1 Senaste redigerad av Hampus99 (2019-04-27 18:09:06)

Jag skulle behöva hjälp med att identifiera detta stag som sitter i bakvagnen på min bubbla av årsmodell 67.

Tror att det kan vara någon typ av stabilisatorstag då det ser ut att vara fäst i ett krängningshämmarstag ovanför, men är lite osäker du jag letat men inte verkar finna något liknade på andra bubblor av samma årsmodell.

All hjälp och kunskap uppskattas då jag själv är ny och oerfaren med dessa bilar.  ICQ/ab

Post's attachments

Screenshot_20190427_190211.jpg, 358.46 kb, 1080 x 1415
Screenshot_20190427_190211.jpg 358.46 kb, 145 downloads since 2019-04-27 

2

Ett så kallat Z-stag. Det är en hjälpfjäder som går i när den fjädrar ner en bit.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Ett så kallat Z-stag. Det är en hjälpfjäder som går i när den fjädrar ner en bit.

Okay då förstår jag ICQ/ay
Tackar så hemskt mycket för hjälpen

4

Sitter i 1967-70 års modell. Funkar som en "cambercompensator" dvs att bakvagnen "sätter sig" vid undanmanövrar i stället för att välta bilen, som exempel...

5

mettis skrev:

Sitter i 1967-70 års modell. Funkar som en "cambercompensator" dvs att bakvagnen "sätter sig" vid undanmanövrar i stället för att välta bilen, som exempel...

Bra att veta ICQ/bf
Blev lite fundersam för att det liknar ju ett par krängningshämmarstag som på en modern bil men skillnaden är alltså att det är bara en fast punkt i den övre delen av stabbstagen och att den ska vara rörlig i den nedre delen för att den då bara ska ta emot bilens vikt när det behövs så att säga

6

Då passar jag på att fråga: är detta stag nödvändigt eller kan man köra utan?

7

Marantz skrev:

Då passar jag på att fråga: är detta stag nödvändigt eller kan man köra utan?

De flesta bilar har det inte från fabrik.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G