1

Håller på att konvertera en gammal 1600 typ 3 motor till stående kylning och kom just när jag skulle bulta ihop blockhalvorna på
att jag måste borra för oljetempgivaren är det nåt speciellt att tänka på? Är det bara att borra & gänga i blocket?? och kan man
använda en universal givare vilken som helst??? Ödmjukt tacksam för svar.

2

Inte så bra att borra i blocket efter att det dragits ihop...sätt givaren i oljelocket - finns de som passar isf bulten. Givare och mätaren ska vara avstämda...

3

PÅ ett typ3-block konverterat till typ 1 har man ju täckbrickan för oljestickan, ett ställe som det är mycket bra att sätta givare i då det inte bygger något nedåt. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Bra (bästa) stället för att enkelt eftermontera och mäta den högsta oljetemperaturen är i oljesumpslocket. Hörnorna/sidorna av sumpen är (klart) kallare. Ännu värre/sämre blir det med den givarplaceringen i en djupsump.
CSP:s  sumplock, med med vinklad anslutning för att skydda givaren, är ett förnämligt (och billigt) alternativ:
https://vwcustomspeed.com/produkt/Oljes … -aluminium

5

Klart kallare? Det var som fasen, kunde tänka mig att blocket var kallare framtill på grund av fartvinden, men inte baktill. några siffror på det? För de som åker lågt och har täckbrickan kanske det är bättre med ett något missvisande värde än inget alls när kabeln smulas sönder mot backen? Vad vet jag, jag är bara en glad amatör.

Värt att notera angående sumplocket är den uppenbara missen:

"Rekommenderas inte för extraoljesumpar då dessa har hålbilden förskjuten 30°."

Strängt taget kan man väl leva med det, men när man betalar pengar för grejerna känns det surt att det inte finns ett kompatibelt alternativ åtminstone. ICQ/bw

Är det inte relevant att sätta det på det externa oljefiltret om man har ett sånt, eller blir det också missvisande?

6

MH skrev:

Bra (bästa) stället för att enkelt eftermontera och mäta den högsta oljetemperaturen är i oljesumpslocket. Hörnorna/sidorna av sumpen är (klart) kallare. Ännu värre/sämre blir det med den givarplaceringen i en djupsump.
CSP:s  sumplock, med med vinklad anslutning för att skydda givaren, är ett förnämligt (och billigt) alternativ:
https://vwcustomspeed.com/produkt/Oljes … -aluminium

Ett sånt lock har jag på min 1776a.
Funkar bra men så har ju jag inte sänkt bak utan kör med rake.

Post's attachments

1BA6C82D-FF9E-4C69-AE70-E676FB02C3D4.jpeg, 172.11 kb, 512 x 682
1BA6C82D-FF9E-4C69-AE70-E676FB02C3D4.jpeg 172.11 kb, 158 downloads since 2019-05-06 

94549F24-01AE-4E75-A811-DF5B7765ABAF.jpeg, 140.46 kb, 512 x 682
94549F24-01AE-4E75-A811-DF5B7765ABAF.jpeg 140.46 kb, 138 downloads since 2019-05-06 

Bubbla -62

7

KEE: Att sätta temp.givaren i filterhållaren är ett bra ställe. Pickupen/oljepumpen kommer alltid att suga den varmaste (tunnaste) oljan. Därför är det förkastligt att sätta en temp.givare i hörnet på en djupsump. Den varma oljan som kommer från motorblocket ovanför, går rakt in i pickupen, så vida man inte tvingar den varma oljan ut i hörnorna (vem har gjort det?). Temp.skillnaden mellan hörnet på djupsumpen och filtret är c:a 20 grd. , sommar tid. Värre blir det när kylan kommer (Ja, jag har mätt det, under många år... och har 3 temp.givare: sumpen, filtret(termo.blocket), efter sista kylaren.)

8

Intressant MH! Nu var det förvisso inte i hörnet på djupsumpen jag syftade, utan i hörnet på originalsumpen där oljestickan sitter original på typ3, det är ju högre upp närmare veven, men det är kanske samma problematik?

