Jag håller på med en Puma och skulle bara göra en större service på den, men när jag hissade upp den hörde jag ett skumt läte i höger bakre hjullager. När jag plockade isär för att kontrollera lagret var det mycket tätningsklet och tre packningar på lageröverfallet.
Skumt?
Efter att ha rengjort allt och plockat ur lagret kunde jag inte höra eller känna något direkt fel på lagret, men när jag återmonterade lagret och skruvade ihop var malandet tillbaka.
Jag plockade isär igen och höll i lagret samtidigt som jag vred på drivaxeln och lagret vandrade ut och in någon mm när jag vred. Jag kände troligtvis spaden som gick i botten i diffen (swingaxel).
Det här är ju en Brasilienbyggd bil med en skum växellåda med dubbla gavlar på varje sida. Gaveln för drivaxelrören sitter skruvad i en gavel som sitter mot växellådan. När jag provkörde kändes utväxlingen som en 1303 låda med varvtal och hastighet och bilen är bygg 1975.
Drivaxeln på höger sida måste ha blivit för lång??? Vilket inte stämmer med de fysiska lagarna utan något måste ha blivit felmonterat under bilens liv och jag tänkte göra så lite som möjligt för att åtgärda felet.
Bakom lagret, mot drivaxeln sitter en distans som jag borde kunna svarva av ett per tre mm för att dra ut drivaxeln lika mycket.
Är det dumt? Vilket glapp är det normalt på drivaxeln?
När bilen står på marken och körs finns inget ljud för spaden löper fritt, men i ändläget tar det i.
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss