1

Pysslar om ett par toppar från Aircooled.net som gått ca 600 mil. Flera ventiler går inte att få ut ur styrningarna pga att ventilerna plasticerat vid knastren. De fastnar tydligt när spåren når styrningen. Hårdare fjädrar och mjukare stål i ventilen är tanken som slår en... Efter lite pill med smärgelduken glider de igenom fint. De här ventilerna levererades med topparna komplett med fjädrar vilket ju gör att man kan ifrågasätta kvaliteten. Frågan är då: kan man återanvända de här ventilerna? De är ju nästan nya... eller ska man skaffa nya ventiler och isf - vad ska man köpa? Rostfritt? Vilket märke/leverantör?

2 Senaste redigerad av mettis (2019-04-16 19:07:54)

Det kan bli likadant med originalgrejjer...
Jag brukar fila med en bra (ny?) plattfil, när jag skall ta ur ventiler.
Om inte annat märker man detta när man bytt styrningar och skall använda de bra begagnade ventilerna....
Rostfria ventiler kräver Lash-Caps eller justerskruvar med swirvel-feet. Är mjuka i änden.

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-04-17 15:21:02)

jorsec skrev:

Pysslar om ett par toppar från Aircooled.net som gått ca 600 mil. Flera ventiler går inte att få ut ur styrningarna pga att ventilerna plasticerat vid knastren. De fastnar tydligt när spåren når styrningen. Hårdare fjädrar och mjukare stål i ventilen är tanken som slår en... Efter lite pill med smärgelduken glider de igenom fint. De här ventilerna levererades med topparna komplett med fjädrar vilket ju gör att man kan ifrågasätta kvaliteten. Frågan är då: kan man återanvända de här ventilerna? De är ju nästan nya... eller ska man skaffa nya ventiler och isf - vad ska man köpa? Rostfritt? Vilket märke/leverantör?

Hej Det är bara att putsa bort dom graderna  som gör att det fastnar Mät även upp toppen på ventilen i bland kan den också vara skadad
Bara för info Samma typ av låsning sitter på volvo /saab med flera  är är inte skaftet så skadad vid låsningen
Skillnaden är att låset på vw är större än ventilen ( volvo /saab med flera är låset en tia mindre och klämmer sig fast mot ventilen)
Det man kan göra är att mäta låset öppningen när den sitter på ventilen där bör vara ett glapp på 0.10 mm 
för att det skall låsa bättre
Hur man får till det så är man slipar av lite på en sida av låset så man får glappet
I vw världen är ventilskaften ofta försmå i måttet på skaftet ( 7.91 -7.98 ) som skall vara 8.00  låsen är tillverkade för typ 8,00 mm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

De flesta motorer gjorda i millimeter mått har ventilstyrningens innermått gjord i jämna mm, och ventilspindeln är under. Enda undantagen som jag stött på är Ford OHC mfl och Mazda som har ventilspindlar närmare 8mm och styrningens innermått över 8mm.

5

Kjell T skrev:

De flesta motorer gjorda i millimeter mått har ventilstyrningens innermått gjord i jämna mm, och ventilspindeln är under. Enda undantagen som jag stött på är Ford OHC mfl och Mazda som har ventilspindlar närmare 8mm och styrningens innermått över 8mm.

Vill inte vara jobbig
Men mycket av ventilern som kommer från kina är inte i VWs norm dom är ofta försmå  Ta Empi som var 7.88 mm  Styrning är 8.03 det blir mycket spel
Efter som det skall vara 0.03 -0.05 
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

6

Tack för upplysningen om kinaventilerna!
Jag har inte använt ventiler från det landet, åtminstone inte medvetet. Kanske det det funnits några såna i någon tjusig förpackning "Made in USA ". Det gäller alltid att vid arbeten att kontrollmäta delarna med kontrollerade mikrometrar för att ha någon sorts kontroll på vad man monterar ihop.

(Tillsvidare har jag också lyckats leva utan att ha något ärende till Asien. Finns så mycket intressant i andra världsdelar.)

