1

Har bekymmer med att mina pilar inte går ut.
Har 12v system men har omvandlare till 6v för pilarna.
De bara låter när jag fäller ut blinkersen, som de vibrerar.
Har mätt spänningen vid pilarna och har 6 volt där.
Några förslag på vad felet ligger?

2

Jag tror du har ett för stort effektmotstånd om du har ett sånt avlångt gult.
Jag köpte ett sånt till min som skulle vara från 12-6v men pilarna kom bara ut halvvägs så jag köpte nya ifrån Elfa med lägre ohmtal vilket kommer jag inte ihåg nu men kan kolla imorgon.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Jag satte en halv/helljuslampa som motstånd (i serie) till mina pilar när jag körde 12volt - funkar klockrent och billigt...

4

Torpa skrev:

Jag tror du har ett för stort effektmotstånd om du har ett sånt avlångt gult.
Jag köpte ett sånt till min som skulle vara från 12-6v men pilarna kom bara ut halvvägs så jag köpte nya ifrån Elfa med lägre ohmtal vilket kommer jag inte ihåg nu men kan kolla imorgon.

Det är en annan modell, märkt 6V 3Amp.

Tack det vore snällt.

5

mettis skrev:

Jag satte en halv/helljuslampa som motstånd (i serie) till mina pilar när jag körde 12volt - funkar klockrent och billigt...

Smart, det är ju en bra lösning också.

6

Såhär ser mina motstånd ut.
http://forumbilder.se/I54FT/20190428-132223.jpg

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

Torpa skrev:

Såhär ser mina motstånd ut.
http://forumbilder.se/I54FT/20190428-132223.jpg

Tack!

8

Torpa skrev:

Såhär ser mina motstånd ut.
http://forumbilder.se/I54FT/20190428-132223.jpg

Finns det något skäl till att ha två separata motstånd till höger resp vänster pil istället för att sätta motståndet på inkommande ström innan spaken?

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

9

Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag tänkte men jag har gjort det så att jag kan sätta dit ett 12v blinkrelä för att kunna ha blinkande blinkers fram och bak också, typ halvdolda ledblinkers.
Mer en säkerhetsgrej att ha blinkers också tänker jag.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

10

Efter lite hjärnbrand ICQ/bw såhär är det 12v ut ifrån spaken men innan motstånden tar jag ut 12v till blinkrelän det blir 1 relä till varje sida.
Om jag vill så går det att sätta en blinkande indikatorlampa nånstans för de blinkande dioderna bara att dra en kabel från reläna till den.
Efter motstånden 6v upp till pilen, när pilen fäller ut sluts kretsen till indikatorlampan som tänds i hastighetsmätaren.
Man glömmer av hur man tänkt när projekten blir ståendes för länge.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

11

Jag blir inte klok på detta.
Testkör mina pilar på bordet med strömagregat.
När jag ställer in det på 6V monterar kablarna till pilen sjunker spänningen till 2.5V, lampan glöder lite svagt men pilen går inte ut.
Ökar jag spänningen till pilen åker ut så visar Voltmätaren 10V i tom spänning.

12

Kan strömaggregatet leverera tillräckligt med ampere då?

13

ma-rkus skrev:

Kan strömaggregatet leverera tillräckligt med ampere då?

Det levererar 5 ampere.
Det borde räcka.