. Tips någon?  ICQ/bw