7

Kjell T skrev:

Tack för upplysningen om kinaventilerna!
Jag har inte använt ventiler från det landet, åtminstone inte medvetet. Kanske det det funnits några såna i någon tjusig förpackning "Made in USA ". Det gäller alltid att vid arbeten att kontrollmäta delarna med kontrollerade mikrometrar för att ha någon sorts kontroll på vad man monterar ihop.

(Tillsvidare har jag också lyckats leva utan att ha något ärende till Asien. Finns så mycket intressant i andra världsdelar.)

Hej igen kjell
Det finns mera fallgropar som US tillverkade ventiler som kan ha ventilspindelen i mm mått  lås delen i tum (5/16)
Då kan det bli jobbigt
Många jagar kostnaden på VW motor delar o köper från US Då vet man inte vad man får Ofta är det kina tillverkat med felaktiga mått
Kan ta vevstakar som är 0vala i storändan och tumm mått i lillandan(0.866 ) (skall vara 22.03-06 )
Det är inte som förr med kvalitet (mycket kina skit i dag)
Så i dag måste man mäta allt
///Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-04-18 15:08:47)

jorsec skrev:

Hej
Det kan vara bra att veta vilka lock som du köpte av john (Aircooled net)
Såg att han har 4 olika  två som är kina (dom är billigare här hemma) 
Om du har köpt dom billiga kolla upp ventilstyrninga på avgas 
John har kvalitets ventiler men då är dom dyra 
Jag skulle byta styrningar om man byter ventiler
///Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Har man då råkat få ventiler som är gjorda till 5/16" bör det kanske passa med K-line fosforbrons holkar avsedda för 5/16".

10

Tack för bra kommentarer. Locken är de John kallar L3 - http://vwparts.aircooled.net/ACN-Stocke … s-pair.htm - så inga värstingtoppar direkt. Har putsat lite på insugen som hade lite fula kanter mellan gjutning och fräsning - skulle behövt pressa ut styrningen på insugen för att få det helt bra men bedömde styrningarna och ventiler som ok för några mil till så lämnade dom orörda.

11

jorsec skrev:

Tack för bra kommentarer. Locken är de John kallar L3 - http://vwparts.aircooled.net/ACN-Stocke … s-pair.htm - så inga värstingtoppar direkt. Har putsat lite på insugen som hade lite fula kanter mellan gjutning och fräsning - skulle behövt pressa ut styrningen på insugen för att få det helt bra men bedömde styrningarna och ventiler som ok för några mil till så lämnade dom orörda.

Ok  ser ut som en kina gjutning om man tittar noga ( men det betyder inte att dom är dåliga ) skulle tro det är EMPI som har gjutet dom
Det där med flödes siffror från usa är intet man litar på i dag ( 043a som har räsnade kanaler ger det som han skriver)
Jag har haft problem med avgasstyrningar på likvärdiga lock som har gått cirka 500 mil ( skulle tro att det är den svenska soppa ihop med matrial valet
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

Avgasstyrningarna på mina, förmodligen kinatoppar, höll inte länge, det saknades stora bitar av dom när jag hade isär topparna av annan anledning.

13

Orsaken till att knasterspåren växer är för stort ventilspel och hårda fjädrar. Ventilen har fritt fall mot sätet som knastret stoppar. Händer ofta med chromemollystötstänger som inte växer med motorn. Problemet kan enkelt lösas med JPM alustötstänger som ställs in på nollspel och växer med motorn när dom blir varma. Trespårsknaster är överhuvudtaget inte lämpade för hårda dubbla fjädrar och chromemollystötstänger. Där är det enkelspårsknaster som gäller typ CB performance.

14

Du har nog rätt rörande ventilspelet Hasse - det var ju den här maskinen som jag hade problem med att justera ventilernas på - och chromollystötisar som du säger... Det är enkla HD-fjädrar vilket jag tror är för hårt för den här snurran som inte varvar över 4K. Men vad köper man för ersättningsventiler???

15

Du har nog rätt rörande ventilspelet Hasse - det var ju den här maskinen som jag hade problem med att justera ventilernas på - och chromollystötisar som du säger... Det är enkla HD-fjädrar vilket jag tror är för hårt för den här snurran som inte varvar över 4K. Men vad köper man för ersättningsventiler???