Hmm gjort lite undersökning...
Min växellåda i bussen är rysligt dåligt växlad..
Med slutväxeln som sitter i lådan nu, kommer motorn behöva varva 4400vpm vid 110kmt.
Dock med dom nya 16 tums hjulen kommer varvet att minska med 271 varv vid 110.kmt..
detta enligt en beräkning..
Det går att bygga om lådan så jag med slutväxelbyte får ner varvet till 3600 alt 3300..
Det tråkiga är allt har ett pris.. slutväxelbyte till nya delar+ renovering av resten av lådan går på ca 30 k..
Dvs. var bussen står mig i nu.. då är bussen fortfarande undermotoriserad..
ja denna sommar blir det en motor/låda som "suger"
Om jag skaffar en annan vw växellåda så måste kopplingskåpan passa mot denna motor liksom ingående axeln.. dvs 4 radmotor/diesel..
jag kunde ju få inkromet från en magnum låda med helt klart bättre slutväxel.. tyvärr går inte axeln från 5 växel lådan på vilken tydligen pinjongdrevet sitter fast appliceras i den..
Så subaru spåret..en subba låda är mycket tålig och kan gå 50-60 k utan att behöva öppnas..
Ett nytt kronhjul och pinjong från Australien som vänder rotationsriktningen /vänder lådan "rätt"..USD $1900 sen tillkommer tull och skatt..
En subaru (bil) med en fungerande motor låda kan ofta får med lite lagom gravrost för några tusen.. det finns instruktioner på nätet hur konvertera (minska ner)kabelstammen många har gjort det....
Även hur an bygger om subaru lådan, och monterar diffen på andra hållet..
Då har man en motor/låda som har från ca 100-250 hk..
Eller tdi motor med en växellåda som man sätter upp och ner
Tja inte "billigt" att göra vad man än gör..
Nej inte aktuellt just nu men...
Så vad har jag gjort sedan sist..
jagat paket.. efter flertalet påtryckningar kom tillslut paketet från Autodoc..suck..
paketet från just kampers väntar jag fortfarande på.. tillslut fick jag tag i JK och fick ett tracking nummer, och kunde konstatera att post mord tydligen var här och försökte leverera idag.. utan resultat.. fast frun var hemma.. så nu får jag vänta på en papperslapp i lådan i morgon, så jag kan hämta grejer..
Bussen.. började polera med min uråldriga skit polermaskin/vibratorgrej.. en grej jag handlade i början av 00.. skall nog göra lite diskustkastarövningar med den..
så en ny maskin med digitalt ställbart varvtal handlades från biltema.. + ett par skumtrissor från smartab..
Provade lite "polermedel/vax" från Bt men fortsatte med Autosol för det fungerar mycket bättre på denna matta lacken..
Slipade lite småblemmor, dessa kommer jag dränka i epoxi sedan topplack. good enough
I bussen hittade jag ett par stänklappar NOS... vart glad tills jag insåg att det är 2 likadana... någon som har en höger??
Bränslefiltret från Ad har någon sorts cylindrisk anslutning på toppen... vilken inte det gamla filtret har..18,3 mm yd..bränsleretur??
Motorn har en bränsleanslutning som sitter emot kammremsidan på pumpen och en retur?? som sitter mer uppå pumpen, som går framåt i bilen till tanken?? 30 år gammal buss med flera ägare med kanske egna lösningar..
Troligen svarvar jag en liten "hatt" och klämmer på filtret.. eller slänger det och köper ett nytt igen...suck..
Det gamla oljefiltret har nog suttit där ett tag..
Luftfiltret var verkligen i behov att bytas..
Generator remmen.. eller rättare sagt dem väl slitna remmen, som var märkt med "vw bussen"..tror måttet är rätt.. En alldeles för kort rem, satt monterad/våldad på plats, så den skar jag bort.. generatorn var våldad mot motorn och remmen på spänd..
Ljuddämpare.. behöver "TLC" en ny gavel och ett bättre slutrör.. bultarna var enklast att kapas..
En blick under karossen på vänster sida visar en rostskada ..
Dumt att det inte sitter stänklappar..på bussen..
Ej bild, men tittar man under trösklarna så är dom ytrostiga och blästrade längs hela sidan.. så där blir det att borta rent med roterande borste sen epoxi/stenskotts skydd..
Motorn är helt klart en 1,7. . motorkoden var som väntad KY.. när jag fick bort rosten från blocket..
Tyvärr visade blicken underifrån, att en pinnbult vid grenröret är avdragen.. och i andra änden fattas ytterligare en, ett tomt hål upp i blocket med förhoppningsvis gänga.... dock inga läckor..
Remmen visar spår från vattenpumps? hjulet.. ja den skall bytas..
Tyvärr visade sig att mellanrutan och bakre sidorutan V sida kommer åka ut i närtid.. då det finns några hål under kanterna,så nya rutgummilister är beställd till dom rutorna..
kaross skarvarna har kryprost (no shit).. så gammalt kitt och så mycket rost som möjligt kommer tas bort, sen limmas dom med epoxifärg i ett par omgångar sedan topplack.. håller nog till mina behov..
känns som jag bara undersöker lite här och där..
Växellänkaget behöver renoveras.. allt jag tog i under var glappt.. så hoppas mina nya delar kommer snart..
Hepp / Michael
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(