1

Hur går man smidigast tillväga om man ska korta en bayframvagn och glöpa dit ny gavlar? Samma som till en bubbla? eller ska man ta bort i mitten och låta lagerändarna vara kvar?

2

Det finns nog fler sätt att göra det på, men jag har kortat av i mitten för att slippa strulet med lagerlägena och för att jag samtidigt monterat sänkningssatser. Även det kan man göra på olika sätt, men jag har tyckt det varit enklast att kapa upp rörbiten i mitten och knacka ur centrumklumpen.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

En fråga ut i etern gällande styrstagen.
Räcker det att korta på en sida eller ska man ta bägge sidor?

4

Även där har jag sett olika förfaranden. En del köper justerbara stag på båda sidor (original är bara ena staget justerbart), kapar i ytterkant och gängar om. Man väljer då den normalgängade "högergängade" änden för att slippa ett svårhittat och dyrt gängsnitt.

Själv har jag, delvis av okunskap, köpt på mig en "originaluppsättning" styrstag en gång i historien, med det ena i fast utförande och kapat och kortat i mitten. Jag "vässade" ändarna som skulle svetsas ihop och spände fast delarna i en jigg i form av en L-profil (för det var vad jag hade liggandes) när jag svetsade ihop det kortade staget.

Och ja, rimligtvis bör du kapa båda stagen för att behålla styrgeometrin. Rimligtvis går det att hitta ett nytt "mittenläge" genom att anpassa det längsgående staget, men du kommer få olika stor svängradie beroende på vilket håll du styr eftersom rattens mittläge inte blir samma som hjälpstyrarmens mittläge.

Jag kan på sätt och vis förstå rädslan att tappa styret om en svets skulle gå av, det är ju lite värre för splittåkarna som även kortar rattstången, men om man får svetsar att hålla för framvagnen och dess belastningar så kan man nog svetsa ihop styrstagen så att de håller. Dessutom är det ju störst påfrestning vid låga hastigheter, med andra ord, inte lika farligt att tappa styrförmågan vid en fickparkering, som i hundra blås. Men jag förstår tanken.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Dubbla justerbara stag är ett bra tips, tack.
Inget som sitter på min buss.

Jag och en polare ska ställa framvagnen på min -68 på torsdag kväll med laser och vi får se hur det går. Jag har kortat bägge stagen mitt på med förstärkt med solid axel i för att få styrka.

Jag har bayframvagn, late bay dropspindlar och adaptrar över till wide five. Bak sitter det hästskor så det finns massor av justermån i bakvagnen.

Får se hur det går....