1

Min vw -69 med 1500cc och Solex 30 Pict vill gärna smårycka vid segdragning.
Antar att boven heter Etanol?
Någon som har liknande erfarenhet och som funnit någon lösning?
Om det behövs ett större munstycke så är frågan också var man kan få tag i sådana?

/Janne

2

Jag har hittat munstycken bla. hos

https://www.paruzzi.com/se/bubbla///?zo … +munstycke

Någon som har full koll på vilka storlekar på munstycken det sitter i original förgasaren, Solex 30 Pict 2?

3

m02cjoho skrev:

Jag har hittat munstycken bla. hos

https://www.paruzzi.com/se/bubbla///?zo … +munstycke

Någon som har full koll på vilka storlekar på munstycken det sitter i original förgasaren, Solex 30 Pict 2?

Kolla om du hittar nått här: http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf

4

Suveränt toppen tack!

5

Mysteriet tycks vara löst.
Den här gången var det nästan pinsamt enkelt.
Efter genomgång av tändsystem, förvärmning, bränslepump och förgasare utan att finna några brister så tänkte jag att man kanske ska kolla tändningen igen.
Då slog det mig att man ska ta bort vakuum slangen vilket jag glömde sist.
Denna lilla skitsak gjorde all skillnad.
Nu spinner åter 1500an som den ska och med originalbestyckning dessutom.

6

Tomgångsmunstycket skall vara storlek 60 på denna förgasare om den är avsedd för typ2 och H motor, och 55 på övriga motorstorlekar. Har haft en  H motor från typ2 som blev monterad i typ 1 och senare blev den förstorad till 1600 och gick inte alls bra med det tomgånsmunstycket vid vissa varvtal.

7

(Har inte rört förgasaren invändigt.)
Eftersom att jag har bilens historik så vet jag säkert att inget är ändrat från originalutförande.
Så det känns bra att slippa ändra bestyckningen.