Jag minns en diskussion på ngn träff för många år sen där det avhandlades just det att man borde leda ut oljan mot kanterna i djupsumpen för att på så vis få bättre cirkulation och kylning av oljan. Vet dock inte om det är ngn som provat, det var nog mest spekulationer.

Jag kommer nog sätta givaren i filterhållaren i sådant fall. Ska forska på exakt hur jag vill ha det för jag har inte köpt mätaren (och därför inte givaren) än, men det borde väl funka att sätta den med ett T på ena anslutningen? Ska bli väldigt intressant då jag aldrig mätt oljetemp i någon av mina bussar förut. Jag åker ju "ganska" lågt och vill ev montera djupsump, så att sätta givaren i oljesilslocket känns bara som en onödig utmaning.  ICQ/ad

9 Senaste redigerad av Mogge (2019-05-07 19:23:53)

MH skrev:

KEE: Att sätta temp.givaren i filterhållaren är ett bra ställe. Pickupen/oljepumpen kommer alltid att suga den varmaste (tunnaste) oljan. Därför är det förkastligt att sätta en temp.givare i hörnet på en djupsump. Den varma oljan som kommer från motorblocket ovanför, går rakt in i pickupen, så vida man inte tvingar den varma oljan ut i hörnorna (vem har gjort det?). Temp.skillnaden mellan hörnet på djupsumpen och filtret är c:a 20 grd. , sommar tid. Värre blir det när kylan kommer (Ja, jag har mätt det, under många år... och har 3 temp.givare: sumpen, filtret(termo.blocket), efter sista kylaren.)

Hej MH

Vad är din erfarenhet av att mäta oljetempen?
Jag säger inte att det är onödigt, men det är definitivt onödigt att mäta utan att veta vad man mäter.
Om jag ska mäta min oljetemperatur är det en intressant info att placera givaren i oljesumpslocket.  ICQ/ay

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

Temperaturen i en motor är avgörande för livslängden, och inte minst för en luftkyld motor. I en luftkyld motor kan ju temperaturen "sticka iväg utan att det märks", till skillnad från en vattenkyld motor som kan bli max 100 grd. Om det är något instrument man skall installera så är det oljetemp. Oljetemp över 95-100 grd indikerar definitiva problem (läs: tär på motorns livslängden).
Komplementet till oljetemp. är cyl.temp.mätare, placerad på #3, eller ännu hellre, en givare för varje cyl. Temperaturen beror på placering av givaren, men en placering under tändstiftsfoten: c:a 150-160 grd (normalt). Låt det aldrig gå över 200 grd. (Ja, jag har mätt.) Egentligen är cyl.temp. en snabbare respons av vad som händer i motorn än oljetempen. Mycket informativt, inte minst vid felsökning!

11

MH skrev:

Temperaturen i en motor är avgörande för livslängden, och inte minst för en luftkyld motor. I en luftkyld motor kan ju temperaturen "sticka iväg utan att det märks", till skillnad från en vattenkyld motor som kan bli max 100 grd. Om det är något instrument man skall installera så är det oljetemp. Oljetemp över 95-100 grd indikerar definitiva problem (läs: tär på motorns livslängden).
Komplementet till oljetemp. är cyl.temp.mätare, placerad på #3, eller ännu hellre, en givare för varje cyl. Temperaturen beror på placering av givaren, men en placering under tändstiftsfoten: c:a 150-160 grd (normalt). Låt det aldrig gå över 200 grd. (Ja, jag har mätt.) Egentligen är cyl.temp. en snabbare respons av vad som händer i motorn än oljetempen. Mycket informativt, inte minst vid felsökning!

Kan avgastemperaturen vara bättre att mäta?
Bättre för att se förbränningen kanske, eller visar det bara på hur mycket värme som kommer ur motorn?

Vad mäter du med vid dina mätningar?

På jobbet har jag preppat tusentals temperaturgivare, med Ipetronix, men så fina saker har jag inte hemma.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

12

Mogge skrev:
MH skrev:

Kan avgastemperaturen vara bättre att mäta?
Bättre för att se förbränningen kanske, eller visar det bara på hur mycket värme som kommer ur motorn?

Vad mäter du med vid dina mätningar?

På jobbet har jag preppat tusentals temperaturgivare, med Ipetronix, men så fina saker har jag inte hemma.

Lägger till lite info
Egt mätning är ofta långsammare än cvt 
Om man mäter under tändstiftet och man uppnår 200 gc så är risken mycket stor för spikningar (egt över 910 gc) ( om man kör tvåtakt så skär kolven vid den tempen)
Där jag jobbade förr kör vi med 1,5 mm K givare för dom skulle vara snabba som den Det stora problemet var att dom ville böja sig av värmen av avgaserna
Om man vill mäta oljan kan man se samma sak för om oljetempen går snabbt upp är det lika som maskin går för snålt (kolvtempen går upp )
Man kan också se kvaliteten på oljan hur den transporterar bort värmen från  lager o cylinder väggen   

Det fanns fina data samlare på elfa för vettiga pengar ( pico) ( clas olson har haft mät instrument för vettiga pengar med två kanaler för K givare)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Jag har en oljetempgivare från VDO som man sticker ned i oljestickans hål, den ersätter alltså oljestickan.
Jag har haft sådana tillsammans med VDO´s instrument sedan 1978, i både standradmotorer och i trimmade diton...
Måste säga att dessa fungerar mycket bra, sedan är ju visarnålen i instrumentet grov liksom skalan är oexakt, men man vet ju iallafall om motorn har lagom temp. är varm, eller alldeles för varm!
https://dalhems.com/sv/p/894898b8de2841 … tempgivare
Bland annat Dalhems har dessa i lager, men det kan vara litet svårt att få tag i dem.
Den kan ju också upplevas som litet för lång, men om man är försiktig och kan hantera en dremel och en lödkolv går den att korta av litet.
Annars synnerligen lättinstallerad... ICQ/ay

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14 Senaste redigerad av mettis (2019-05-11 18:27:01)

Tycker det låter akademiskt med att mäta i oljelocket istället för "hörnen"...
Senaste motorerna (bruks-) jag satt ihop, har jag borrat och gängat 1/8" här, för eventuell oljetempgivare.
Denna skall jag sätta in i bruksbilen till veckan, och den har liksom trådställaren ett "typ-3 lock" som jag gängat i.
Jag vill ju ha koll när jag kör landsväg, att oljetempen är stabil och "rätt". Så egentligen kunde jag ju koppla bort den sedan ;-)
Motorn är en 1914, "samma" som jag kört med i två år i min Orangea, fläckiga 70:a.
Den ville gå för varmt ifjol, så nu har jag ändrat ifrån originalkam samt bytt kolvringarna (tål inte att bli för varma och är billiga..)
W110-kam, dubbla ventilfjädrar och crome-mollystötstänger är andra ändringar. samt annat (Mexico block).
Ses i Pålsboda.

https://i.imgur.com/mgzGvUG.jpg

15

mettis skrev:

Tycker det låter akademiskt med att mäta i oljelocket istället för "hörnen"...
Senaste motorerna (bruks-) jag satt ihop, har jag borrat och gängat 1/8" här, för eventuell oljetempgivare.
Denna skall jag sätta in i bruksbilen till veckan, och den har liksom trådställaren ett "typ-3 lock" som jag gängat i.
Jag vill ju ha koll när jag kör landsväg, att oljetempen är stabil och "rätt". Så egentligen kunde jag ju koppla bort den sedan ;-)

Nu vet jag inte om jag missförstod dig, men det låter som att du vurmar för en annorlunda placering än den du själv väljer? Eller menar du att det förmodligen är bättre att mäta o locket än i hörnet, men att du ändå gjort det av gammal vana?

