1

Hej
Undrar vad som gör att man kan starta med 12 volt på en 6volts generator
men inte med ett 6 volts bra batteri sollonoiden slår ut som den ska men
sen snurrar det inte någonting

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

2

Det kan vara en kombination av spänningsfall och en sliten startmotorbussing.
Kolla att jordkabeln mellan bottenplattan och växellådan är hel och har ordentligt kontakt.
Mät spänningen över startmotorn vid startförsök.
På ett 6V elsystem är det inte råd med större spänningsfall om grejerna ska fungera.
Och är bussningen aldrig byt är det garanterad nödvändigt att byta den, de är oftast väldigt slitna och då kärvar startmotorn.
Ny bussning kostar 29:-
https://vwcustomspeed.com/produkt/Start … ng-std-12v

Typ 1 = Mars 1949, November 1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

3

Tack för svar !

Hur mäter man spänningen o hur ska man avläsa detta?
(över startmotor)

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-04-23 06:30:39)

Mät mellan plus och minus på batteriet: Notera värdet

Mät mellan Jord och tjocka pluskablen på Startsolenoiden

Först vilande.: Notera värdet

Sedan när en kamrat vrider om startnyckeln, så starten försöker snurra.: Notera värdet

I vilande läget skall det vara  nästan lika mycket som över plus och minus på batteriet.

Är värdet markant mindre vid startförsök, kolla det som angavs ovan..

5

Troligast är det startmotor bussningen i växellådan som behöver bytas.
Behövs bara lite glapp för att det skall "kännas som batteriet är dåligt".
Kostar bara några tior, och går att byta "inifrån" när man plockat bort startmotorn - gör en sökning på detta forum?

6

Ska kolla dessa grejor  i helgen som kommer

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.