Ger det något att köpa en högeffektspole istället för en standardspole till min standard 1600 AD-motor?
1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Vilken tändspole till en originalmotor?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ger det något att köpa en högeffektspole istället för en standardspole till min standard 1600 AD-motor?
Nej.
Tack!
Tack!
Precis, ingen mening med det.
Jag använder antingen Biltemas blåa spole med en piratkopierad Bosch-etikett på, eller på buggyn, Biltemas kromade spole av "kosmetiska skäl", båda funkar bra och är billiga.
Precis, ingen mening med det.
Jag använder antingen Biltemas blåa spole med en piratkopierad Bosch-etikett på, eller på buggyn, Biltemas kromade spole av "kosmetiska skäl", båda funkar bra och är billiga.
Den spolen är för elektronisk (0.5 ohm)
Till brytare bör det vara 2.5 ohm Bosch blå är en bra spole
Björn J. skrev:Precis, ingen mening med det.
Jag använder antingen Biltemas blåa spole med en piratkopierad Bosch-etikett på, eller på buggyn, Biltemas kromade spole av "kosmetiska skäl", båda funkar bra och är billiga.Den spolen är för elektronisk (0.5 ohm)
Till brytare bör det vara 2.5 ohm Bosch blå är en bra spole
Menar du den kromade?
Det är ingen elektronik i den, det är en vanlig traditionell tändspole om än i snyggt fodral.
(Om nu inte Biltema har ändrat i sitt sortiment)
PPRMicke skrev:Björn J. skrev:Precis, ingen mening med det
Jag använder antingen Biltemas blåa spole med en piratkopierad Bosch-etikett på, eller på buggyn, Biltemas kromade spole av "kosmetiska skäl", båda funkar bra och är billiga.Den spolen är för elektronisk (0.5 ohm)
Till brytare bör det vara 2.5 ohm Bosch blå är en bra spoleMenar du den kromade?
Det är ingen elektronik i den, det är en vanlig traditionell tändspole om än i snyggt fodral.
(Om nu inte Biltema har ändrat i sitt sortiment)
Har du mätt ohmen i spolen
Det är inte många som har 2,5 ohm på marknaden
Vi körde igenom minst 10 olika spolar för vi hade problem med brunna brytare efter 10 varv på bana ( sådan där 3 cylindrig motor från trollhättan )
Det visade sig att dom låg på cirka 0.5 -1.5 ohm Blå bosch var en av dom få som höll det som dom skulle göra i ohm
Björn J. skrev:PPRMicke skrev:Den spolen är för elektronisk (0.5 ohm)
Till brytare bör det vara 2.5 ohm Bosch blå är en bra spoleMenar du den kromade?
Det är ingen elektronik i den, det är en vanlig traditionell tändspole om än i snyggt fodral.
(Om nu inte Biltema har ändrat i sitt sortiment)Har du mätt ohmen i spolen
Det är inte många som har 2,5 ohm på marknaden
Nä, jag har faktiskt inte mätt motståndet/resistansen, ännu...
Men jag har den tillsammans med en brytarlös modul, har fungerat jättebra i flera säsonger nu.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000036964
Den har ju ett förkopplingsmotstånd, som hos mig alltid är inkopplat, skall kolla hur stor resistans spolen och motståndet har, var för sig och adderat tillsammans. Biltema anger ju inte det på sin sida.
PPRMicke skrev:Björn J. skrev:Menar du den kromade?
Det är ingen elektronik i den, det är en vanlig traditionell tändspole om än i snyggt fodral.
(Om nu inte Biltema har ändrat i sitt sortiment)Har du mätt ohmen i spolen
Det är inte många som har 2,5 ohm på marknadenNä, jag har faktiskt inte mätt motståndet/resistansen, ännu...
Men jag har den tillsammans med en brytarlös modul, har fungerat jättebra i flera säsonger nu.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000036964
Den har ju ett förkopplingsmotstånd, som hos mig alltid är inkopplat, skall kolla hur stor resistans spolen och motståndet har, var för sig och adderat tillsammans. Biltema anger ju inte det på sin sida.
Det är en annan sak med brytarlöst system
dom klarar låg ohmade spolar
Men brytare o kondensator kräver något annat
Har för mig det var 1,5 ohm på din blitema 9 v spole med för kopplings motstånd 12 v (hoppas du vet varför man körde med 9 v spolar )
/// Micke
Björn J. skrev:PPRMicke skrev:Har du mätt ohmen i spolen
Det är inte många som har 2,5 ohm på marknadenNä, jag har faktiskt inte mätt motståndet/resistansen, ännu...
Men jag har den tillsammans med en brytarlös modul, har fungerat jättebra i flera säsonger nu.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000036964
Den har ju ett förkopplingsmotstånd, som hos mig alltid är inkopplat, skall kolla hur stor resistans spolen och motståndet har, var för sig och adderat tillsammans. Biltema anger ju inte det på sin sida.Det är en annan sak med brytarlöst system
dom klarar låg ohmade spolar
Men brytare o kondensator kräver något annat
Har för mig det var 1,5 ohm på din blitema 9 v spole med för kopplings motstånd 12 v (hoppas du vet varför man körde med 9 v spolar )
/// Micke
Ja, niovoltsspolarna skall normalt köras med ett körkopplingsmotstånd, då blir spänningen 12 volt över spole+ motstånd. Vid kallstart kan man koppla över (=bygla) motståndet förslagsvis via ett relä som styrs av 50 (=startkontakten) då blir det litet extra effekt till spolen, då man förutsätter att den kalla motoroljan gör det tungt för startmotorn att dra runt motorn, vilket då innebär att startmotorn drar mer ström, spänningen sjunker, och att ett kallt batteri levererar sämre. Det är vitsen med tändspolar med förkopplingsmotstånd.
Den bil som hade det kraftigaste förkopplingsmotståndet, som jag känner till, är Moskwitch. Troligen med tanke på vintrarna i Siboirien.
Den bil som hade det kraftigaste förkopplingsmotståndet, som jag känner till, är Moskwitch. Troligen med tanke på vintrarna i Siboirien.
Ingår det blåslampa och en stor luftpump i dess verktygssats?
Jag hade det tvivelaktiga nöjet att bekanta mig med någon valpenliknande rysk terrängbil tror det var en Zil, som hade dessa grejer i verktygssatsen. Även brytjärn och handslägga, samt en domkraft dimensionerad att lyfta en stridsvagn med.
Det blev en högeffekt ändå... En Beru. Bara för att det var den jag hittade som var mest lik min originalspole. Fast ni andra kan prata vidare! 
Det blev en högeffekt ändå... En Beru. Bara för att det var den jag hittade som var mest lik min originalspole. Fast ni andra kan prata vidare!
Bra att det löste sig. Det brukar finnas boschdekaler att köpa hos VW-Up North som man kan klistra på valfri tändspole, så blir det mer originallikt.
-Nej jag tror att ämnet är mer än uttömt, jag säger också hej då! 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Vilken tändspole till en originalmotor?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.