Tryckgivare har jag bara fått för mig att man kan montera med ett T vid originalgivaren, men det är kanske också fel? Lika bra att fråga när ämnet ändå är på tapeten och man hade fel i den första vändan. Annars ursäkta OT... ICQ/ad

16 Senaste redigerad av mettis (2019-05-13 23:32:47)

Hej Kee.
Min åsikt är att man mycket väl kan sätta oljetempgivare som på min bild.
När man ändå har en isär ett rentvättad block - borra och gänga R1/8" där.
I locket till oljesilen blir bara bökigare och känsligare mekaniskt ?
I samma veva kan man borra bort pluggen (ca 12mm) och gänga R1/4" ovanpå, i närheten av oljetryckskontakten, för en tryckgivare till mätare. (Bussning till R1/8")
Ta ur reducerventilerna så man kan blåsa rent...

Kommentar till dig Kee; Full koll på "t-rör" för anslutning till original oljetryckskontakt. VW har M10x1mm gänga, snarlik R1/8".
Men man kan inte tvinga in R1/8" utan konsekvenser... De flesta givare har 1/8" gänga. Om man jämför med att lägga dom ihop i motljus så ser man ju... ;-)

https://i.imgur.com/Wlkg7DC.jpg

17 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-05-14 14:51:52)

mettis skrev:

Hej Kee.
Min åsikt är att man mycket väl kan sätta oljetempgivare som på min bild.
När man ändå har en isär ett rentvättad block - borra och gänga R1/8" där.
I locket till oljesilen blir bara bökigare och känsligare mekaniskt ?
I samma veva kan man borra bort pluggen (ca 12mm) och gänga R1/4" ovanpå, i närheten av oljetryckskontakten, för en tryckgivare till mätare. (Bussning till R1/8")
Ta ur reducerventilerna så man kan blåsa rent...

Kommentar till dig Kee; Full koll på "t-rör" för anslutning till original oljetryckskontakt. VW har M10x1mm gänga, snarlik R1/8".
Men man kan inte tvinga in R1/8" utan konsekvenser... De flesta givare har 1/8" gänga. Om man jämför med att lägga dom ihop i motljus så ser man ju... ;-)

https://i.imgur.com/Wlkg7DC.jpg

Men mettis
Den vägen går bara den oljan som behövs kylas Så vida man inte pluggar eller leder in oljan från olje reduceringen
då kan man mäta där
skulle tro det är max 75% av oljan som flödar den vägen ( därför pluggar man oljekylar kanalen på räser motorer)
Det som är viktigt är att veta hur varmoljan är den kommer tillbaka i sumpen för då kan man se om det går varmt ( smörjegenskapen på oljan) eller att det går snålt för då går tempen upp fort som Fan eller att det flödar runt ramlagret så det blir lite olje film till vevlagret då går även tempen upp fort som Fan 
Om man varvar hårt en längre stund  kan det bli skum i oljan av luft då går även tempen upp fortare än Fan
Då ligger 3ans vevlager illa till ( därför brukar det bli ras på 3ans vevlager) då är det bra att se hur mycket tempen ökar i oljetemp i sumpen
Ett mycket vanligt ras om man kör runt runt på strippen om man inte har koll på olje tempen ( har sett så många vevlager ras på gatbilar som kör runt runt utan att oljan har skummat av sig ) ( kan vara 50 graders skillnad från starten till ras på några sekunder )
Sen var man mäter i sumpen är inte så noga bara man har koll på tempen inte går över sin smörjnings förmåga
Ett exempel Om man loggar olje tempen på en motor som går 402 m  så kan man se hur mycket tempen ökar hela vägen till mål  den kritiska punkten är ofta mellan 300-350 m då brukar det vara så högt så skär risken som störst utan extra sump om man loggar tempen på  oljan
Drar man husvagn är det nästan som att köra på strippen En sak till som kan vara bra att veta är att om man kör med  externt olje filter så dämpar man skum bildningen i oljan
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke